Twinkle | Digital Commerce

Leef.nl: one stop shop voor de zorgconsument

2017-05-28
180101
  • 4:16
Leef.nl, een online medisch warenhuis, beoogt informatie over gezondheid samen te brengen met de daaraan gerelateerde producten. De site is het resultaat van een samenwerking tussen twee grote bedrijven met een eigen specialisatie.


Tekst: Arwen Kleyngeld



 
Een jaar of drie geleden kwam NControl, een dochter van farmaceutisch groothandel Mosadex, voor het eerst met het idee voor een online medisch warenhuis. Toon Branbergen, lid van het managementteam achter het warenhuis onder de naam Leef.nl (zie kader), werd ingehuurd om te onderzoeken of het idee levensvatbaar was. Dat bleek het geval. ‘Consumenten kopen al veel online.
 
De zorgmarkt is complex door de wet- en regelgeving, maar wel op stoom aan het komen op het gebied van digitalisering. Verder zien we een enorme versplintering in het aanbod. Voor iemand met bijvoorbeeld een voedselallergie of diabetes is het lastig om alles wat je nodig hebt bij elkaar te krijgen. Er is een duidelijke behoefte aan het “alles-onder-één-dak-principe”.’

Corebusiness
Er werd een partner gezocht om de site goed neer te zetten. Die partner werd Sanoma Media, uitgever van publiekstijdschriften, customer media, websites, mobiele sites, apps en gedeeltelijk eigenaar van SBS Nederland. Een bijzondere samenwerking, benadrukt Branbergen: ‘Vergelijkbaar met Senseo van Douwe Egberts en Philips. Twee hele grote spelers in de markt die samenwerken om iets nieuws neer te zetten.’
 


De kracht van Sanoma is vooral het denken vanuit de consument, meent Kris Boon, manager business development bij Sanoma Media. ‘Dat is de corebusiness van ons bedrijf en dat is ook waar we goed in zijn. De logistiek en service laten we graag over aan Mosadex; wij zijn er voor de voorkant, de etalage. De kracht van Sanoma is het merk kennen, het optimaliseren van de site en de juiste producten op de juiste plek zetten’, zegt hij. ‘Wij hebben eigen media en weten wanneer en hoe je mensen kunt raken.’ Sanoma helpt al heel veel consumenten per dag op weg naar een online aankoop, met onder andere Startpagina, Fashionchick en Kieskeurig. De komende jaren zal Sanoma Media zich in toenemende mate richten op diverse e-commerce activiteiten. ‘De gezondheidsmarkt, waar we ons nu op gaan richten, is voor ons heel erg interessant’, aldus Boon. ‘Als je een blad van Sanoma Media openslaat, gaat het altijd wel een paar keer over gezondheid. Dat past goed bij ons als bedrijf. We hebben bijvoorbeeld ook al jaren een samenwerking met Pink Ribbon.’

Vakinhoudelijk
De informatieve kant van Leef.nl is heel belangrijk, gaat Branbergen verder. ‘Alle content wordt getoetst door mensen met de juiste medische kennis. Bij de aangesloten apothekers is ongelofelijk veel kennis aanwezig en we proberen het redactieteam steeds uit te breiden met artsen, diëtisten, fysiotherapeuten en andere specialisten. Leef.nl is een prachtig platform om die vakinhoudelijkheid uit te kunnen dragen. We hebben afgesproken dat het commerciële aspect niet altijd op de eerste plaats zal komen.’

Planning
Leef.nl wordt in fases gelanceerd. ‘Het kost tijd om een merk te bouwen’, stelt Boon. ‘We beginnen met een soft launch. Een basisassortiment met zo’n drieduizend medische producten. De eerste twee thema’s die op de site diepgaand worden behandeld zijn “Moeder en kind” en “Huidverzorging”. Dat zijn twee gebieden waar we, zowel inhoudelijk als met het productassortiment, al een stap verder zijn. Bij het thema “Moeder en kind” zijn we ons echt aan het ingraven welke fases er zijn: zwanger, baby, kind. Mensen denken bij dit thema heel erg vanuit de behoefte. Bij huidverzorging zijn mensen juist erg product- en merkgericht. Als we nog meer onderwerpen gaan uitrollen, zal de vraagstelling weer anders zijn. Hier kunnen we ook elke keer een ander team opzetten omdat we bij Sanoma Media veel specialistische kennis in huis hebben.’

Naast de site komt er ook een magazine, waar op dit moment hard aan wordt gewerkt. Boon: ‘Het wordt een gratis magazine dat via de apotheken en via ons abonneebestand wordt verspreid. Maar het blad krijgt de look & feel van een luxemagazine. Daarbij moet ook duidelijk zijn dat de inhoud betrouwbaar is, dat het om informatie gaat. Er komen ook geen verkooppraatjes in, maar echt informatie, weetjes en infographics. Mogelijk volgt er in een later stadium ook een televisieprogramma. Je komt het merk Leef.nl straks overal tegen.’

Branbergen denkt dat de grootste valkuil bij het opzetten van Leef.nl een te snelle start is. ‘Het fundament moet goed zijn. Het is zaak om nu tijd te investeren in de basis. Het uiteindelijke doel is om een merk neer te zetten dat heel Nederland kan bedienen als het gaat om medische vraagstukken. Met als ambitie de kwaliteit van leven voor de zorgconsument te verbeteren met alle mogelijke producten die we ons maar kunnen voorstellen.’

___________________

Leef.nl
Mosadex (een farmaceutische groothandel met ruim zeshonderd aangesloten apotheken) en Sanoma Media (in bereik het grootste mediabedrijf in Nederland) hebben de handen ineen geslagen bij de lancering van Leef.nl, een online medisch warenhuis. Via de site kunnen consumenten niet alleen inhoudelijke, medische informatie krijgen, maar ook alle producten gerelateerd aan gezondheid - variërend van neusdruppels tot Vichy crèmes en van voedingssupplementen tot aan zwangerschapstesten.














Leef.nl levert in principe zelfzorgproducten, die zonder recept verkrijgbaar zijn. Herhaalmedicatie kan ook via Leef.nl worden besteld. Dit wordt dan geleverd via de aangesloten apotheken. Dat zijn in potentie alle ruim 600 bij Mosadex aangesloten apotheken, waaronder de volledige Service Apotheekgroep. Momenteel zijn er 250 apotheken aangesloten. Het idee is dat medicijnen samen met alle producten die eromheen nodig zijn in één winkelmandje worden gestopt en vervolgens worden thuisbezorgd of kunnen worden afgehaald bij de lokale apotheek.
___________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2013.