Waarom alleen opereren als je ook gezamenlijk de strijd aan kunt gaan? Zes retailers bundelen hun krachten via het webwarenhuis Luccy.com. Cross- en up-selling staan hierbij voorop.
Tekst: Janine Purola
11-11-11, een mooie en uitzonderlijke datum. Voor veel koppels dan ook hét moment om in het huwelijksbootje te stappen. Maar ook veel (web)winkels maakten gretig gebruik van deze bijzondere dag. Zo verbonden veel bedrijven speciale acties, aanbiedingen, events of productlanceringen aan het getal elf. Initiatiefnemers van het nieuwe online warenhuis Luccy.com (spreek uit: loetsie) kozen er ook voor om op 11-11-11 live te gaan. ‘Om elf uur elf, om precies te zijn’, vertelt Paul Kieviet, directeur van XSARUS, een e-development & consulting bureau.
Het idee voor Luccy.com is afkomstig van zes retailers die hun handen ineen hebben geslagen, laat Kieviet weten. XSARUS heeft de zes participerende retailers als klant en staat centraal in het project. ‘De zes partijen hebben allemaal een succesvolle webshop naast hun fysieke winkels’, aldus de directeur. Het gaat om O’moda, Travelbags.nl, Voorwinden, Drogisterij.net, Intersport Daka en After Eden, die samen 45 miljoen euro per jaar via het web omzetten. ‘Maar’, zo benadrukt hij. ‘In principe kun je de namen van de participanten weer vergeten. Luccy.com is een zelfstandige webwinkel die ook enkel communiceert vanuit de naam Luccy.’
Kruisbestuiving
Het online warenhuis richt zich op het hogere segment en heeft momenteel een assortiment van zo’n 1.400 merken op het gebied van fashion, sport en beauty. Het doel is om dit aanbod uit te breiden, vertelt Kieviet. ‘We zijn op zoek naar nieuwe participanten, met name op het gebied van koken en home & garden. Oftewel, lifestyle in de brede zin van het woord.’ Maar waarom zou een partij participeren als hij al een goedlopende (online) winkel heeft? Volgens Kieviet is met name de mogelijkheid voor cross- en up-selling de kracht achter het concept. ‘Consumenten kunnen via Luccy.com makkelijk combinaties maken van kledingstukken, schoenen, parfum en accessoires.’ Momenteel biedt de site combinaties op merkniveau, maar het is de bedoeling dat in de toekomst meerdere combinaties mogelijk zijn. ‘En’, zo vertelt hij verder, ‘iedere partij heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Op Luccy.com brengen we alle sterke punten van de deelnemende retailers bij elkaar, individueel is dat onmogelijk en het komt de klantbeleving beslist ten goede. We bieden een totaalplaatje aan de consument met mooie combinatiedeals. Een dergelijke kruisbestuiving biedt een gezamenlijke kans voor retailers om meer marktaandeel te verwerven. Daarbij kunnen retailers door samen te werken veel van elkaar leren.’
Leveringen
De deelnemende partijen kunnen zelf bepalen welke producten ze wel en niet via Luccy.com willen aanbieden. De logistiek regelen de spelers zelf. Kieviet: ‘Luccy.com rekent geen bezorgkosten en de klant krijgt de leveringen binnen enkele werkdagen thuisgestuurd door de Luccy-participanten. Dit model is vergelijkbaar met andere grote warenhuizen die vanuit verschillende magazijnen of leveranciers leveren. Op lange termijn gaan we wellicht de voorraden centraliseren, maar dat is een toekomstscenario.’ Zaken als marketing, betaling en klantenservice zijn wel centraal geregeld en worden door het opgezette Luccy-team uitgevoerd. ‘En puur voor de klantvriendelijkheid is er ook één retouradres ingericht’, legt Kieviet uit.
Lange adem
Sinds 1 januari zet Luccy.com vol in op online marketing, denk aan SEA, SEO, affiliates, e-mail, Google Shopping en social media. In een later stadium zal ook offline marketing volgen, licht Kieviet toe. ‘Maar wij gaan niet voor korte termijn succes. Sommige partijen stormen nu de markt op en smijten met absurde marketingbudgetten. Wij gaan voor de lange adem. Door het leveren van de juiste kwaliteit, vakspecialisme en een goede service willen wij de markt op een pure en traditionele manier benaderen.’ Een absolute uitdaging, geeft hij aan. ‘Maar de verwachting is dat de online consumentenmarkt de komende jaren explosief doorgroeit, dus we zijn erop gebrand om mee te groeien. De vraag is: kunnen wij een mooie positie verwerven in het e-commerce landschap of gaan we het uiteindelijk afleggen tegen de grote, buitenlandse partijen met miljoenenbudgetten?’ Hoewel de naam op het laatste moment nog is gewijzigd van Luccy.nl naar Luccy.com heeft Kieviet zelf geen plannen om met het online warenhuis over de grens te gaan. ‘Nee, we richten ons vooralsnog op de Nederlandse markt. Maar .com bekt gewoon lekkerder.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2012.
NB: U kunt Twinkle voortaan ook lezen op de iPad, via de applicatie van Tablisto. Ter introductie is het eerste nummer gratis.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Luccy.com: één voor allen en allen voor één
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.