Twinkle | Digital Commerce

Checkit: ‘Aantal Nederlandse gebruikers Bing verdubbeld’

2017-05-27
344310
  • 1:58

Google is ‘de onbetwiste leider in zoekmachineland’, schrijft Checkit over de Nationale Search Engine Monitor die het bureau vandaag heeft gepubliceerd. Toch nam het marktaandeel van Google in ons land iets af. Bing en Vinden.nl wonnen terrein.

Google is voor 93 procent van de Nederlanders de meest gebruikte zoekmachine, aldus Checkit op basis van zijn jaarlijkse onderzoek in samenwerking met bureau RIM. Vorig jaar was Google nog bij 94 procent van de Nederlanders favoriet. Bing, de zoekmachine van Microsoft, wordt het meest gebruikt door 2 procent van de Nederlanders, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is de groei van Vinden.nl, de tweede zoekmachine van ons land achter Google: het aandeel groeide van 3 procent in 2010 tot 5 procent nu.

Meest gebruikt
Hieronder ziet u de voorkeur voor zoekmachines (‘meest gebruikt’) vanaf 2002, toen Checkit zijn monitor voor het eerst publiceerde:



Wel eens gebruikt
Waar 96 procent van de Nederlanders vorig jaar zei Google ‘wel eens’ te gebruiken, ligt dat percentage nu op 93 procent. Daaruit valt te concluderen dat mensen die Google wel eens gebruiken, de zoekmachine ook omarmen als favoriet (want ook 93 procent). 7 procent gebruikt Vinden.nl wel eens (+ 1 procent). Het percentage mensen dat Bing wel eens gebruikt is verdubbeld, van 3 naar 6 procent:



Geholpen naamsbekendheid
De geholpen naamsbekendheid van Bing groei het afgelopen jaar tot 40 procent van de Nederlanders (+ 16 procent). Daarmee is de zoekmachine minder bekend dan, uiteraard, Google (stabiel op 97 procent), maar ook dan Yahoo (- 2 procent tot 65 procent), Ilse (- 12 procent tot 61 procent) en Altavista (- 7 procent tot 41 procent):



Haarscheurtjes
Checkit zoomt in een bericht over de cijfers in op de groei van Bing (voorheen Live Search). Het bureau schrijft: ‘In de Verenigde Staten wint Bing al langer terrein ten koste van Google. Daar heeft Google een marktaandeel van 67 procent. Dit is een verlies van 10 procent ten opzichte van augustus 2010. De dominante positie van Google in Europa vertoont nu ook enkele scheurtjes. In het Verenigd Koninkrijk heeft Bing inmiddels een marktaandeel van 4 procent en is daarmee de snelst groeiende zoekmachine (Bron: Hitwise). De samenwerking met Yahoo en de introductie van een nieuwe zoektechnologie lijkt voor Microsoft ook in Europa haar eerste vruchten af te werpen.'