Het hoge btw-tarief gaat per 1 oktober omhoog, van 19 naar 21 procent. Voor webwinkels betekent dit dat er aanpassingen moeten worden gedaan in de btw-berekening over producten, verzendkosten en/of diensten.
De webwinkelier moet keuzes maken die zowel financiële als operationele gevolgen hebben.
Tekst: Kees Kuijpers
Het huidige btw-tarief van 19 procent gaat naar 21 procent. De btw-regels voor 0 procent en 6 procent blijven gelijk. Voor webwinkeliers betekent dit dat ze de btw-instellingen van hun webshop moeten aanpassen. De btw-verhoging heeft de meeste impact op webwinkels die aan de consument leveren; voor bedrijven blijft de btw aftrekbaar, de consument voelt deze 2 procent wel direct in de eigen portemonnee.
Invloed op prijsbeleid
Vanuit concurrentieperspectief zou u zich kunnen afvragen of het resoluut doorbereken van deze 2 procent verstandig is. Daarnaast is het algemene prijsbeleid in veel webwinkels zorgvuldig gekozen. Bedragen worden bijvoorbeeld vaak afgerond op 99 en 95 cent. Een bedrag van 79,95 euro zou bij één op één doorberekening na 1 oktober 81,29 euro worden.
Operationele gevolgen
De complexiteit in het doorvoeren van de maatregelen zit hem in het feit dat de online ondernemer niet simpelweg 1 oktober 2012 als grensdatum kan aanhouden. Wordt een product op 23 september besteld en gefactureerd, maar geleverd op of na 1 oktober, dan moet de webwinkelier toch 21 procent btw berekenen. Doet hij dit niet, dan gaat hem dit flink wat geld kosten.
Adminstratieve druk
Niet de bestel,- of factuurdatum is kortom bepalend, maar de afleverdatum. Indien de levertijd variabel is in de webwinkel, zorgt dit direct voor een flinke administratieve druk. Daarnaast is de reguliere webwinkelsoftware niet ingericht om deze regels juist te interpreteren. Belangrijk is dus dat er ruimschoots van te voren word geïnventariseerd wat het juiste stappenplan is om de btw-verhoging te verwerken.
Kees Kuijpers is managing director van Symfony | XIB, onderdeel van de Lectric Groep.
Ik kies ervoor om gelijk de inflatie mee te berekenen van 2012 en +- 2013 en alle prijzen eens goed te verhogen.
overheid is zwaar aan het harken om hun begroting dicht te krijgen maar vergeet dat consumenten besteding bijdraagt aan groei van de economie. ik kan me nog herinneren dat we maar 17 1/2% btw hadden. duitsland heeft 19% en belgie 21% btw. luxemburg maar 15% btw. met een verschil van 6% zou je bijna met je bedrijf verhuizen.
Met de conqurentie in mijn brnache betekend de btw verhoging eenvoudig dat ik dus 2 % minder verdien. Al mijn prijzen zijn op .95 cent gezet en ik heb kleine bedragen. Dus 9.95 wordt nu 10.12. Ik hoor de klanten al zeggen "kan het niet voor een tientje, moet die 12 cent er echt bij?"
Met een website en stenen winkel kan ik het ook niet maken op de site wel 10.12 te rekenen en in de winkel 9.95 (omdat daar de klant tegenspreekt)
Dus blijft het 9.95 wat veel minder is dan 10 euro.
Jos
We hebben naar aanleiding van mijn bericht hier op Twinkle, een poll opgesteld. Graag horen wij ook uw mening!
http://symfony-xib.nl/poll-btw-verhoging-per-1-oktober-2012/
Hoe komt het dat de afleverdatum bepalend is, Is hier een nadere verklaring voor?
Dat geeft namelijk echt veel meer rompslomp. Ik zou liever op de 30ste van september de knop omdraaien van 19 naar 21% btw. Dat is ook gewoon een duidelijk verhaal.
Hoe zit het bijvoorbeeld met bestelling die reeds zijn gedaan, waarvan de factuur hier al klaar ligt maar waarvan de producten nog even op zich laten wachten?