Retailers worden nerveus van consumenten die producten in de winkel bekijken en deze vervolgens elders - online, per telefoon of in een andere winkel - kopen. Zeker prijsbewuste consumenten zijn geneigd over te lopen wanneer ergens anders een betere deal verkrijgbaar is.
Significant aantal
Shoppers gewapend met smartphones zorgen voor de grootste commotie. Het aantal personen dat weleens prijzen vergelijkt met een mobiel apparaat in een winkel varieert per bron en methodologie, maar er kan gerust worden gesteld dat dit een significant aantal is. Zo zijn er diverse onderzoeken gedaan naar het aantal Amerikaanse mobiele telefoongebruikers dat weleens een prijsvergelijking via een mobiele telefoon heeft gedaan in een winkel. Hieruit komt een percentage variërend van 25 procent (Pew Internet en American Life Project, januari 2012) tot 59 procent (InsightExpress, 2011) naar voren.
Prijsconsistentie
De bevindingen uit onderzoeken van ForeSee, uitgevoerd in 2009, 2010 en 2011, stroken met deze ontwikkeling (zie afbeelding hieronder). Shoppers zijn, zo blijkt uit het onderzoek, wel eerder geneigd om naar de website of applicatie van de winkel te gaan waarin ze zich bevinden, dan naar een site of applicatie van een concurrent. Dit betekent dat retailers niet alleen moet nadenken over hun prijsstelling in vergelijking met andere retailers, maar ook over prijsconsistentie binnen de eigen kanalen.
In-store productresearch
Een onderzoek van ClickIQ (februari 2012) laat zien dat bijna de helft (45,9 procent) van de Amerikaanse shoppers in de afgelopen zes maanden productresearch heeft gedaan in een winkel om het product uiteindelijk online te kopen (zie afbeelding hieronder).
Tegengaan
Retailers komen nu met oplossingen om ‘wispelturige window-shoppers ’ tegen te gaan, bijvoorbeeld door het aanbieden van een betere klantenservice door middel van goed geïnformeerde verkoopmedewerkers. En Nordstrom, bijvoorbeeld, is gestart met het aanbieden van extraatjes en voordelen, zoals gratis verzending bij in-store aankopen. Target werkt met een hele andere aanpak en onderzoekt of het bieden van meer producten die exclusief zijn vervaardigd voor de retailer, het prijzenvergelijken bemoeilijkt.
Bron: Emarketer.com
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘“Showrooming” valide zorg voor retailers’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.