Twinkle | Digital Commerce

'Zie mashen als een nieuwe manier van online shoppen'

2017-11-09
16758

Mashen. Het bestaat al langer, maar het werd nog niet toegepast binnen de e-commerce branche. Met nadruk op werd. Want de start-up E-Mash heeft dit concept, waarbij twee zaken tegenover elkaar worden afgezet, onlangs op de markt gebracht.

Tekst: Janine Purola

Volgens managing director Melvin Bostelaar is mashen een nieuwe manier van online-shoppen. ‘Buiten dat het entertainment biedt, helpt het de consument ook om doelgericht een keuze te kunnen maken.’

Soms kan het snel gaan. Zo zit je nietsvermoedend een film te kijken, en zo zit je met allemaal grote e-commerce spelers om de tafel. Het overkwam de 28-jarige Melvin Bostelaar. Hij bezocht vorig jaar de film The Social Network, waarin is te zien hoe Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, destijds startte met de site Facemash. Hierop werden steeds twee foto’s van twee verschillende vrouwen getoond die studenten van zijn universiteit konden beoordelen door op de aantrekkelijkste van de twee te stemmen. Een daverend succes want binnen no time zaten al zijn medestudenten te mashen. Facemash werd uiteindelijk Facebook, en het vervolg is bekend.

Na afloop van de film bedacht Bostelaar dat mashen ook wel interessant kon zijn voor webwinkels. ‘Een dergelijke manier van beoordelen slaat kennelijk goed aan, dus wellicht ook bij producten’, stelt hij. Maar aanvankelijk parkeerde hij dit idee doordat hij het te druk had met andere werkzaamheden. ‘Ik had het al wel een keer met een programmeur besproken, maar had er verder nog geen werk van gemaakt. Totdat die programmeur twee weken later belde of ik er nog iets mee ging doen. Anders wilde hij er wel mee aan de slag’, vertelt Bostelaar. ‘Toen ben ik heel snel een businessplan gaan schrijven.’

Hot or not
Dit plan resulteerde uiteindelijk in de oprichting van E-Mash, een bedrijf dat zich volledig op het mashen richt. Op 29 april werden Shoemash.nl, Bagmash.nl en Fashionmash.nl gelanceerd, alle drie gericht op vrouwen. Via deze sites krijgen bezoekers steeds twee gelijksoortige producten uit verschillende webshops te zien. Bostelaar licht het concept toe: ‘Als shopper kun je vooraf specificeren wat je zoekt, bijvoorbeeld een pump tussen de 100 en 150 euro. Daarna krijg je steeds twee verschillende pumps in deze prijsklasse te zien waarbij je kunt aangeven welke van de twee “hot” is. Deze blijft dan in het systeem en de andere schoen “vervalt”. Vind je allebei de schoenen niet leuk, dan is er ook de mogelijkheid om ze alle twee te “skippen”. Heb je een schoen wel als “hot” bestempeld, dan komt deze later weer terug zodat uiteindelijk alle leuke pumps tegenover elkaar komen te staan en je daaruit je favoriet kunt kiezen.’ Vind je een product wel interessant, maar wil je nog even verder mashen, dan kun je het product in een virtuele kledingkast plaatsen. Verder biedt de site de daily hottest, waarbij dagelijks de populairste producten worden getoond. Ook zijn de sites voorzien van een koppeling naar Facebook, waar favorieten kunnen worden gedeeld. ‘Zie het als een nieuwe manier van shoppen’, aldus Bostelaar. ‘Het was tijd voor iets nieuws, na al die kopieën. En buiten dat het entertainment biedt, helpt het de consument ook om doelgericht een keuze te kunnen maken doordat interessante producten tegenover elkaar kunnen worden afgewogen.’

Het concept werkt op basis van een affiliatemodel, legt Bostelaar verder uit. ‘Hiervoor zijn we een samenwerking aangegaan met Zanox en M4N.’ Momenteel worden er 145.000 producten uit 35 webshops aangeboden, waaronder Asos, V&D, de Bijenkorf, Zalando en Wehkamp.nl. ‘Als je als bezoeker overgaat tot een aankoop, dan word je doorgestuurd naar de betreffende webshop, waar ook de transactie plaatsvindt. De commissie die E-Mash verdient, kan verschillen van 10 tot 15 procent per sale’, aldus de jonge ondernemer.

Snelle start
Bostelaar heeft bewust gekozen voor een start in de fashionbranche. ‘Dit is één van de snelst groeiende branches. Daarbij denk ik dat schoenen, tassen en kleding perfecte producten zijn om het “mashconcept” in de markt te zetten.’ Want dat Bostelaar het niet bij deze drie sites laat, dat staat al vast. ‘In de zomer komen we met “Mashsites” voor mannen. Maar we gaan ook al snel internationaal stappen maken. Zo starten we per 1 juli in Engeland en per 1 augustus in Duitsland.’ Bovendien lopen er momenteel gesprekken tussen E-Mash en Zappos.com om dit jaar nog in de Verenigde Staten te beginnen. ‘Ja, het gaat allemaal ongelofelijk snel’, vervolgt Bostelaar enthousiast zijn verhaal. ‘Ik begon een paar maanden geleden alleen vanuit huis, had al na een maand een kantoor voor drie man en onlangs zijn we verhuisd naar een kantoor voor twintig man.’

Behalve geografisch, wil E-Mash ook qua assortiment uitbreiden. Hiervoor heeft Bostelaar al ruim tachtig url’s vastgelegd. ‘In principe kun je natuurlijk alles mashen, denk aan carmashen, housemashen, artmashen, gadgetmashen, noem maar op. Ook kun je de vele dagaanbiedingensites tegen elkaar laten mashen onder de naam Dailymash.’ Plannen in overvloed dus. Maar Bostelaar heeft allereerst als doel om binnen een jaar met de drie beginnende sites in zeven á acht landen actief te zijn. ‘Nu is tweeten het helemaal, volgend jaar moet dat mashen zijn’, grapt hij.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2011.