Twinkle | Digital Commerce

'Het is nooit te laat om online te gaan'

2017-11-08
180101
  • 4:02

Van onheilsprofeten die het einde van de winkelstraat voorspellen, moet Roland Kahn niets hebben. Hij luistert liever naar de klant en zijn retailhart. De selfmade entrepreneur heeft heel veel met internet, maar bijzonder weinig met hysterie.

‘De meeste webshops hebben jarenlang geld verloren en ik heb een hekel aan geld verliezen.’

Tekst: Marieke Verdonk | Beeld: Thomas Fasting
 
‘Wat analisten zeggen, neem ik met een flinke korrel zout’, retailicoon Roland Kahn windt er geen doekjes om. ‘Hoe kan het anders dat ze de economische crash niet hebben voorzien? De internetbubbel?’ Het is niet dat hij niets met internet heeft, hij heeft alleen iets tegen de hysterie eromheen. Kahn, eigenaar van de modeketens Coolcat, Wonder Woman, America Today, MS Mode en het lingeriemerk Sapph, ziet het internet als een extra distributiekanaal. Niets meer en niets minder. ‘In tien jaar tijd is het aandeel van internet in de retailverkopen opgelopen tot 11 procent. Maar niemand vermeldt daarbij dat daarvóór de catalogi van postorderbedrijven goed waren voor 7 à 8 procent van die omzet. Dus zo spectaculair is het allemaal niet.’



Weinig extra kosten
Eind maart ging de vernieuwde webshop van Coolcat live. En die is functioneler en toegankelijker volgens Kahn. ‘De eerste webshop was vooral fun. Deze vernieuwde shop nodigt meer uit tot kopen. We hebben geen ruchtbaarheid gegeven aan de livegang, maar zonder marketing is de omzet al hoger dan wat we hadden geraamd mét marketing.’ Coolcat doet de fulfilment zelf, voor de webshop van MS Mode wordt gebruikgemaakt van de diensten van PostNL. ‘Zo kunnen we kijken wat voor ons het voordeligst is; wat biedt de beste performance tegen de laagste kosten?’ Een derde van de bestellers komt het pakketje in een Coolcat-winkel ophalen en eenzelfde deel van de retouren loopt via de winkel. ‘We maken dus niet veel verlies door de extra kosten aan logistiek’, aldus Kahn. Want dat is precies het probleem wat hij heeft met modewebwinkels, ze hebben weinig winstpotentie door de retouren. Vandaar dat de Coolcat-webshop functionaliteit gaat toevoegen waarmee de bezoekers bewust worden gemaakt van hun maat. Hoe de retailer dat precies gaat doen, daar wil Kahn nog niets over zeggen.

Toeval omarmen
Dit jaar gaat ook de webshop van America Today live, met de ervaring die het bedrijf heeft opgedaan met het online retailen via Coolcat. ‘Laat? Het is nooit te laat! Denk je dat mensen die bij America Today kopen, niet in onze webshop gaan kopen omdat we die “te laat” zouden openen? De meeste webshops hebben jarenlang geld verloren en ik heb een hekel aan geld verliezen. Andere partijen hebben het leergeld betaald en daar kunnen wij nu van profiteren. We zijn in eerste instantie retailers en we leren nu langzaam het vak van e-tailer. Successen zijn vaker terug te brengen op toeval dan op analyses. Je moet alleen wel alert zijn en het toeval op het juiste moment omarmen.’ Het succes van Coolcat zou Kahn geen toeval willen noemen. ‘Wij zijn succesvol doordat we op de klant letten. De klant is een onderdeel van ons bedrijf, de reden van ons bestaan.’ De ‘geleerden’ hebben het dan ook bij het verkeerde eind, volgens Kahn. Die zijn niet met de klant bezig, al denken ze van wel. ‘Ik ben het absoluut niet eens met die onheilsprofeten die voorspellen dat de winkelstraat verdwijnt. Professor Molenaar zit er echt naast. Shoppen voor kleding blijft een offline bezigheid. Zodra je in Amsterdam het Centraal Station uitstapt, begint het feestje. Het is een manier van recreëren. Kleding via internet kopen is convenience, handig als je precies weet wat je wilt en in welke maat. Maar mensen gaan echt niet voor de rest van hun leven achter de computer zitten.’

Europa
Het plan is om, net als de fysieke winkels, de webshops van de diverse ketens in het buitenland uit te rollen. De centrale diensten worden vanuit Nederland aangestuurd. ‘Inkoop, styling, PR, dat soort zaken doen we hier. Iets als HR gebeurt lokaal. Natuurlijk heb je te maken met een andere cultuur. In Frankrijk kleden mensen zich wat netter en zijn de maten kleiner, met onze fysieke winkels hebben we daar ervaring opgedaan.’ Het heeft zeven jaar geduurd voordat Coolcat voet aan de grond kreeg in Frankrijk. Kahn: ‘We hebben daar nu twaalf winkels, maar op de verkeerde plekken. We zitten te veel in de hypermarché’s. We hebben geen goede foothold. Maar we gaan uitbreiden naar de binnensteden. Om uit te breiden is niets zo belangrijk als een goede crisis.’

__________________


Coolcat Fashion
Coolcat Fashion, onderdeel van Excellent Retail Brands, is een fashion-retailer met 99 winkels in Nederland en 35 in België, Luxemburg en Frankrijk. De kleding van voornamelijk eigen merk spreekt een doelgroep van jongeren tussen de 10 en 15 jaar aan. ‘We verkopen kleding aan mensen tussen de 6 en 26, maar ook aan oudere mensen met een jonge mentaliteit. We zijn marktleider in dit segment’, aldus Roland Kahn, die Coolcat in 1979 oprichtte. Na jarenlang algemeen directeur te zijn geweest, heeft hij nu zitting in de Raad van Commissarissen. Door middel van overnames is Kahn eigenaar geworden van de modeketens America Today, MS Mode en het lingeriemerk Sapph.
__________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2012.