Twinkle | Digital Commerce

Link building wordt like building

2017-05-27
180101
  • 3:27

De eenvoudige, maar invloedrijke Like-button van Facebook wordt steeds meer zichtbaar in het online landschap. Meer dan 2,5 miljoen websites hebben de button ingebouwd. Like building is de nieuwe trend en biedt mogelijkheden. Een overzicht van de kansen en valkuilen van de Like-button.

Tekst: Sebastiaan van Rijsewijk

De Like-button is een stukje code van Facebook waar iedereen gebruik van kan maken. Plaats de button binnen uw eigen webshop en zorg dat uw bezoekers hierop gaan klikken: zo eenvoudig is het.

Het toevoegen van de Like-button kan u helpen het bereik en het aantal bezoekers van uw webshop te vergroten. Als een bezoeker uw webshop heeft ‘geliked’, verschijnt u in de nieuwsfeed van al zijn vrienden op Facebook met een link naar uw website. Een druk op de Like-knop kan het bereik van uw webshop dus een enorme boost geven. Verder is het prettig dat de gebruiker enkel positief kan oordelen. Er is geen ruimte voor negatieve feedback.

Daarnaast is het mogelijk om een fanpage aan te maken op Facebook, waarmee u direct een bericht kunt sturen naar iedereen die uw webshop heeft geliked. Maar deze nieuwe fan ontvangt natuurlijk meer berichten. Het is vechten om een plekje in zijn nieuwsfeed. Facebook gebruikt een algoritme om te bepalen welke berichten boven aan iemands nieuwsfeed verschijnen. De meest relevante berichten verschijnen boven in de stroom aan meldingen. Nieuwsberichten worden relevanter naarmate meer mensen het bericht leuk vinden. U bent dus continu in concurrentie met andere merken en vrienden om een plekje te bemachtigen in de nieuwsfeed van uw (toekomstige) klant.

Invloed zoekmachines
Consumenten brengen via deze methode een stem uit op content die zij de moeite waard vinden om te delen. Dit helpt om de dagelijkse stroom aan informatie te filteren. Vooral dit filtermechanisme trekt de aandacht van zoekmachines. Zij trachten namelijk al jaren slechte inhoud te scheiden van kwalitatieve inhoud. Naar alle verwachting zal het sociale effect een steeds belangrijkere invloed hebben op de zoekresultaten. Een belangrijke reden voor Google om zijn eigen Like-button te lanceren: de +1 button. Deze werkt op dezelfde manier als de Like-button van Facebook en zal volgens Google invloed gaan hebben op de zoekresultaten.

Daarnaast neemt Google de ‘likes’ en ‘followers’ op dit moment al mee in het algoritme. De invloed hiervan op de ranking zal waarschijnlijk steeds groter worden - hoewel Google hierover nog geen officiële toezegging heeft gedaan. Bing maakte onlangs bekend dat de zoekresultaten gevoed gaan worden door Facebook. De samenwerking tussen de grootmachten Microsoft en Facebook maakt de zoekresultaten van Bing een stuk persoonlijker. Eenmaal ingelogd, kun je zien wanneer Facebook-vrienden een pagina geliked hebben.

De achterliggende gedachte is duidelijk. Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen advies van familie en vrienden gebruiken bij het maken van beslissingen. Door de adviezen van anderen (de likes) te zien in de zoekresultaten, zullen mensen eerder relevante zoekresultaten vinden en kunnen ze makkelijker beslissingen maken.

Interessante content
Als u met de Like-button aan de slag gaat, zorg dan dat u de Like-knop aanbiedt op logische plaatsen in uw webshop. Bedenk wat de moeite waard zou kunnen zijn om te ‘liken’. Plaats de button bijvoorbeeld op iedere productpagina, zodat de bezoeker de producten direct (positief) kan beoordelen. Facebook raadt het volgende aan om het klikpercentage van de button te maximaliseren:  

















  • laat naast de Like-button de thumbnail foto’s van fans zien
  • plaats de button boven en onder ieder artikel of iedere productpagina en dichtbij visuele content zoals video’s en foto’s geef uw bezoeker de mogelijkheid om commentaar toe te voegen aan zijn ‘like’ (dit verhoogt tevens de discussie op uw fanpage)

Breng daarnaast uw Facebook-pagina onder de aandacht en communiceer waarom de bezoeker deze moet liken. Creëer meerwaarde voor uw bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van (grote) kortingen of geef speciale producten weg. Organiseer wedstrijden waaraan enkel Facebook-fans kunnen deelnemen. In deze fase gaat het om het creëren van de juiste buzz om ervoor te zorgen dat het aantal likes groeit. Ga de interactie aan met fans. Probeer te achterhalen wat ze interesseert en speel hierop in.

Aan de slag gaan met like building kan veel voordelen bieden voor webshops. Bekijk zelf of het de moeite waard kan zijn voor uw winkel. Social media zal in de toekomst nog belangrijker worden en de Like-button biedt een mooie ingang om kennis te maken met deze wereld.

Sebastiaan van Rijsewijk is consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2011.