Puur online kopen lijkt zijn hoogtepunt te hebben gehad. Dat concluderen ABN Amro en CBW-Mitex in een rapport over cross channel retail. ‘Hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt: fysieke winkels worden een duidelijke succesfactor in het nieuw internettijdperk.’
In opdracht van ABN Amro en CBW-Mitex ondervroeg Q&A Research & Consultancy vijfduizend Nederlanders naar hun ervaringen en verwachtingen in zes verschillende retailsectoren: doe-het-zelf, elektronica, mode, schoenen, sport en wonen. De uitkomsten werden gewogen (sectoren waar meer wordt gekocht, tellen zwaarder mee) om tot de belangrijkste conclusie te komen: het aantal pure webkopers zal tot 2015 met 15 procent afnemen, van 10,4 procent naar 8,8 procent van de Nederlandse consumenten.
Meer multichannel kopers
De stijging van het aantal multichannel-kopers gaat niet alleen ten koste van het aantal pure offline kopers, maar dus ook van het aantal pure online kopers. Een en ander wordt duidelijk in onderstaand diagram:
Oriëntatiefase
Wat voor kopen geldt, geldt ook voor zoeken en vergelijken, blijkt uit onderstaande afbeelding. Het fysieke winkelkanaal zal vaker dan nu het geval is worden betrokken bij zoek- en vergelijkacties van consumenten. Er wordt weliswaar ook meer online gezocht en vergeleken, maar dan alleen in combinatie met fysieke orëntatie; het aantal mensen dat alleen online zoekt of vergelijkt neemt af, dus een aanwezigheid in beide kanalen lijkt een must.
Belang van reviews
Onderstaande diagrammen maken duidelijk dat het belang van reviews, zowel over winkels als over producten, flink zal groeien. Dat geldt ook voor mensen die zich alleen in de winkel oriënteren op een productaankoop:
Cross channel scenario's
Het rapport van ABN Amro en CBW-Mitex biedt ontzettend veel informatie over onder meer koopmotieven, kanaalkeuzes en het belang van merken in de zes genoemde retailsectoren. Hoofdstuk 2 biedt een overzicht van cross channel scenario's en commerciële kansen, die in de subsectoren daarna worden geconcretiseerd in businessmodellen.
U kunt het rapport downloaden via onderstaande link:
Is cross channel ook voor kleine ondernemers haalbaar.
Als we een fysiek punt openen naast onze bestaande webshop blijft het allemaal erg lokaal wat het fysieke punt kan doen en bewerken.
Super cross is naar ons idee alleen haalbaar als er een landelijke dekking gemaakt kan worden van fysieke punten.
Wat zou het buiten een extra lokaal verkooppunt voor waarde geven om een fysieke winkel naast de webhsop te openen. Met in gedachten dat we nu ook naast de webshop op een industriegebied een afhaal mogelijkheid hebben.
We zien graag een reactie tegemoet.
Het is zeker ook voor kleine ondernemers haalbaar! Maar dan is het wel een voordeel als die kleine ondernemer zich in een niche bevindt.
Wij zijn al bijna 28 jaar actief in Arnhem en voor het internet tijdperk een stadswinkel, later een regionale winkel. Door internet en een webwinkel is niet alleen online, maar ook zeker offline onze doelgroep verschoven naar heel Nederland (en er buiten). Vooral op zaterdag komen er vaak mensen uit Leeuwarden, Amsterdam, Eindhoven of waar dan ook om onze producten te bekijken, voelen en te kopen. Misschien één keer per jaar (en de rest online) maar het geeft ze wel een goed gevoel, binding en vertrouwen met het bedrijf.
Demonstraties, workshops of andere activiteiten organiseren helpt hier uiteraard goed bij om mensen van verre te trekken.