Twinkle | Digital Commerce

Google Panada update: wat zijn de gevolgen in Nederland?

2017-05-27
180198
  • 5:14

Jan-Willem Bobbink sprak vorige week over de gevolgen van de Panda update, die Google recent doorvoerde in zijn zoekmachine. Op basis van zijn presentatie op Search Marketing Thursday schreef de online marketing consultant een update over de update. Inclusief tips.

Teskt: Jan-Willem Bobbink

Sinds de eerste live versie van Google heeft het bedrijf continu verbeteringen doorgevoerd in zijn zoekresultaten, door middel van updates in het algoritme, de database of handmatige correcties. Een volledig overzicht van de wijzigingen met wereldwijde effecten door de tijd heen, is te vinden op de website van SEOmoz.

Artikel directories en affiliatesites
Op 24 februari van dit jaar werden de aangepaste resultaten op basis van de Panda update live gezet in de Amerikaanse versie van de zoekmachine. De positie van 12 procent van de zoekresultaten was door de update veranderd. Vooral de grotere websites, die kwalitatief aan de onderkant van de markt zaten, werden ‘bestraft’ met lagere rankings. Artikel directories en affiliatesites werden het hardst geraakt.

Echte verrassingen bleven uit
De rest van de wereld moest nog even geduld hebben. Er werd met spanning afgewacht: de Panda update werd wereldwijd doorgevoerd op 12 augustus. In Europa werd 6 tot 9 procent van de zoekresultaten aangepast op basis van het nieuwe algoritme. Voornamelijk Spaanse, Duitse en Franse websites verschoven van positie. Dit vanwege het grote bereik van deze talen, waardoor er logischerwijs meer kwalitatief mindere websites beschikbaar zijn (ook procentueel). In tegenstelling tot de update in de Amerikaanse versie, bleven echte verrassingen in Nederland uit. Men heeft natuurlijk ook even de tijd gehad om websites aan te passen op basis van data uit de Verenigde Staten.

Verschuiven gaat door
Tot op de dag van vandaag zijn er nog verschuivingen in de rankings. Google is bezig met het finetunen van het algoritme en het past hier en daar handmatig de zoekresultaten aan. Dit blijkt uit het feit dat nog niet alle zoekresultaten even waardevol zijn. Voornamelijk op de commerciële longtail keyphrases zult u in de top 5 nog websites aantreffen die gebaseerd zijn op de inhoud van andere websites en die strikt genomen niet voldoen aan de eisen die Google heeft neergezet met de Panda update. Als u kijkt naar de resultaten van deze query dan ziet u verschillende vacaturesites naar voren komen. Compleet irrelevant aan de zoekopdracht.

Gevolgen
Onderstaande tabellen geven de verschillen aan in zichtbaarheid in Google na het doorvoeren van de Panda update. Een 100 procent daling betekent dat de website niet meer terug te vinden is. De data zijn afkomstig van het Duitse Sistrix. Helaas zijn er voor de Nederlandse markt nog geen cijfers beschikbaar. Om een goede indruk te krijgen van het soort sites dat uit de zoekresultaten is gefilterd, is het de moeite waard om alle sites te bekijken. U zult dan vanzelf zien dat de websites die geen of weinig kwaliteit bieden het meest hebben ingeleverd:

Cijfers over Duitsland:



Cijfers over Frankrijk:



Bezoekers centraal
Google heeft met de Panda update ingezet op kwalitatief betere zoekresultaten. Niet geoptimaliseerde websites, maar bezoekers moeten centraal staan. Websites die weinig toevoegen voor de bezoeker, maar enkel gefocust zijn op omzet, zijn er uitgefilterd. Een goed voorbeeld hiervan zijn natuurlijk de welbekende affiliatesites: geoptimaliseerde websites die als enig doel hebben de bezoeker door te verwijzen. Deze tussenwebsites wil Google er uitfilteren. Gebruikers moeten zonder omweg terecht komen op de website waar zij hun aankopen kunnen doen.

Productpagina’s
Google zal bij productpagina’s kijken naar de inhoud. Is deze uniek? Hoe is de kwaliteit van de inhoud? Houd rekening met grammatica, diepgang van de tekst en relevantie ten opzichte van het product en de daarbij behorende zoekwoorden. Hoe gaan bezoekers met de pagina om? Hoe lang blijft men op de site? Klikt men meteen weer weg na binnenkomst? Deelt men de website via sociale media? Het draait allemaal om toegevoegde waarde.

Een aantal van deze factoren is meetbaar via statistiekpakketten zoals Google Analytics. Omdat het meetbaar is, is het eenvoudig controleerbaar (ook door Google!) en dus valt er te optimaliseren richting een beter resultaat. Belangrijk zijn de volgende aspecten:

  • Bouncerate: het percentage bezoekers dat binnenkomt op een website, slechts één pagina bekijkt om vervolgens de website te verlaten. Een website die weinig informatie biedt of niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker, zal een hoge bouncerate hebben.
  • Pageviews per bezoeker: het aantal pagina’s dat een bezoeker per bezoek aan uw website bekijkt. Hoe meer geïnteresseerd een bezoeker raakt, hoe meer pagina’s deze zal bekijken.
  • Tijdsduur van het bezoek: het aantal seconden dat een bezoeker op uw website verblijft tijdens een enkel bezoek. Een hoog aantal page views per bezoeker kan ook betekenen dat een bezoeker eindeloos doorklikt om de informatie te vinden die hij zoekt.

In praktijk zal Google kijken naar de combinatie van dergelijke factoren. Een website bestaande uit één pagina kan ontzettend veel interessante inhoud bevatten wat resulteert in een hoge bouncerate, een laag aantal pageviews maar een lange bezoekduur. Zo is er nog een aantal combinaties te benoemen. Logischerwijs zult u per website moeten beredeneren wat de wenselijke waarden van bovenstaande kwaliteitsparameters moeten zijn.

Geraakt? Tips om te herstelle
Net zoals Google dat doet kunt u over een viertal eigenschappen vragen gaan stellen om de gebruikerservaring van uw webwinkel te toetsen. Het gaat om vertrouwen, autoriteit, relevantie en waarde. Bekijk dit vanuit de consument. Zou u het een probleem vinden om op de betreffende website creditcardgegevens achter te laten? Zou u de pagina bookmarken op sociale media met uw vrienden? Wordt uw merknaam herkend door uw doelgroep? Hebben de productpagina’s unieke en voldoende inhoud?

Enkele tips voor webwinkeliers:

  • Genereer toegevoegde waarde ten opzichte van uw concurrentie. Biedt unieke productomschrijvingen aan van minimaal 250 woorden. Motiveer klanten om reviews te schrijven. Dit helpt klanten een betere keuze te maken en uw pagina bevat meer inhoud.
  • Voeg sociale media sharing mogelijkheden toe aan de ‘Bedankt!’ pagina en in de bevestigingsmail. Zo vergroot u de kans op klanten die hun aankopen delen op de diverse platformen. Dit is niet alleen goed voor de prestaties in Google maar ook voor uw branding als webwinkel.
  • Monitor statistieken, pak de slechts presterende pagina’s aan. Een slecht presterende categoriepagina kan een hele webshop benadelen. Blijf dus continu de minst converterende onderdelen aanpassen. Monitor uw concurrenten. Wat doen zij?
  • Ga (gast)bloggen op marktgerelateerde weblogs. Publiceer marktonderzoeken en word een autoriteit binnen uw niche. Deze investering levert naast links en sociale bookmarks natuurlijk een bijdrage aan uw imago.

Succes!
Om het geheel samen te vatten heb ik slechts één woord nodig: kwaliteit. Probeer uw concurrenten voor te zijn met innovatieve oplossingen. Optimaliseer uw inhoud aan de behoefte van uw toekomstige klanten. Werk aan uw webwinkel als merk. Betrek sociale media, want daar zitten uw klanten.

Jan-Willem Bobbink (@jbobbink) is online marketing consultant bij Internet Advantage in Utrecht.