Twinkle | Digital Commerce

Virtueel shoppen in Stad.nl

2017-05-27
16287

Stad.nl wordt goed ontvangen door webwinkeliers. De virtuele stad zet producten en diensten in de schijnwerpers die op internet veelal onderbelicht blijven. Ondertussen staan er vierhonderd winkels in de stad. ‘De winkeliers vinden het leuk om bij een community te horen.’

Tekst: Marieke Verdonk

In eerste instantie wilden internetconsultant Mabel Mangnus en haar zakenpartner Helene van der Meijs alle Nederlandse steden met hun ondernemers in kaart brengen. Ze zouden die steden dan online ontsluiten via url’s als Heusden.stad.nl of Amsterdam.stad.nl. Behalve dat dat een enorme klus is, zijn er al partijen - iLocal, de Gouden Gids - die dat al vrij goed doen. Al snel stapten ze van dat plan af en besloten ze om een virtuele stad te bouwen. ‘Helene heeft een aantal kledingwinkels gehad en kijkt meer als consument naar internet’, vertelt Mangnus. ‘Dat maakt dat je meer out of the box kunt denken. Toen zij begon over scrollbare straten, zag ik direct de technische problemen, maar we hebben dat uiteindelijk wel als uitgangspunt genomen.’ De meeste internetbureaus wilden hun vingers niet branden aan deze lastige opdracht, maar het is de dames gelukt: na drie jaar, waarvan een bouwperiode van anderhalf jaar, staat er op Stad.nl een virtuele stad met maar liefst vierhonderd winkels.

Enthousiast
In de stad zijn voornamelijk producten en diensten te vinden die op het enorme web nauwelijks onder de aandacht komen. ‘De winkeliers zijn er enthousiast over. Ze vinden het leuk om hun eigen winkel in te richten en om bij elkaar te staan. Ze laten ook reacties achter in elkaars gastenboek. Op LinkedIn hebben we een winkeliersgroep opgericht en je merkt dat de online ondernemers het leuk vinden om bij een community te horen.’ Wie in een winkel op Stad.nl iets wil aanschaffen, wordt doorgeleid naar de webwinkel van de winkelier. Het idee om de klant in de stad zelf te laten afrekenen, dus een winkelmandje in elke winkel, is Mangnus nog aan het onderzoeken.

Acties optuigen
Stad.nl ging begin maart live met 250 winkels en groeit hard en hoofdstraten krijgen zijstraten. Zo kent de Modestraat een afslag naar de Tassensteeg. ‘Het is nog wel trekken aan de bezoekerskant’, aldus Mangnus. ‘We hebben gemerkt dat de bezoeker wat meer begeleiding nodig heeft. We gaan meer en duidelijker informatie geven.’ Rond feestdagen als Pasen, Moederdag en Koninginnedag willen de onderneemsters samen met de winkeliers acties optuigen om meer bezoekers te trekken.  

____________________

De E-commerce Dagen
Mabel Mangnus en Helene van der Meijs spreken op woensdag 25 april op De E-commerce Dagen in het Twinkle Theater.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2012. U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie Tablisto.