Terwijl menig webwinkelier worstelt met de vraag hoe je Facebook en Twitter effectief inzet, dient de volgende social mediatrend zich al weer aan: Pinterest. Ondertussen pionieren Fonq.nl en Chocstar.nl er lustig op los. Wat zijn hun beweegredenen en bevindingen?
Tekst: Mark Verduijn
Fonq.nl
‘Inspiratie voor nieuw assortiment’
Sinds april dit jaar heeft het eigentijdse warenhuis Fonq.nl een eigen Pinterest-pagina, een maand later werd de pin-it button toegevoegd aan de website. Deze pagina wordt bedacht en ongeveer één keer in- en aangevuld door de eigen communicatieafdeling van Fonq.nl. Volgens communicatiemanager Sarah Bouwmeister maakt Pinterest vanaf dat moment deel uit van de marketingcommunicatiestrategie. ‘Aanleiding voor het gebruik van Pinterest zijn onze catalogi die twee keer per jaar verschijnen. De thema’s van deze catalogi - voor deze zomer is dat de buitenspecial - vertalen we visueel door naar een Pinterest-prikbord. Zo ontstaan prikborden als Tuin en Wellness.’ Op dezelfde manier zijn de prikborden van de serie Inspiratielanden - Zweden, Japan, Frankrijk, Marokko en Peru - ontstaan. Bouwmeister: ‘Het gaat erom dat een pinboard een sfeer creëert rondom een thema, een magazinegevoel krijgt. Die sfeer moet mensen inspireren om bijvoorbeeld hun keuken aan te passen.’ Momenteel wordt de sfeer van de prikborden ingevuld met zo’n tien tot twintig afbeeldingen van producten uit het eigen assortiment. ‘Het is de bedoeling om ze later uit te breiden met een grotere diversiteit aan afbeeldingen, dus ook met niet-assortimentsafbeeldingen.’ Een andere insteek die Fonq.nl gebruikt voor het maken van prikborden, is het visualiseren van bepaalde kalender- of geefmomenten. De prikborden Kinderfeestjes en Moederdag zijn inmiddels te zien. Volgens Bouwmeister zal voor het eind van het jaar ook kerst een eigen prikbord hebben.
Eerst Facebook dan Pinterest
‘Dankzij Pinterest raken niet alleen potentiële klanten, maar ook wijzelf geïnspireerd’, zegt Bouwmeister. ‘Aan het aantal pins van een product is te zien welke richting we moeten uitkijken voor de uitbreiding van het assortiment. Momenteel zijn onze Umbra vierkante vissenkom en ZOO Paperclips Vogel erg populair op Pinterest.’ Het verkeer dat vanuit Pinterest de webwinkel bezoekt, is naar eigen zeggen niet zo veel. Precieze cijfers heeft Bouwmeister dan ook niet. Wel weet ze dat van het social mediatrio: Facebook, Twitter en Pinterest, eerstgenoemde het meeste bezoekers oplevert. Pinterest is tweede en Twitter derde. Of de Pinterest-bezoeker een ander klikgedrag of bestelgedrag heeft dan de Facebook- of Twitter-bezoekers is ook onbekend. Zover zijn ze nog niet bij Fonq.nl.
Pin Stats
Pin boards: 36
Pins: 326
Likes: 0
Followers: 84
Following: 57
Chocstar
Pinterest als merkbouwer
Zelf was Annefrid Imenkamp al een fervent gebruikster van Pinterest voordat ze het ging inzetten voor haar webwinkel Chocstar. Vanaf de oprichting van Chocstar, de Beste Startende Webwinkel van de Thuiswinkel Awards 2012, is het assortiment zelf samen te stellen chocoladeproducten te pinnen. De reden? ‘Pinterest sluit super aan bij de webwinkelfilosofie’, zegt Imenkamp. ‘Chocolade van Chocstar is een totaalbeleving. Pinterest ondersteunt het uitbouwen van het merk Chocstar zodat de doelgroep zich kan identificeren. Chocolade en Chocstar zijn net zoals Pinterest bovendien sterk gericht op de vrouwelijke doelgroep.’ De directe verkoop door aanwezigheid op Pinterest is voor Imenkamp nog van minder belang.
Chocstar zet met Pinterest onder andere in op de aandachtsmomenten. Daarom zijn er prikborden met inspiratie voor Moederdag, Valentijn en Pasen. ‘Het Prikbord Holland speelt in op de grote sportfestiviteiten van deze zomer. Alle chocoladeafbeeldingen hebben een oranje tintje.’ Naast de aandachtsmoment zijn er prikborden die laten zien wat voor opmerkelijke dingen er met chocolade te maken zijn: sleutelhangers, calculators en zelfs een chocoladebed. Imenkamp maakt bij het samenstellen van de prikborden niet alleen gebruik van productfoto’s van de webwinkel, maar ook afbeeldingen die ze elders op internet tegenkomt. ‘Een prikbord moet objectief zijn samengesteld en niet alleen uit afbeeldingen van het eigen assortiment bestaan. Als je een prikbord alleen maakt om te verkopen, ben je niet meer interessant.’
Hoog bouncepercentage
Het verkeer dat Pinterest oplevert voor Chocstar meet Imenkamp wel, maar ze geeft toe dat dit relatief weinig gebeurt. ‘Bezoekers vanuit Pinterest hebben ver-geleken met de andere bronnen een hoog bouncepercentage. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het deel van deze bezoekers dat uit het buitenland afkomstig is: 78 procent. Een valkuil van Pinterest is volgens Imenkamp dat je te veel tijd besteed aan het samenstellen van prikborden. ‘Je bent zo een half uur per dag leuke plaatjes aan het bekijken. Het is logisch dat je uiteindelijk de tijdsinvestering in Pinterest ook moeten kunnen onderbouwen met cijfers.’
Pin Stats
Pin boards: 26
Pins: 902
Likes: 2
Followers: 203
Following: 95
____________________
Pinterest-revolutie?
Pinterest is eenvoudig gezegd leuke plaatjes (of video’s) prikken die je op internet tegenkomt. Geprikte dingen, ‘pins’, zijn te categoriseren met prikborden en te delen. Pinterest bestaat een paar jaar en heeft wereldwijd miljoenen - vooral vrouwelijke - gebruikers. Het aantal Pinterest-gebruikers staat nog in schril contrast met social mediagiganten als Twitter, YouTube en Google Plus. Wel ligt de gemiddelde bezoektijd op Pinterest.com met gemiddeld tachtig minuten aanzienlijk hoger dan die op Twitter.com (25 minuten) en Google Plus (5 minuten), wijst recent onderzoek van comScore uit. Sommige marketeers verwachten dat Pinterest een revolutie zal ontketenen in de manier waarop mensen zoeken en aankoopbeslissingen maken. Het zoeken met zoekwoorden in zoekmachines zal volgens hen verschuiven naar zoeken op virtuele interesses.
____________________
Tips en tricks:
• brainstorm intern over wat er al aan visueel materiaal beschikbaar is
• maak verschillende boards aan en verhoog zo de kans op volgers
• kies de titels van uw boards zorgvuldig en blijf consistent in de toewijzing
• meet hoeveel nieuwe bezoekers via Pinterest op uw webshop belanden en in hoeverre zij converteren
• zoek op of er al iets van uw website is gepinned via Pinterest.com/source/mijnwebsite.nl
• maak een look book en plaats daar afwisselend productfoto’s en -impressies
• nodig gastauteurs uit voor een board, zodat zij ook kunnen pinnen
• vraag klanten afbeeldingen van zichzelf te pinnen waarbij ze uw product gebruiken
• plaats quotes uit reviews van klanten in eenaparte board (vraag eerst toestemming)
• maak gebruik van storytelling, zorg dat de beelden uw verhaal vertellen
• plaats een euroteken voor uw prijs op product-detailpagina’s, Pinterest plaatst uw pin dan in het onderdeel ‘Gifts’ in het hoofdmenu
• voeg uw website toe aan uw profiel voor een gratis inkomende link met pagerank drie of vier
____________________
Do’s en don’ts
Do’s:
• humor, afwijkende of vernieuwende producten en ‘cuteness’ zoals katten nodigen uit tot delen
• besteed aandacht aan de kwaliteit van het materiaal
• pin afbeeldingen van uw eigen website of blog
• link bij externe content altijd naar de originele bron
• richt u voorlopig vooral op vrouwen, aangezien zij vooral Pinterest gebruiken
• bouw relaties op, ga actief netwerken en spreek uw waardering uit met repins
• maak het persoonlijk, laat de personen achter de pinboards zien of maak een board met eigen favoriete items
Don’ts:
• afbeeldingen of video’s pinnen die onduidelijk of slecht van kwaliteit zijn
• materiaal plaatsen wat door copyright is beschermd, zoals delen uit films of series via YouTube
• opzichtig reclame maken voor uw producten of diensten
____________________
Leer over Pinterest tijdens de Thuiswinkel Update
Gemvara is een Amerikaanse webwinkel in gepersonaliseerde sieraden. Brian Kalma, die zijn sporen verdiende bij Zappos, is daar Chief Experience Officer. Tijdens de Thuiswinkel Update op 27 september in Utrecht, vertelt hij hoe Gemvara scoort met Pinterest. Meer informatie: Thuiswinkelupdate.nl.
____________________
De do’s & don’ts en tips & tricks zijn in samenwerking met online marketingbureau Fingerspitz opgesteld.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2012.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Pin it! Pionieren met Pinterest
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.