Twinkle | Digital Commerce

Minder vierkante meters, meer klanten

2017-11-08
180101

Marktplaats is in de afgelopen jaren een enorme traffic generator geworden voor on- en offline retailers. De 1,3 miljoen unieke bezoekers die de site dagelijks ontvangt, hebben een koopintentie. Het is dus relevant voor retailers om hun waren op Marktplaats aan te prijzen. Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats: ‘We zijn bezig met een brand stretch. Marktplaats is meer dan een handelssite voor gebruikte producten. 40 procent van de bezoekers zoekt naar een nieuw product.’

Tekst: Marieke Verdonk

De cijfers doen je duizelen. Elke drie seconden wordt er een advertentie geplaatst. Dat betekent rond de 300.000 advertenties per dag. Dagelijks worden er 47 miljoen pagina’s bekeken. 44 procent van alle internetters is er elk maand te vinden. Dit jaar werd de 500 miljoenste advertentie geplaatst. Marktplaats groeit explosief. ‘Een verdubbeling ten opzichte van 2009, toen waren dat er nog 250 miljoen’, zegt Marktplaats-directeur Olivier van Duijn. ‘En daar hebben we tien jaar over gedaan.’ Van de producten en diensten in al die advertenties wordt naar schatting 50 procent verkocht. ‘Helemaal precies weten we het niet. Wij vragen altijd of het product is verkocht, maar de aanbieder is niet verplicht om daarop te antwoorden.’

Dynamisch proces
In april bracht Blauw Research naar buiten dat handelssites als Marktplaats en Speurders in 2010 goed waren voor een consumentenomzet van 10,2 miljard euro. Dat is 2 miljard meer dan alle Nederlandse webshops in dat jaar bij elkaar omzetten. ‘Blauw heeft ook berekend dat 6 procent van de totale mkb-omzet via Marktplaats wordt gerealiseerd’, zegt Van Duijn. ‘Dan hebben we het dus over 37 miljard euro.’ Reden voor de handelssite om die commerciële aanbieders duidelijker in beeld te brengen. En dat betekent een verandering aan de voorkant van de site die al twaalf jaar blauw-geel-terra is. ‘En de essentie van de kenmerkende Markplaats look en feel blijft. Er is geen reden om daar aan te sleutelen. Wat we wel gaan doen is inzichtelijker maken wanneer het een nieuw en wanneer het een tweedehands product betreft. De foto’s zullen iets groter worden en het zoeken op de site wordt nog gemakkelijker. Mensen verwachten inmiddels meer van een online ervaring. We gaan verfrissen, moderniseren.’ Dat het een dynamisch proces is waarbij de gebruiker nadrukkelijk wordt betrokken, is voor Van Duijn heel belangrijk. ‘Feedback van gebruikers vormt de basis van de verbeteringen. Via een blog en een testpanel van 140 gebruikers krijgen we continu nieuwe ideeën aangedragen en feedback op onze eigen ideeën. De gebruikers vinden het echt heel belangrijk om te kunnen meepraten. En die input is natuurlijk goud waard.’ Het platform wordt flexibeler gemaakt zodat er sneller aanpassingen kunnen worden gedaan, en het bijvoorbeeld voor retailers nog makkelijker wordt om advertenties te plaatsen. ‘Onze core is lange tijd handel tussen individuen geweest. Nu is dat het faciliteren van een goede deal. Iemand die op Marktplaats komt is op zoek naar een goede deal en het helpt als hij goed kan vergelijken tussen nieuw, tweedehands en zo goed als nieuw.’ Om dat zowel bij de gebruiker als bij de aanbieder onder de aandacht te brengen, maakt Marktplaats de laatste tijd weer wat meer reclame. Van Duijn: ‘We willen uitleggen wat Marktplaats nu is. We bieden 7 miljoen producten aan, waarvan er 2 miljoen nieuw zijn. En 40 procent van de bezoekers zoekt specifiek naar nieuwe producten. We zijn bezig met een brand stretch . Er zijn mensen die die onderlinge handel van gebruikte producten als onze enige charme zien. Wij willen duidelijk maken dat het aanbod van “eerste hands” een verrijking is met grote voordelen voor de aankoper.’

Strategie
Als Van Duijn denkt aan de winkelstraat van de toekomst, dan denkt hij niet in termen van fysiek en online. ‘E-commerce verdwijnt, het wordt commerce. Het wordt steeds minder relevant waar of hoe je iets koopt. Zelf ben ik redelijk verliefd op apps om barcodes te scannen. Met zo’n scan breng je van alles tegelijk in kaart: de beschikbaarheid, de prijsvergelijking en testimonials. In de VS zijn ze daar verder mee en zie je ook dat winkeliers die barcodes afplakken. Maar op alle fronten wordt de drempel lager om een goede deal te vinden. En retailers moeten goed nadenken over hoe ze het proces gaan aankleden. Fysieke aanwezigheid? Online? Mobiel? Via social media? Ik denk dat ze zich beter kunnen bezighouden met hun corebusiness. Als ze gebruikmaken van onze infrastructuur, dan brengen wij de consument bij hen langs de kassa. Ik denk dat Marktplaats bij iedere retailer onderdeel van de strategie moet zijn. De waarde voor de retailer is dat we relevante traffic leveren. Online en/of offline. De kracht van Marktplaats is het enorme bereik, de grote aantallen in de volle breedte. In elke nichemarkt zien we kopers en verkopers. Een rubriek als Dieren en toebehoren heeft bijvoorbeeld drie miljoen bezoekers per maand. De relevantie is enorm. Het is een eenvoudig verhaal: vandaag zoeken 40.000 mensen op Marktplaats naar een koelkast. En het zijn allemaal mensen met een koopintentie. Je krijgt met minder vierkante meters meer klanten.’

Mobiel
In de tweede helft van 2012 zullen veranderingen aan de site zichtbaar worden. Maar nog dit jaar krijgt de Marktplaats-app een nieuwe functionaliteit waarmee je een advertentie en foto kunt plaatsen. ‘Daar ben ik heel blij mee. Het is ook zo ontzettend logisch. Je maakt een foto met je telefoon en plaatst direct de advertentie. Nu moet je die foto eerst nog op je computer zetten, en dat maakt het wat omslachtig. Ik verwacht dat het een enorme boost geeft aan het aantal advertenties op en verkopen via onze site.’  

____________________

Marktplaats in cijfers
Marktplaats werd in 1999 opgericht als één van de eerste websites in Nederland die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats bereikt 73 procent van alle Nederlanders tussen de 20 en 49 jaar. Uit onderzoek (STIR, 2010) blijkt dat Marktplaats een spontane merkbekendheid heeft van 95 procent en kan rekenen op een waarderingscijfer van 8.1.

Per dag

•     1.300.000 unieke bezoekers = 20 x de Kalverstraat op zaterdag

•     47.000.000 pageviews

•     300.000 nieuwe advertenties

•     3 nieuwe advertenties per seconde

•     216 nieuwe advertenties per minuut

•     12.997 nieuwe advertenties per uur

Een Marktplaats-bezoeker:

•     bezoekt de site gemiddeld 9 keer per maand

•     bekijkt gemiddeld 19 pagina’s per bezoek

•     brengt gemiddeld 15 minuten per dag op Marktplaats door

____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.