Twinkle | Digital Commerce

Online marktplaats vraagt om aangepaste betaaloplossing

2017-05-27
180101

Webondernemers die peer-to-peer platforms faciliteren hebben specifieke betaaloplossingen nodig. Er komt immers niet alleen geld van consumenten binnen, maar consumenten moeten ook worden uitbetaald.


Tekst: Jaap van Sandijk


SnappCar, online marktplaats waar particulieren hun eigen auto kunnen verhuren, merkt dat het uitvoeren van uitgaande betalingen meer is dan alleen het afhandelen van transacties.

Het concept van SnappCar is kinderlijk eenvoudig: particulieren die hun auto willen verhuren, zetten deze op de site tegen een door henzelf vastgesteld huurbedrag. Huurders zoeken er naar een auto en sluiten een deal met de aanbieder. ‘Maar aan de achterkant van de website gaat een batterij aan technologie schuil’, zegt Victor van Tol, medeoprichter van SnappCar. ‘Contracten, registraties van rijbewijzen en identiteitsdocumenten, om maar een paar zaken te noemen.’

Het betalingssysteem voor een online marktplaats verschilt nogal in vergelijking met een standaard webwinkel. Als facilitator verzorgt SnappCar namelijk niet alleen de inkomende betalingen van de huurder, maar ook de uitgaande betalingen naar de verhuurder. Daarnaast is het online platform bemiddelaar van Achmea, het verzekeringsbedrijf waarmee het samenwerkt. Huurders betalen een premie voor een (verplichte) speciale dagverzekering. Ten behoeve van het businessmodel van SnappCar wordt een commissie voor het gebruik van het platform in rekening gebracht. Alles bij elkaar is er dus sprake van verschillende financiële onderdelen die gezamenlijk in één specifieke betaaloplossing moeten passen.

Tussenrekening
Die betaaloplossing wordt geleverd en onderhouden door payment service provider (psp) Adyen. ‘Het geld dat wij innen van SnappCar, zetten we op een tussenrekening die een aparte stichting beheert’, zegt Roelant Prins, Chief Commercial Officer (CCO) van Adyen. Dat is op zich niet bijzonder: hiertoe zijn alle psp’s verplicht gesteld door De Nederlandsche Bank. ‘Maar’, zegt Prins: ‘Voordeel van zo’n aparte tussenrekening voor een peer-to-peer platform is wel dat de bedragen btw-vrij zijn, omdat het gaat om handel tussen consumenten.’ Het systeem van Adyen zorgt ervoor dat de verzekeraar, consumenten en SnappCar - de commissie die klanten betalen vormt de omzet - elke maand netjes hun geld krijgen.

Rapportagesysteem
Prins vertelt dat de samenwerking voor Adyen ook leerzame effecten heeft. ‘Dit is een belangrijke trend. Consumenten bieden elkaar steeds meer online diensten aan op peer-to-peer platforms. Kijk bijvoorbeeld naar Airbnb, een Amerikaanse bemiddelingssite voor zoekers en aanbieders van tijdelijke vakantiewoningen. Deze platforms werken met andere businessmodellen dan de traditionele webwinkels. Wij willen hierin investeren en ervan leren.’ Welke lessen hebben beide partijen inmiddels geleerd, sinds het live gaan van SnappCar in oktober 2011? ‘Vooropgesteld: de betalingen gaan prima en we beschikken over een prima basis betalingssysteem’, begint Van Tol. ‘Maar we hebben wel gemerkt dat niet alleen bij inkomende, maar ook bij uitgaande betalingen rapportages heel belangrijk zijn. Tot nu toe hebben we uitsluitend rapportages aan de kant van de inkomende betalingen. Maar ook bij uitgaande betalingen kan zich weleens een probleem voordoen – al is het maar een verkeerde tenaamstelling. Zoiets willen we dan snel terug kunnen vinden in het systeem van Adyen.’

Prins ziet het belang daarvan volledig in. ‘We zijn daarmee in een vergevorderd stadium. Maar een rapportagesysteem van uitgaande betalingen maak je niet zomaar. Daarvoor moet heel wat data worden verplaatst en geordend. Uiteindelijk willen we naar een duidelijk overzicht van alle klanten, waarin je betalingshistorie en ook transacties van verhuurders kunt zien.’ Dat is niet alleen interessant voor het overzicht van de geldstromen, vult Van Tol aan. ‘We willen zo veel mogelijk inzicht, ook bijvoorbeeld om te weten wie de grootste verhuurders zijn. Zo kunnen we die een premium ranking geven.’

Breakeven
SnappCar telt momenteel zo’n driehonderd verhuurders, evenredig verdeeld over de steden Amsterdam en Utrecht en de rest van Nederland. Het aantal verhuurtransacties gaat richting de tweehonderd per maand. Bij duizend transacties per maand wordt het breakeven punt behaald. Van Tol: ‘We verwachten dat we dat in het vierde kwartaal van dit jaar bereiken. We merken dat huurders en verhuurders elkaar steeds beter weten te vinden en dat het vliegwiel steeds harder draait.’ 

____________________

Over SnappCar
Het in Utrecht gevestigde SnappCar is opgericht door Victor van Tol, Jorg Kop en Pascal Ontijd. Vorig jaar won het jonge bedrijf de New Venture Competitie van adviesbureau McKinsey en het Ministerie van Economische Zaken, waarna het op 3 oktober van dat jaar live ging. Bij SnappCar bepalen verhuurders zelf de prijs per dag, de beschikbaarheid en wie er in de auto mag rijden. Hun auto is volledig verzekerd en huurders worden gecontroleerd op hun identiteit en rijgedrag.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2012. NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie Tablisto.