Twinkle | Digital Commerce

Rapport: ‘E-fulfilment: hoofd- of bijzaak?’

2017-11-11
180101

De servicebelofte wordt steeds meer de onderscheidende factor om klanten te behouden. E-fulfilment speelt daarin een cruciale rol. Dit schrijft IG&H naar aanleiding van het rapport ‘E-fulfilment: hoofd- of bijzaak?’ dat zij onlangs hebben gepubliceerd.

In dit rapport geeft IG&H inzicht in de dilemma’s van e-fulfilment, voorbeeldcases en checklists aan de hand van zes hoofdvragen. In dit artikel wordt een aantal van deze vragen uitgelicht.

1. Bent u écht ingestapt?
2. Versterkt e-fulfilment de klantbelofte?
3. Heeft u afscheid genomen van legacy ?
4. Kijkt u breder dan alleen kostenreductie?
5. Moet ik het wel zelf willen doen?
6. Is uw organisatie al om?

Versterkt e-fulfilment de klantbelofte?
Kiest u voor same day delivery? Of maakt snelheid niet uit als de klant maar weet wanneer zijn pakketje komt? Is het bij u mogelijk om een bestelling af te halen in een winkel of bij een afhaalpunt? Bezorgt u gratis? Heeft de klant hierin een keuze of is het een ‘one-size-fits-all’ concept? Is het acceptabel als in 10 procent van de gevallen de afleverbelofte niet wordt nagekomen? Het zijn allemaal keuzes die gemaakt moeten worden in lijn met de overall klantbelofte en merkbeleving, zo stelt het rapport. Niet elk merk, product en/of klant vereist dezelfde e-fulfilmentpropositie en zeker niet als er extra voor betaald moet worden. Belangrijk is dat de klant niet wordt teleurgesteld in zijn verwachtingspatroon en dat de dienstverlening dus goed aansluit. De keuze maken om soms minder service te bieden, maar daarmee wel een lagere prijs, is ook een vorm van differentiatie. Sluit uw e-fulfilmentpropositie aan bij de klantverwachting?



Kijkt u breder dan alleen kostenreducties?
Vergelijkbare producten met vergelijkbare prijzen in markten met afnemende marges, zoals in elektronica, boeken en speelgoed, leiden tot druk op de kosten. Wat is het antwoord op transparantie in een commodity markt: meegaan in de kostenverlaging of kiezen voor onderscheidende service? De meerderheid van de ondernemingen erkent dat verlagen van de kosten onontkoombaar is. Maar wat vaak ontbreekt, is het inzicht dat het niet alleen gaat om lagere handlingskosten binnen het DC. Uiteindelijk gaat het om de integrale kosten van voorraden, gemiste verkopen, afprijzingen en ‘cost to serve’ van producent tot consument. Hoe integraal is uw blik op kosten?



Moet ik het wel zelf willen doen?
Er bestaat geen eenduidig antwoord op de vraag of wel of niet uitbesteden optimaal is. De meest voorkomende redenen die worden gegeven om wel uit te besteden zijn: geen ruimte in het bestaande DC, op basis van variabele kosten meegroeien met e-commerce ontwikkelingen en het verkorten van de time-to-market in de opstartfase (bij ontbrekende kennis en ervaring). Wat opvalt, is dat de keuze wordt bepaald door historie en legacy en dat deze niet wordt gedreven door toekomstige ambitie. De checklist van dit hoofdstuk begint juist daarom bij de (toekomstige) klantbelofte.



Rapport
Het volledige rapport met de voorbeeldcases, take-aways en overige checklists kunt u hieronder downloaden.


Size: 9.3M bytes Modified: 2 June 2016, 10:25