Twinkle | Digital Commerce

Groeiend aantal retailers levert vanuit winkel

2017-11-08
180101

Retailers als Macy’s, Nordstrom and Toys 'R Us maken steeds vaker ruimte vrij in hun fysieke winkels om online orders te verwerken. De ketens spelen in op de distributieoorlog in de Amerikaanse detailhandel, schrijft The Wall Street Journal.

Pure player Amazon lijkt deze oorlog te winnen, met een verzameling van magazijnen binnen een mijl van de meest belangrijke bevolkingscentra in Amerika. Amazon’s succes is niet onopgemerkt gebleven bij het bestuur van Macy’s. Daarom hebben zij besloten tot verandering. In plaats van het verzenden van producten enkel vanuit online warehouses , is het bedrijf gestart met fulfilment rechtstreeks vanuit geïmproviseerde verzendlocaties in de winkels. ‘We hebben de afgelopen 153 jaar gespendeerd aan het bouwen van magazijnen’, vertelt chief stores officer Peter Sachse in een interview. ‘Wij noemden het alleen winkels.’

Beter voorraadbeheer
Macy's is van plan om 292 van zijn meer dan 800 winkels om te bouwen. Ze krijgen opslagruimtes en ze worden voorzien van nieuwe technologie die dynamisch de status van ieder item in de elke winkel bijwerkt. Het doel is om zo de voorraden beter te beheren. Als een winkel bijvoorbeeld te veel heeft van een bepaald artikel, kan de overtollige voorraad worden doorgeschoven naar de website, waar het product wellicht beter verkoopt en tegen de volle prijs. Op dezelfde manier zullen producten die niet meer algemeen online op voorraad zijn niet verdwijnen van de website van Macy’s als ze nog ergens in een fysieke winkel liggen. Online orders worden verwerkt door de winkel die het dichtst bij de consument is, zodat er tijd en geld wordt bespaard. 

Karl Lagerfeld
Voordat Macy's begon met verzending vanuit winkels, verwijderde het bedrijf  iedere week duizenden uitverkochte items van Macys.com, vertelde Sachse. Toen de keten vorig jaar een gelimiteerde lijn verkocht van Chanel’s creatief directeur Karl Lagerfeld, raakte de helft van de voorraad op de site uitverkocht op de eerste dag, terwijl de winkels korting moesten geven om de producten verkocht te krijgen. Als Macy’s destijds in staat was geweest om aan de online vraag te voldoen door te verzenden vanuit de winkels, dan zou de omzet veel beter zijn geweest, zo geeft Sachse aan.

Warenhuisketen Nordstrom was een van de eerste retailers die online bestellingen verwerkt met goederen vanuit de winkel. Het begon in 2009 en het bedrijf levert nu vanuit alle 117 winkels. ‘We zijn in staat om meer te verkopen, zonder meer voorraad te hoeven kopen’, zegt Jamie Nordstrom, verantwoordelijk voor e-commerce binnen het bedrijf. Ook hij geeft aan dat door het verzenden vanuit winkels het aantal prijsverlagingen is gedaald en de marges zijn verbeterd.

‘Vrij complex’
Toch zijn er ook nadelen. Het handmatig vinden van items kost immers meer werk en tijd. En het is ingewikkelder om de verzending te regelen van, zeg, zeven winkels dan vanuit één online warehouse. ‘Het zijn vrij dure kosten aan de back-end zijde’, zegt Craig Johnson, president van retailconsultancybedrijf Customer Growth Partners. ‘Het klinkt in eerste instantie geweldig, maar het is vrij complex.’ Een heikel punt is ook: wie krijgt de credits voor de verkoop? Het online kanaal of de winkel die het bezorgt? Macy’s geeft aan dit nog uit te zoeken. ‘We worstelen hier nog mee, zoals iedere andere omnichannel retailer’, aldus Sachse.

Bron: Online.wsj.com