Twinkle | Digital Commerce

Google Analytics onder vuur?

2017-05-27
180101
  • 4:04

Het Online Analytics Onderzoek door AboutAnalytics gaat terug naar de tool die in 2006 voor een revolutie in de branche zorgde: Google Analytics. Ruim 90 procent kans dat deze tool ook op uw site draait. Maar donkere wolken pakken samen voor Google Analytics. Wat brengt de toekomst?

Tekst: Taco Potze en Mieszko Czyzyk

Hoe groot is het marktaandeel van Google Analytics? AboutAnalytics, een adviesbureau over webanalytics, meet welke analytics-pakketten er draaien op de (Alexa) top 10.000 websites van 10 landen. Op ongeveer 17 procent van de top websites is er geen enkel pakket aangetroffen. Als je de websites die geen enkel analytics-pakket gebruiken weglaat, dan is het marktaandeel van Google Analytics 92 procent.



Gebruik
Wanneer een site wordt gemeten met Google Analytics, wil dat niet direct zeggen dat een organisatie Google Analytics ook daadwerkelijk gebruikt. Voor het Online Analytics Survey 2011 is daar expliciet naar gevraagd. Ook antwoordden gebruikers of zij tevreden zijn met de tool, of Google Analytics de bottom-line verbetert en of de tool actionable insights levert. In de grafiek hieronder vindt u de resultaten.



Wensen
De top vijf wensen van Google Analytics-gebruikers is als volgt, blijkt uit het onderzoek:
1. Realtime
2. Beter dashboard (en rapportage)
3. Conversie tracking (retrospective)
4. Trendanalyse
5. Individuele tracking

Daarnaast zijn er veel individuele eisen zoals: logischer, flexibeler, betere metrics, dynamische content meten, eerste en laatste conversiebron etc. De mening over de noodzaak van deze functionaliteiten kan wisselen, feit is dat 17 procent van de gebruikers in de survey aangeeft binnen twee jaar een andere tool dan Google Analytics te gaan gebruiken.

Cookie wetgeving
Ondanks de tevredenheid en stijgende trend in het gebruik in de afgelopen jaren van Google Analytics is de verwachting dat het gebruik niet veel verder zal groeien of zelfs zal dalen. Dit komt mede doordat er een nieuwe cookie-wetgeving in Nederland zal worden geïntroduceerd. Om privacyredenen komt er een beleid dat websitebezoekers beschermt tegen bijvoorbeeld advertentie targeting, zonder toestemming vooraf. Hoewel de onderzoeksorganisatie TNO de overheid adviseert een opt-in systeem te gebruiken, zouden branchepartijen liever een informerend cookie-icoon zien op de betreffende websites. Denk aan een soort van digitale ‘nee-nee’ sticker voor cookies. Dit kan ervoor zorgen dat overheidsinstanties minder gebruik van Google Analytics willen maken. Ook het blokkeren van cookies bij consumenten kan er toe leiden dat andere tools nodig zijn om meer inzicht te krijgen.

Vergelijken
In Duitsland maken ze zich al jaren zorgen over het gebruik van Google Analytics. In sommige deelstaten is het gebruik ervan voor overheidswebsites verboden en het gebruik door bedrijven nog steeds omstreden. De impact van deze discussie is te zien in het gebruik van Google Analytics in Duitsland vergeleken met Nederland en Amerika.



Open source
Alternatieven voor Google Analytics zijn er genoeg. Helaas is van de meeste concurrerende diensten het data (privacy) beleid vergelijkbaar met die van Google. Voor commerciële alternatieven die je wel je eigen data laten opslaan en beheren, moet flink worden betaald. Een interessant pakket dat een relatief voordelig alternatief biedt, is Open Web Analytics. Dit is een open source oplossing die alle functionaliteiten biedt die Google Analytics heeft. In bepaalde opzichten kan het zelfs meer. Data wordt lokaal opgeslagen in je eigen database, dus het is helemaal aan jezelf wat daarmee gebeurt. Minpunt is dat de user interface van mindere kwaliteit is dan die van Google Analytics. Dit maakt analyse en concrete acties uit je data halen lastiger. Maar moeten organisaties bij privacyzorgen massaal over op een (duur) commercieel alternatief of Open Web Analytics? Helaas is de situatie niet zo eenvoudig. Commercieel of open source, in beide gevallen moet worden geïnvesteerd in een server voor de dataopslag. Als een website druk wordt bezocht, loopt de database met gebruikgegevens zeer snel richting honderden gigabytes. In het geval van een open source oplossing ben je bovendien als organisatie zelf verantwoordelijk voor updates en beveiliging van de gegevens, ook geen geringe uitdaging. De overstap van Google Analytics naar een ander pakket moet dus een weloverwogen beslissing zijn. Weegt meer controle over je data op tegen de kosten?

Conclusie
Op dit moment neemt de dominantie van Google Analytics nog steeds toe. Ondanks de beperkingen van het programma zijn de meeste gebruikers tevreden en levert de tool een positieve bijdrage aan de doelstellingen van organisaties. Afgezien van wet- en regelgeving, hebben bedrijven, overheid en analisten een verantwoordelijkheid waar het gaat om de data die wordt opgeslagen over hun gebruikers. Bij de keuze voor een nieuw webanalyticspakket zou de privacy en locatie waar data wordt opgeslagen daarom een grote rol moeten spelen. De uitdagingen voor de komende jaren zijn dus groot. Niet alleen moet er worden geïnvesteerd in kennis, maar ook dataopslag en privacy gaan de komende tijd een prominente rol spelen.

-------------------------------------------
Online Analytics Survey
Elk jaar voert AboutAnalytics het jaarlijkse Online Analytics Survey uit. In dit artikel leest u de voorlopige conclusies uit het onderzoek, dat tijdens het schrijven van dit artikel nog liep. Meer resultaten en de definitieve uitkomsten kunt u vinden op Webanalisten.nl en Aboutanalytics.com.
-------------------------------------------

Taco Potze is medeoprichter van AboutAnalytics en samen met Mieszko Czyzyk eigenaar van GoalGorilla Internet Strategy.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2011.