Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers betalen rekening btw-verhoging

2017-05-27
180101
  • 1:31

Om de overheidsfinanciën op orde te krijgen is per 1 oktober 2012 is het hoge btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. Voor webwinkels betekende dit dat er aanpassingen moeten worden gedaan in de btw-berekening over producten, verzendkosten en/of diensten. In een onderzoek van symfony | XIB hebben ruim 100 middelgrote webwinkels een terugkoppeling gegeven hoe de invoering is verlopen. Zij betalen uiteindelijk de rekening.

Door: Kees Kuijpers

Uit het onderzoek bleek dat  bijna 50 procent de 2 procent btw-verhoging niet doorrekent en de rekening dus zelf moet betalen. Volgens de webwinkeliers heeft de btw geen significante invloed op de omzet of bedrijfsresultaat, maar feitelijk is dat pas goed te beoordelen als in januari de balans wordt opgemaakt. Opvallend is dat ondanks de negatieve gevolgen de webwinkeliers mild staan ten opzichte van de genomen maatregel. Driekwart geeft aan de maatregel te begrijpen, slechts een kwart geeft aan dat de koopkracht hiermee zal dalen.  

Prijsstijging & assortiment
Ondanks de lastige constructie van de overheid om de invoerdatum van de btw-verhoging op afleverdatum te verplichten laat 82 procent van de webwinkeliers weten dat het gelukt is om dit ook volledig volgens de regel door te voeren. Van de webwinkeliers die de prijzen hebben laten stijgen houdt 61 procent netjes de 2 procent aan. 23 procent heeft het moment aangegrepen om de prijzen nog verder te verhogen.

Webwinkeliers doen er verstandig aan de invoering van de btw-verhoging nog eens goed onder de loep te nemen. Dat kan ze een flinke tegenvaller besparen als de balans in januari wordt opgemaakt. Nu tegen het einde van 2012 de marketingplannen voor 2013 worden gemaakt, kan het ook geen kwaad om eens goed te kijken P van prijs in de marketingmix.

Kees Kuijpers is managing director van symfony | XIB, onderdeel van de LECTRIC Groep.