Handcrafting is hot. Een nieuwe trend die de concurrentie aankan met gerenommeerde merken. Althans, dat hopen DaWanda en Etsy, online markten voor handgemaakte producten.
Tekst: Arwen Kleyngeld
Het oorspronkelijk Duitse DaWanda is ruim een half jaar geleden begonnen op de Nederlandse markt. 'Het bedrijf is in 2006 opgericht door Claudia Helming en Michael Pütz', vertelt Sophie van Rooij. Zij is countrymanager bij DaWanda Nederland. 'Ze waren op zoek naar leuke en unieke kerstcadeautjes, maar konden niets vinden. Toen zijn ze maar zelf een platform voor mooi, handgemaakt design begonnen.'
DaWanda groeide hard en medio vorig jaar was de tijd rijp om lokale sites in te richten met lokale teams. 'Voorheen konden klanten producten bestellen op de Engelse en Duitse site. Met lokale sites kunnen we veel meer inspelen op de lokale consument en de lokale gewoontes. Wij vieren bijvoorbeeld sinterklaas, daar hebben we afgelopen jaar een actie mee gehad op onze site.'
Behalve in Nederland heeft DaWanda lokale teams in Engeland, Frankrijk, Spanje, Polen en Italië. 'Voor Nederland is gekozen omdat er veel designers actief zijn en e-commerce hier vrij groot is', zegt Van Rooij.
Amerikaans initiatief
De trend voor handgemaakt werd in 2005 ook in Amerika ontdekt door meubelmaker Rob Kalin, die het platform Etsy oprichtte. Anna Denise van der Reijden werkt als community coördinator voor Etsy Benelux. Ze legt uit hoe het begon: 'Kalin was op zoek naar een site om zijn meubels af te zetten. Hij besteedt heel veel aandacht aan zijn producten, gebruikt mooie materialen, maar kon geen goede plek vinden om zijn producten online te verkopen. Toen heeft hij Etsy opgezet. Een marktplaats met handgemaakte producten en vintage items.'
Omdat er al veel Nederlandse kopers en verkopers actief waren via Etsy, is het platform in 2011 ook in Nederland actief geworden. Van der Reijden: 'De tijd was rijp, we hadden heel veel aangesloten Nederlandse shops. Uiteraard is de site in het Nederlands vertaald. Daarnaast organiseren we Nederlandse acties, we promoten onze lokale shops, hebben een Nederlandse klantenservice en zijn aanwezig bij een aantal events, Lowlands bijvoorbeeld. Etsy heeft behalve in Nederland ook teams in Berlijn, Parijs en Londen zitten. In sommige landen is de community bovendien zo actief, dat deze zelf de site heeft vertaald. Dat is bijvoorbeeld in Italië gebeurd.'
De verkopers
Het afgelopen halfjaar is DaWanda gestart met het zoeken van creatieve mensen die via de site handgemaakte spullen willen verkopen. Met succes; inmiddels zijn er ruim vijftienhonderd designers met vijfenvijftigduizend producten actief op de site. 'Daar zitten mensen tussen die een eigen webwinkel hebben en ons als extra afzetkanaal zien, mensen die wel een eigen site of blog hebben maar nog geen shop, maar ook amateurs die voor het eerst online gaan', vertelt Van Rooij. 'Het is een leuke mix. Iedereen kan makkelijk een winkel openen, er zijn geen kosten aan verbonden. De transactie loopt via ons, de betaling gaat rechtstreeks naar de verkoper via PayPal of een overschrijving. Daar brengen wij dan vijf procent van in rekening.'
Een shop openen bij Etsy is ook simpel. Van der Reijden: 'Het aanmaken van een account kost niets. Vervolgens kunnen de producten online worden gezet. Verkopers betalen 20 dollarcent per product en 3,5 procent van de verkoopprijs. Betaling verloopt via creditcard of overschrijving en wordt gefaciliteerd door Etsy. Er zijn inmiddels vijfentwintighonderd shops aangesloten bij de Nederlandse community en zevenhonderd in België, met in totaal zestigduizend producten online.'
De klanten
Ook consumenten hebben de weg naar DaWanda en Etsy weten te vinden. 'DaWanda trekt op dit moment 145.000 bezoekers per maand. We merken dat er een groep mensen is die klaar is met de massaproductie en bewust op zoek gaat naar kleinschalig', zegt Van Rooij. 'Er is een groeiende groep mensen die zich aangetrokken voelt tot handgemaakte producten. We denken zelf dat handcrafting heel groot gaat worden. Een beetje vergelijkbaar met bio en eco. In het begin waren dat producten voor een select groepje, nu ligt het ook gewoon bij de Albert Heijn.'
Ook Van der Reijden denkt dat een deel van het succes van Etsy te danken is aan de tijdsgeest, waar handgemaakte producten goed in passen. Mensen willen iets aparts, iets unieks. En ze willen weten van wie ze een product kopen. Vakmanschap wordt gewaardeerd. Consumenten willen terug naar authenticiteit. Daarnaast is Etsy succesvol - denk ik - omdat het een neutrale site is waar mensen zelf iets moois van kunnen maken.'
Consumenten kopen niet alleen binnen hun eigen land, ook over de grenzen heen wordt er veel handgemaakt design verkocht. Van Rooij: 'Zestig procent van de Nederlandse verkoop gaat naar het buitenland. Het is mooi om net over de grens te kopen en verkopen. De producten zijn er snel, het is vlakbij. Een goed voorbeeld is het merk “All Things We Like”. Heel succesvol in Nederland. We hebben het merk nu ook gepromoot op de Duitse site. In heel Europa hebben we 2,5 miljoen geregistreerde kopers, dus een enorme afzetmarkt.'
Etsy verkoopt ook veel producten over de grens. `We hebben kopers en verkopers in tweehonderd landen en 22 miljoen leden. Een op de vier transacties gaat over de grenzen', aldus Van der Reijden.
Onderscheid
De verschillen tussen Etsy en DaWanda zijn klein, denken zowel Van Rooij als Van der Reijden. 'DaWanda is meer Europees georiënteerd', denkt Van Rooij. 'En wij verkopen ook veel materialen en leggen uit wat mensen ermee kunnen. In Duitsland maken we YouTube-filmpjes waarin we stap voor stap uitleggen hoe mensen zelf iets kunnen maken. Die zijn gigantisch succesvol.'
Van der Reijden denkt dat het belangrijkste verschil tussen Etsy en DaWanda is dat bij Etsy de community centraal staat. 'Er is veel persoonlijk contact tussen verkopers onderling en kopers en verkopers. Mensen kennen elkaar echt en organiseren ook bijeenkomsten om elkaar live te ontmoeten. Ze maken echt vrienden via ons platform. Daarnaast is Etsy niet zozeer in Nederland, maar wel internationaal groter.'
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2013.
Misschien tijd voor een update, aangezien de eerste 20 producten die je op Esy plaatst gratis zijn en niet meer 20 cent kosten.
Er is sinds eind 2013 ook een echt Nederlands alternatief in de vorm van madeby.nl. Dit wordt gerund door een Nederlands team en is gericht op Nederlandse markt. En heeft bijvoorbeeld wel iDeal als betaalmiddel. Geinteresseerden kunnen zich aanmelden via de site: http://www.madeby.nl