Dinsdag 27 september 2011

11371 keer gelezen8 x gereageerd

Google Panda update: gevolgen en tips voor webwinkels

Google Panda update: gevolgen en tips voor webwinkels

Jan-Willem Bobbink sprak vorige week over de gevolgen van de Panda update, die Google recent doorvoerde in zijn zoekmachine. Op basis van zijn presentatie op Search Marketing Thursday schreef de online marketing consultant een update over de update. Inclusief tips.

Teskt: Jan-Willem Bobbink

Sinds de eerste live versie van Google heeft het bedrijf continu verbeteringen doorgevoerd in zijn zoekresultaten, door middel van updates in het algoritme, de database of handmatige correcties. Een volledig overzicht van de wijzigingen met wereldwijde effecten door de tijd heen, is te vinden op de website van SEOmoz.

Artikel directories en affiliatesites
Op 24 februari van dit jaar werden de aangepaste resultaten op basis van de Panda update live gezet in de Amerikaanse versie van de zoekmachine. De positie van 12 procent van de zoekresultaten was door de update veranderd. Vooral de grotere websites, die kwalitatief aan de onderkant van de markt zaten, werden ‘bestraft’ met lagere rankings. Artikel directories en affiliatesites werden het hardst geraakt.

Echte verrassingen bleven uit
De rest van de wereld moest nog even geduld hebben. Er werd met spanning afgewacht: de Panda update werd wereldwijd doorgevoerd op 12 augustus. In Europa werd 6 tot 9 procent van de zoekresultaten aangepast op basis van het nieuwe algoritme. Voornamelijk Spaanse, Duitse en Franse websites verschoven van positie. Dit vanwege het grote bereik van deze talen, waardoor er logischerwijs meer kwalitatief mindere websites beschikbaar zijn (ook procentueel). In tegenstelling tot de update in de Amerikaanse versie, bleven echte verrassingen in Nederland uit. Men heeft natuurlijk ook even de tijd gehad om websites aan te passen op basis van data uit de Verenigde Staten.

Verschuiven gaat door
Tot op de dag van vandaag zijn er nog verschuivingen in de rankings. Google is bezig met het finetunen van het algoritme en het past hier en daar handmatig de zoekresultaten aan. Dit blijkt uit het feit dat nog niet alle zoekresultaten even waardevol zijn. Voornamelijk op de commerciële longtail keyphrases zult u in de top 5 nog websites aantreffen die gebaseerd zijn op de inhoud van andere websites en die strikt genomen niet voldoen aan de eisen die Google heeft neergezet met de Panda update. Als u kijkt naar de resultaten van deze query dan ziet u verschillende vacaturesites naar voren komen. Compleet irrelevant aan de zoekopdracht.

Gevolgen
Onderstaande tabellen geven de verschillen aan in zichtbaarheid in Google na het doorvoeren van de Panda update. Een 100 procent daling betekent dat de website niet meer terug te vinden is. De data zijn afkomstig van het Duitse Sistrix. Helaas zijn er voor de Nederlandse markt nog geen cijfers beschikbaar. Om een goede indruk te krijgen van het soort sites dat uit de zoekresultaten is gefilterd, is het de moeite waard om alle sites te bekijken. U zult dan vanzelf zien dat de websites die geen of weinig kwaliteit bieden het meest hebben ingeleverd:

Cijfers over Duitsland:

 

Cijfers over Frankrijk:

 

Bezoekers centraal
Google heeft met de Panda update ingezet op kwalitatief betere zoekresultaten. Niet geoptimaliseerde websites, maar bezoekers moeten centraal staan. Websites die weinig toevoegen voor de bezoeker, maar enkel gefocust zijn op omzet, zijn er uitgefilterd. Een goed voorbeeld hiervan zijn natuurlijk de welbekende affiliatesites: geoptimaliseerde websites die als enig doel hebben de bezoeker door te verwijzen. Deze tussenwebsites wil Google er uitfilteren. Gebruikers moeten zonder omweg terecht komen op de website waar zij hun aankopen kunnen doen.

Productpagina’s
Google zal bij productpagina’s kijken naar de inhoud. Is deze uniek? Hoe is de kwaliteit van de inhoud? Houd rekening met grammatica, diepgang van de tekst en relevantie ten opzichte van het product en de daarbij behorende zoekwoorden. Hoe gaan bezoekers met de pagina om? Hoe lang blijft men op de site? Klikt men meteen weer weg na binnenkomst? Deelt men de website via sociale media? Het draait allemaal om toegevoegde waarde.

Een aantal van deze factoren is meetbaar via statistiekpakketten zoals Google Analytics. Omdat het meetbaar is, is het eenvoudig controleerbaar (ook door Google!) en dus valt er te optimaliseren richting een beter resultaat. Belangrijk zijn de volgende aspecten:

  • Bouncerate: het percentage bezoekers dat binnenkomt op een website, slechts één pagina bekijkt om vervolgens de website te verlaten. Een website die weinig informatie biedt of niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker, zal een hoge bouncerate hebben.
  • Pageviews per bezoeker: het aantal pagina’s dat een bezoeker per bezoek aan uw website bekijkt. Hoe meer geïnteresseerd een bezoeker raakt, hoe meer pagina’s deze zal bekijken.
  • Tijdsduur van het bezoek: het aantal seconden dat een bezoeker op uw website verblijft tijdens een enkel bezoek. Een hoog aantal page views per bezoeker kan ook betekenen dat een bezoeker eindeloos doorklikt om de informatie te vinden die hij zoekt.

In praktijk zal Google kijken naar de combinatie van dergelijke factoren. Een website bestaande uit één pagina kan ontzettend veel interessante inhoud bevatten wat resulteert in een hoge bouncerate, een laag aantal pageviews maar een lange bezoekduur. Zo is er nog een aantal combinaties te benoemen. Logischerwijs zult u per website moeten beredeneren wat de wenselijke waarden van bovenstaande kwaliteitsparameters moeten zijn.

Geraakt? Tips om te herstelle
Net zoals Google dat doet kunt u over een viertal eigenschappen vragen gaan stellen om de gebruikerservaring van uw webwinkel te toetsen. Het gaat om vertrouwen, autoriteit, relevantie en waarde. Bekijk dit vanuit de consument. Zou u het een probleem vinden om op de betreffende website creditcardgegevens achter te laten? Zou u de pagina bookmarken op sociale media met uw vrienden? Wordt uw merknaam herkend door uw doelgroep? Hebben de productpagina’s unieke en voldoende inhoud?

Enkele tips voor webwinkeliers:

  • Genereer toegevoegde waarde ten opzichte van uw concurrentie. Biedt unieke productomschrijvingen aan van minimaal 250 woorden. Motiveer klanten om reviews te schrijven. Dit helpt klanten een betere keuze te maken en uw pagina bevat meer inhoud.
  • Voeg sociale media sharing mogelijkheden toe aan de ‘Bedankt!’ pagina en in de bevestigingsmail. Zo vergroot u de kans op klanten die hun aankopen delen op de diverse platformen. Dit is niet alleen goed voor de prestaties in Google maar ook voor uw branding als webwinkel.
  • Monitor statistieken, pak de slechts presterende pagina’s aan. Een slecht presterende categoriepagina kan een hele webshop benadelen. Blijf dus continu de minst converterende onderdelen aanpassen. Monitor uw concurrenten. Wat doen zij?
  • Ga (gast)bloggen op marktgerelateerde weblogs. Publiceer marktonderzoeken en word een autoriteit binnen uw niche. Deze investering levert naast links en sociale bookmarks natuurlijk een bijdrage aan uw imago.

Succes!
Om het geheel samen te vatten heb ik slechts één woord nodig: kwaliteit. Probeer uw concurrenten voor te zijn met innovatieve oplossingen. Optimaliseer uw inhoud aan de behoefte van uw toekomstige klanten. Werk aan uw webwinkel als merk. Betrek sociale media, want daar zitten uw klanten.

Jan-Willem Bobbink (@jbobbink) is online marketing consultant bij Internet Advantage in Utrecht.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Vindbaarheid (User-experience)
- Zoekmachinemarketing (Marketing)
- User generated content (User-experience)



Er is op dit moment 8 keer gereageerd op:
Google Panda update: gevolgen en tips voor webwinkels
 
  1. Ruud op dinsdag 27 september, 2011 om 12:06
    http://id-tje.nl

    goed verhaal, Jan-Willem, toch vind ik deze zin "goed voorbeeld hiervan zijn natuurlijk de welbekende affiliatesites: geoptimaliseerde websites die als enig doel hebben de bezoeker door te verwijzen" erg kort door de bocht.

    Haal hierbij een laatste strophe van jezelf aan : "heb ik slechts één woord nodig: kwaliteit" en dat geeft feitelijk ook de opstelling van Google weer, het gaat niet om het begrip affiliate-site , het gaat erom dat je méér kwaliteit moet bieden dan Google al doet en in dat geval zal de zoekmachine ook affiliate-sites ( ook op nivo ) blijven vermelden.

    Er is het laatste jaar door dat "Panda-verhaal" ineens een zwarte nevel over affiliate-sites getrokken, onterecht en veel te algemeen, er zijn vele kwalitatief waardevolle sites onder, ook minder goeie, maar die verdeling kom je bij alle type websites tegen.

  2. Jan-Willem Bobbink op dinsdag 27 september, 2011 om 12:22
    http://www.11-internet.nl

    Beste Ruud,

    Het is natuurlijk niet de bedoeling om alle affiliatesites in een zwart daglicht te zetten. Maar ik verwacht dat je het mij eens kan zijn dat er een groot gedeelte van de affiliate sites bestaat uit sites die geen toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de daadwerkelijke leveranciers.Ik heb het al voorbeeld genoemd omdat voor de meeste bezoekers van Twinkle meteen duidelijk is om wat voor een type sites het gaat.

    Er zijn genoeg voorbeelden van sites die aan doorverwijzingen doen naar webshops die nog prima scoren in de SERPs. Denk aan partijen zoals Kieskeurig of Beslist. Deze bieden bezoekers niet alleen meerwaarde doormiddel van een duidelijk overzicht maar ook extra productinformatie, recensies etc.

  3. Ruud op dinsdag 27 september, 2011 om 13:07
    id-tje.nl

    Kan ik het wel mee eens zijn, Jan-Willem,  toch nog 2 kanttekeningen:

    bij adverteerders bestaat - in mijn kontakten gebleken - een misverstand omtrent Kieskeurig, Kelkoo, Beslist , Vergelijk cs , men heeft vaak het idee dat je erbij bent aangesloten alsof het een verenigings-faciliteit is waar je net als bij Google Adwords, 'iets' voor betaalt. Maar ... je kan niet gemist worden en in die zin vallen deze websites niet onder de categorie 'affiliates' al is hun verdienmodel wel als zodanig, in techniek Cost Per Click of Cost Per Action : CPS Cost per Sale.

    Het tweede aspekt is dat in wezen de affiliatesite bestaat bij de gratie van de 'minder goed' uitgevoerde adverteerders-website. Je geeft hierboven ook al aan bij affiliates : "geoptimaliseerd" . De adverteerders-website grijpt in op het totale verkoop-proces en moet dat ook, de affiliate-website op de laatste 1 of 2 fases daarin ( afhankelijk van de onderliggende formulering ). Vergelijk de sprinters in de Tour, de Goaltjesdieven in de voetbalwedstrijd.

    Daarbij is het voor een klant een verademing om niet een vreselijk ingewikkeld menu te doorworstellen bij de "grote" website, maar - wanneer het gaat om een wasmachine, ook direkt uit te komen bij die wasmachine. Dat had die adverteerder ook kunnen  doen, doet het niet, en laat die ruimte over aan affiliates. (=filialen van, dus eigenlijk freelance verkopers van de adverteerder)

    Wanneer je de zoekvraag in de zoekmachine als leidraad neemt, gaat het om de vraag wie daaraan het beste beantwoord voorafgaand aan het bezoek en na afloop daarvan. Het is vaak ook weer de zoekmachine die meet of het weigeringspercentage terecht was danwel geleid heeft tot een adverteerdersbezoek, en die beiden vertalen zich weer een ranking op de zoekresultaten-pagina.

  4. Wouter @ Internet Business Revolution op dinsdag 20 december, 2011 om 06:43
    www.internet-business-revolution.com/

    Idd gewoon richten op goede content schrijven en daarnaast gast bloggen voor meer bekendheid, verbeteren imago en authority links naar de site. Vaak wordt een goed verhaal ook gepubliseerd op andere blogs en die pak je dan gelijk mee zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

  5. Mark op dinsdag 20 december, 2011 om 09:26
    www.vertaalbureau-perfect.nl

    Wij merken de laatste maanden ook flinke schommelingen op in de Google zoekresultaten. We zijn van positie 9, via 4, weer terug naar 7 gegaan. Zal ook alles te maken hebben met het finetunen van het algoritme, neem ik aan. Of heb je een andere verklaring?

  6. Marlou op woensdag 28 december, 2011 om 12:07
    www.mbijoux.nl

    Goed artikel. Er is veel commotie rondon de Panda-update. Google kijkt steeds meer naar de kwaliteit van de websites waarbij de bezoeker centraal staat. Zorg ervoor dat je website kwalitatieve content heeft voor je bezoekers en niet alleen gericht is op (adsense)inkomsten. Content=King!

  7. Jan-Willem op woensdag 28 december, 2011 om 12:29
    http://www.11-internet.nl

    @mark: er zullen altijd schommelingen plaatsvinden. Wellicht dat het je nu opvalt doordat je het extra nauwkeurig in de gaten houd. Daarnaast kan het een reden zijn dat je concurrentie op een gelijkwaardig niveau zit. Theoretisch kan een dan 1 linkje meer dan een concurrent, genoeg zijn om een plekje op te schuiven.

    @marlou: commotie is gelukkig redelijk weggeëbt. Kwaliteit is inderdaad een bepalende factor. Helaas is Google daar bij het toevoegen van snippets weer aan voor bij gegaan, zie mijn artikel op Marketing Facts over het misbruiken van snippets.

  8. Hennie op vrijdag 24 maart, 2017 om 12:25
    www.fairlingo.com/nl/

    Goed artikel, nog steeds relevant. Leuk om te zien dat toegevoegde waarde steeds belangrijker is geworden de laatste vijf jaar. Wij zien nog steeds schommelingen in onze zoekwoordposities, benieuwd ben ik wel naar actuele cijfers van Nederland! 


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.