Twinkle | Digital Commerce

Zakelijk verkopen op Bol.com: de voorwaarden

2017-05-27
180101
  • 2:14

Bol.com biedt ondernemers, universiteiten en verenigingen voortaan de mogelijkheid te verkopen op zijn platform. Voorwaarde is dat het om productgroepen gaat die Bol.com zelf ook aanbiedt. Bij verkoop betaalt de externe partij een vaste en een procentuele commissie aan Bol.com.

Ondernemingen met een aansluiting bij de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer kunnen een zakelijk verkoopaccount aanmaken bij Bol.com.



Productcategorieën
Bol.com definieert negen categorieën producten die kunnen worden aangeboden: boeken, muziek, dvd’s, games, elektronica, speelgoed, baby, computer en koken & tafelen. Van de eerste vier productgroepen kunnen ook tweedehands artikelen aan de man worden gebracht:



Klantenservice
Bol.com maakt ondernemers direct duidelijk dat klanttevredenheid hoog in het vaandel staat bij de webwinkel. Om die te borgen hanteert Bol.com enkele duidelijke stelregels voor externe verkopers:
• U reageert binnen 2 werkdagen op een bestelling.
• U verstuurt binnen 1 werkdag na de bevestiging van de bestelling het artikel.
• U beantwoordt binnen 24 uur vragen van mogelijke kopers.
• U annuleert in principe geen bestellingen.

'Verkopers die zich hier onvoldoende aan houden', schrijft Bol.com, 'worden uitgesloten van het gebruik van een verkoopaccount.'

Commissie
Ondernemers kunnen producten ofwel los, ofwel gebundeld (via een Excel- of CSV-bestand) aanleveren bij Bol.com. De online retailer bepaalt aan de hand van de EAN-code en andere kenmerken van een product in welke ’winkel’ het wordt geplaatst. De vergoeding die ondernemers moeten betalen bij verkoop hangt daar weer vanaf. In de tabel hieronder is te zien dat externe verkopers altijd vaste én variabele commissie betalen. De laatste is op boeken het hoogst (20 procent), hoewel die ter introductie lager ligt:



Verzending
Bol.com verplicht ondernemers om orders binnen een dag na de bevestiging te verzenden, waarbij het bedrijf expliciet wijst op PostNL en op de DHL Verzendservice. De verkopende partij is verantwoordelijk voor het welslagen van de verzending en ze moet eventuele klantvragen daarover beantwoorden. Bij retouren van goederen stort Bol.com het aankoopbedrag en de aanvankelijke verzendkosten (dus niet de retourkosten) terug op het rekeningnummer van de klant.

Bol.com adverteert de laatste weken onder meer met gratis verzending en retouren op orders vanaf 20 euro, maar daarop kan de klant geen aanspraak maken bij partners van Bol.com. Hetzelfde geldt voor de onbegrensde telefonische bereikbaarheid (klantinfo hier).

Uitbetaling
Bol.com keert standaard 21 werkdagen na bestelling aankoopbedragen uit aan extrene verkopers, met aftrek van de commissiekosten en de eventuele DHL Pakketzegel. Bol.com over die termijn in de voorwaarden: ‘Dan kunnen we er van uitgaan dat de koop goed is afgehandeld en dat het product is uitgeleverd/niet is geretourneerd. Het kan door verwerking van de banken vervolgens nog maximaal drie werkdagen duren voordat u het bedrag op uw rekening ontvangt.’