In zijn Sectorvisie Schoenen spreekt ING de verwachting uit dat een derde van de omzet in 2020 online zal worden geboekt. Volgens het Economisch Bureau van de bank zullen drie tot vier sterke partijen de Nederlandse schoenenbranche tegen die tijd domineren.
Het online omzetaandeel in de schoenenbranche lag in het eerste kwartaal van dit jaar op zo’n 8 procent, becijferde GfK Panelservices Benelux recent nog. Dat is aanzienlijk meer dan de 5 procent van hetzelfde kwartaal een jaar eerder:
Explosie van aanbieders
De groei van de afgelopen periode is volgens ING vooral te danken aan 'een ware explosie' van nieuwe schoenverkopers op het web, waaronder zowel gevestigde retailpartijen als pure players. Rond afgelopen jaarwisseling schreef Twinkle al een uitgebreid artikel over de groeiende concurrentiedruk onder schoenwinkels op internet.
600 miljoen euro online
ING verwacht dat de groei van het online kanaal onverminderd doorzet en schrijft in zijn rapport: 'Op basis van gesprekken in de sector en onderzoek is het onze visie dat het aandeel online in de schoenenverkopen op langere termijn (2015-2020) zal uitkomen op 30 procent tot 35 procent. Omgerekend komt dit neer op een totale omzet van zo’n € 600 miljoen (ex. BTW) in Nederland.’
De bank maakt de verwachte online omzetontwikkeling in de schoenenbranche zichtbaar in onderstaande figuur:
Google, eBay en Amazon
Volgens ING zullen drie tot vier bedrijven de markt binnen 10 jaar domineren. Tot die kleine voorhoede kunnen behalve nu bekende namen ook partijen als Google, eBay en Amazon gaan behoren, aldus de bank. 'Daarnaast zal nog wel ruimte zijn voor diverse niche spelers en merken / fabrikanten webshops.'
ING besluit zijn rapport met een opverzicht van knelpunten en succesfactoren voor retailers in de branche. U kunt de complete sectorvisie downloaden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ING: ‘Web tekent voor 35 procent schoenverkoop in 2020’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.