Twinkle | Digital Commerce

Cultuurbewust.nl scoort met virtuele winkelstraat

2017-05-27
180101

De 24-jarige Marjolein Theunissen zette Cultuurbewust.nl succesvol neer als cultureel webmagazine. Aanvankelijk was er nog geen sprake van een gefundeerd verdienmodel, maar sinds afgelopen zomer is daar verandering in gekomen.

Theunissen zette de virtuele winkelstraat Shopcultuurbewust.nl in de markt.

Tekst: Janine Purola

Passie voor cultuur, dat is haar met de paplepel ingegoten. Al op jonge leeftijd werd Marjolein Theunissen regelmatig meegenomen naar theater en musea. ‘Het heeft mij altijd al geïntrigeerd wat mensen maken en vooral ook waarom ze iets maken. Cultuur zet je aan het denken en reflecteert naar mijn mening ook de maatschappij’, aldus Theunissen. De studie kunstgeschiedenis was haar op het lijf geschreven en in juni 2009 studeerde ze af. Met als doel om als journalist op het gebied van cultuur aan de slag te gaan. Maar dat liep iets anders.

Alternatieve stage
In plaats van een standaard stage tijdens haar studie, zette Theunissen in 2009 het culturele webmagazine Cultuurbewust.nl op. Met als insteek: ‘Weet wat je bewondert’. ‘Ik hoorde van medestudenten dat hun stages vooral uit koffie halen en kopiëren bestond. Dat wilde ik niet.’ Om het online magazine goed te kunnen vullen, schakelt ze studenten in die cultuur gerelateerde studies volgen en die op vrijwillige basis willen schrijven. Inmiddels werken er zo’n 120 redacteuren voor Cultuurbewust.nl.

Na het in de wacht slepen van de UtrechtInc Studentprijs in 2010 werd Theunissen gestimuleerd om een verdienmodel te ontwikkelen. ‘Op dat moment kwam er namelijk alleen geld binnen via advertenties’, legt ze uit. ‘Dus bedacht ik Shopcultuurbewust.nl.’

Boven verwachting
Shopcultuurbewust.nl is een virtuele winkelstraat waar kunstenaars hun producten kunnen aanbieden en culturele instellingen tickets voor voorstellingen of evenementen kunnen verkopen. De site is sinds afgelopen juli in de lucht. Theunissen: ‘De kunstenaars betalen 25 eurocent voor het uploaden van een product. Bij verkoop ontvangen we 5 procent commissie plus 1 euro voor de transactiekosten. Hoe het loopt? Boven verwachting goed. Er zijn al zo’n 160 kunstenaars en twaalf culturele instellingen aangesloten. Ook verkopen we de Museumkaart. We hebben momenteel, beide sites bij elkaar opgeteld, zo’n 60.000 bezoekers per maand. De omzetverwachting voor 2011 is 150.000 euro.’

Stimuleren
Theunissen wil via haar site en shop cultuur dichter bij de consument brengen en hem bewust maken dat je cultuur ook cadeau kunt doen. Om de consument hierbij te helpen, heeft ze Super Lisa in het leven geroepen. Deze shopassistent helpt bezoekers bij het vinden van het juiste cadeau op basis van het Facebook-profiel van de ontvanger van het cadeau. Ook wil ze kunstenaars en culturele instellingen stimuleren om zich ondernemender op te stellen. ‘Er wordt flink gesneden in subsidies en de culturele wereld neemt een afwachtende houding aan. Dat moet veranderen. Ik zeg niet dat de overheid met alle subsidies moet stoppen; ze heeft namelijk ook een opvoedende taak. Ik denk dat de culturele wereld zelf meer verantwoordelijkheid kan en moet nemen.
Ik hoop dat ik ze dat via Shopcultuurbewust.nl mee kan geven.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.