Twinkle | Digital Commerce

De impact van e-commerce op het logistieke landschap

2017-05-27
501241

De groei van e-commerce noopt logistieke dienstverleners tot een strategische heroriëntatie. Doen ze niets, dan wordt hen de kaas van het brood gegeten, waarschuwen Transport en Logistiek Nederland en ING op basis van een sectorstudie.

De sectorstudie ‘fysieke distributie en e-commerce’, die de belangenvereniging en de grootbank gister presenteerden, werd uitgevoerd door kennisinstituut NEA.

Bottomline: door de groei van e-commerce neemt het b2c-aandeel in de fysieke distributie toe, ten koste van het b2b-volume. Immers: waar de klant een gekocht product tot voor kort meestal zelf mee naar huis nam, wordt dat nu steeds vaker bij hem thuis afgeleverd. Daar komt bij dat fabrikanten kans zien om via internet direct te verkopen aan consumenten, die ze eerder alleen via tussenhandelaren bereikten. Ondertussen verandert de retailmarkt in hoog tempo, nemen de technologische mogelijkheden bijna exponentieel toe en wordt de consument veeleisender. Uit de sectorscan: ‘De grootste uitdaging bij online winkelen ligt in de logistiek doordat de online consument andere eisen (meer inzicht en beter voorraadbeheersing) stelt aan het logistieke aanbod.’

Kiezen voor e-fulfilment
Het niet tijdig onderkennen van de veranderde marktvraag - verschuiving b2b naar b2c - kan logistieke bedrijven in de problemen brengen. ING schrijft op basis van de sectorstudie: ‘Vroeg of laat zullen logistiek dienstverleners dus voor de keuze komen te staan om op de huidige weg door te gaan of de focus te verleggen en te kiezen voor e-fulfilment; de logistiek achter de webwinkel. E-fulfilment vereist echter een andere manier van orderpicking en ander personeel. Goede inrichting van de retourlogistiek en meer nadruk op VAL (Valuea Added Logistics)-activiteiten worden in toenemende mate succesfactoren van de webwinkel. Daarnaast speelt het beveiligd uitleveren van hoogwaardige goederen een cruciale rol.’

NEA, dat liever spreekt van ‘kansen’ dan van ‘bedreigingen’, ziet toekomst voor vier verschillende bedrijfsvormen in de fysieke distributiemarkt, waarvan de perspectieven in de studie uitgebreid worden beschreven:



‘Warehousing grootste probleem van e-commerce’
De onderzoekers van NEA concluderen dat aanbieders van warehousing, toch al getroffen door de economische crisis, de moeilijkste toekomst tegemoet gaan. Uit de sectorstudie: ‘Warehousing is het grootste probleem van e-commerce. Voldoende volume is nodig om processen te kunnen automatiseren of mechaniseren. Daarom is het advies concurreren bij frontoffice en samenwerken bij backoffice. Om dit te realiseren is kapitaal nodig. Deze ontwikkeling zal resulteren in een verdere schaalvergroting. Als gevolg van de reeds bestaande overcapaciteit in het logistieke vastgoed zal de druk op warehousing de komende jaren verder toenemen.’

U kunt de complete sectorstudie downloaden via onderstaande link (pdf).

Size: 1.1M bytes Modified: 2 June 2016, 10:16

NB: In Twinkle 6-2011, die vorige week verscheen, kunt u lezen over de resultaten van een onderzoek naar fulfilment bij Nederlandse webwinkels.