Twinkle | Digital Commerce

Social discovery verovert e-commerce

2017-05-27
180101

Inspiratie vinden we tegenwoordig niet alleen meer in (online) winkels. Steeds vaker bekijken we wat er te halen valt door te kijken naar online trendsetters, vrienden of andere peers.



Tekst: Sebastiaan van Rijsewijk


Social discovery
-sites zijn sociale netwerken waar gebruikers specifieke interesses delen, waar ze nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe dingen leren. Gebruikers ontdekken producten en diensten die hun sociale connecties liken en aanbevelen. Een drietal voorbeelden van deze nieuwe digitale trend en de impact ervan op e-commerce.

Aan de basis van social discovery staat niet zozeer het delen van wat we doen, maar het delen van wat we ergens van vinden. Dit aspect maakt het interessant voor e-commerce doeleinden. Social discovery-sites zijn ideaal gepositioneerd om producten en diensten te promoten. Dit impliceert een interessante kans voor conversie en sales. Iets wat bij de traditionele netwerken vaak ontbreekt.

Betrokken fanbase
Gemvara laat zien hoe een social discovery-platform als Pinterest kan worden ingezet als een servicetool en een leadgenerator. Gemvara is een online retailer waar de consument zelf juwelen kan maken en kopen. Het sociale netwerk Pinterest speelt een belangrijke rol binnen het bedrijf. Pinterest helpt de retailer met het opbouwen van een betrokken fanbase, zegt Brian Kalma, chief experience officer bij Gemvara. ‘We willen een gesprek voeren daar waar de gebruiker is door het plaatsen van zinvolle en inspirerende inhoud.’



Gemvara gebruikt Pinterest als leadgenerator en servicetool


Een paar keer per dag maakt Gemvara een board op Pinterest waarop shoppers kunnen zien hoe ze de producten van de webwinkel kunnen customizen. Zo laten ze bijvoorbeeld zien hoe het gebruik van platina de look van een ring kan veranderen. Op deze manier gebruikt Gemvara Pinterest om hun producten te presenteren op een interessante en inspirerende manier. Daarnaast pinnen de klanten zelf ook regelmatig de producten die ze maken, zodat een bezoeker kan zien wat andere Pinterest-gebruikers hebben gemaakt aan verlovingsringen, kettingen en andere sieraden. Pinterest helpt klanten om Gemvara te ontdekken. Een substantieel deel van het verkeer van de retailer komt rechtstreeks van het sociale netwerk en daarmee is het een van de grootste niet-betaalde verkeersbronnen. Opvallend is daarnaast dat het bezoek afkomstig van het sociale netwerk een hogere conversie heeft dan iedere andere verkeersbron.

Stap naar e-commerce
The Fancy gaat een stap verder dan Pinterest. Het sociale platform biedt gebruikers de mogelijkheid om inspirerende, stijlvolle of leuke productafbeeldingen te verzamelen. Gebruikers kunnen interessante producten met elkaar delen om vervolgens de items van elkaar te ‘fancy-en’. The Fancy heeft geen boards waar de afbeeldingen in komen, maar werkt aan de hand van streams. Alleen hetgeen de gebruiker heeft aanmerkt als ‘fancy’ komt hierin terecht. De site biedt de mogelijkheid aan gebruikers om door een stroom aan producten te bladeren en op die manier nieuwe producten te ontdekken. Daarnaast kan de gebruiker deze items direct kopen zonder de site te verlaten; een van de grote verschillen met Pinterest. Een ander groot verschil is dat gebruikers speciale deals kunnen unlocken. The Fancy koppelt gebruikers aan transacties waardoor een gebruiker extra korting krijgt op items die hij heeft aangeduid als ‘fancy’. Op deze manier vormt The Fancy voor retailers een nieuw en snelgroeiend verkoopkanaal. Een platform dat zeker de moeite waard is om in de gaten te houden.



Via The Fancy kunnen gebruikers producten ontdekken én direct kopen


Favorieten

Ook social discovery op Facebook staat niet stil. De Glimpse is een app die handig gebruikmaakt van Facebook-data. Zo maakt de app het mogelijk om te browsen door verschillende producten die zijn afgestemd op de smaak van de gebruiker. De app presenteert producten van de merken die gebruikers of hun vrienden hebben geliket, of producten die op dat moment hot zijn.

Facebook-gebruikers liken dagelijks een enorme hoeveelheid aan producten en meer dan 70 procent van de e-commerce sites hebben een Like-button integratie op hun site. Een Glimpse-gebruiker kan deze Facebook-button gebruiken om producten als favorieten op te slaan op zijn Glimpse-pagina. Glimpse toont enkel producten die ook daadwerkelijk kunnen worden gekocht. Daarnaast kan de gebruiker een e-mailalert ontvangen als het product in de uitverkoop wordt gedaan. Naast de app zijn er Glimpse Catalogi: items worden weergegeven in een Pinterest-stijl lay-out, met de focus op de afbeelding en minimale productdetails. Inmiddels zijn er catalogi van zo’n negentig retailers. Glimpse maakt hiermee op een slimme manier gebruik van alle Like-data die de Facebook-gebruikers produceren. Deze data worden geanalyseerd en omgezet in een gepersonaliseerde stroom aan producten die de kans op een sale vergroten.



Glimpse-app op Facebook: discovery inspired by Likes


Want & Collect
Social discovery en de mogelijkheden voor e-commerce staan nog in de kinderschoenen. Uit de voorbeelden blijkt dat enkele partijen al gretig gebruikmaken van de mogelijkheden van deze nieuwe trend. Uiteraard zit Facebook ook niet stil. Het grootste sociale netwerk is bezig om specifieker in te spelen op de voorkeuren van gebruikers. ‘Facebook Collections’ moet retailers in staat stellen om ‘Want’ en ‘Collect’ buttons toe te voegen aan nieuwsposts over producten. Een Like-button kan betekenen dat een gebruiker het product al heeft. In die zin heeft de Want-button meer waarde voor een retailer. Gebruikers kunnen door middel van deze buttons een wish list maken van waaruit ze de producten kunnen kopen. Deze nieuwe button moet retailers helpen om meer traffic te genereren naar hun websites. Op dit moment test Facebook de nieuwe button bij een aantal retailers. Hou deze ontwikkeling en de nieuwe platformen goed in de gaten. Social discovery zou weleens heel groot kunnen worden voor de e-tailer.



Facebook test met een ‘Want’ en een ‘Collect’ button


Sebastiaan van Rijsewijk is consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2012.