Twinkle | Digital Commerce

Greetz: 'Warme producten verkopen via een koud kanaal'

2017-05-27
180101
  • 3:11

Greetz printte en verstuurde vorig jaar ruim 4 miljoen online bestelde kaarten, al of niet in combinatie met knuffels, heliumballonnen of chocoladeharten. Voor dit jaar mikt het bedrijf op een omzetgroei van honderd procent. ‘We willen Nederland helpen om attenter te worden.’

Tekst: Mark Hemmer

Even voor Valentijnsdag is de hectiek bij online-kaartenservice Greetz, dat in Amsterdam is gevestigd, goed zicht- en voelbaar. Uit de printers rollen continu uiteenlopende kaarten met grote harten en lieve teksten. Even verderop staan honderden grote dozen opgesteld waarin kaarten met heliumballonnen blijken te zitten. Simen Schimmel, directeur van Greetz, glimlacht: ‘Wij zijn het eerste bedrijf dat echt in staat is om lucht te verkopen.’

Greetz bestaat sinds 2003 en is opgericht door Schimmel (foto) en zijn compagnon Johan van Vulpen. Greetz biedt de mogelijkheden om online echte wenskaarten en fotokaarten te versturen. Naar eigen zeggen is het bedrijf veruit marktleider, gevolgd door Hallmark en TNT. De klanten zijn voor het merendeel vrouw. De verklaring is volgens Schimmel eenvoudig. ‘Vrouwen zijn de spil in het relatienetwerk en houden de contacten warm. Dat is de reden waarom wij ons op vrouwen richten. Al zien we dat mannen via internet wel gemakkelijker een kaart versturen. We hebben nu een app gelanceerd voor de iPhone. Die kan er ook voor zorgen dat meer mannen gebruik gaan maken van onze diensten.’

Kwaliteitsverbetering
Greetz maakt sinds 2009 een forse groeispurt door, zo vertelt Schimmel. ‘We hebben in de beginfase voor andere partijen gewerkt: eerst voor Hallmark en later voor TNT. Doordat veel van onze aandacht uitging naar het ‘servicen’ van andere partijen, konden we ons niet volledig richten op innovatie en ontwikkeling van ons eigen merk. Sinds 2009 zijn we alleen nog met het merk Greetz bezig en we zien dat we dankzij die focus nu ook heel snel groeien.’ Het bedrijf besteedde de afgelopen jaren onder meer veel tijd aan verbetering van de kwaliteit. ‘Uit een onderzoek van de Consumentenbond in 2008 was naar voren gekomen dat onze kwaliteit te wensen overliet. Daarbij ging het vooral om de printkwaliteit. Samen met onze partner Xerox zijn we aan de slag gegaan om het proces te verbeteren en beter kleurmanagement toe te passen.’ De drukkerij, die tot dan toe extern functioneerde, werd ingelijfd om het drukproces te vervolmaken. ‘Verder hebben we geïnvesteerd in nieuwe, moderne printstraten en we zijn de kaarten gaan voorzien van een finishing-laag, zodat de kwaliteit werd verbeterd. Dat is belangrijk. Een wenskaartje is meer dan een kleurtje op een papiertje.’

De inspanningen op het gebied van kwaliteit wierpen vruchten af. Greetz kwam vorig jaar als beste uit een onderzoek van een extern researchbureau, dat in opdracht van Xerox werd uitgevoerd. Schimmel: ‘Bij dit onderzoek onder 734 vrouwen hebben de deelnemers zelf kaarten besteld en de kwaliteit van zowel de website als het product beoordeeld. Greetz genoot bij 27 procent de voorkeur.’ Ook bij een test van Kassa kwam Greetz als beste uit de bus.

Groeimarkt
Greetz wil het komende jaar graag verder groeien. ‘Nederland moet nog attenter worden. Dat kan ook goed. De online-markt stelt echt nog niets voor. Er worden jaarlijks 400 miljoen kaarten verstuurd, dus de online bestelde kaarten vormen nog maar een fractie van het totaal.’ Om dat doel te realiseren, zet Greetz in op innovatie. Een voorbeeld daarvan is dat afzenders een persoonlijke boodschap kunnen inspreken. ‘We maken het dus nog persoonlijker. Het is de uitdaging om warme producten te verkopen via een koud kanaal, dat internet eigenlijk toch is.’

Ook heeft Greetz plannen om de zakelijke markt te veroveren en wil het een rol van betekenis gaan spelen in de verkoop van geboortekaartjes. Bovendien zet Greetz dit jaar meer in op de verkoop van cadeaus. ‘We zijn daar vorig jaar mee begonnen. Het is bizar hoeveel bloemen, heliumballonnen en chocolade we nu al verkopen. Maar let wel: we zullen geen losse cadeaus gaan sturen waarbij de felicitatie is geprint op factuurpapier. Bij Greetz begint het altijd met een persoonlijke kaart.’


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2011.