Twinkle | Digital Commerce

'Behoefte aan mobiele en Europese variant iDeal'

2017-10-05
180101

Er is behoefte aan een standaard voor mobiele betalingen en een Europese variant van iDeal, waarvan de beschikbaarheid omhoog moet. Webwinkeliers zouden het recht moeten krijgen om 100 procent vooruitbetaling te eisen van klanten.

Deze en andere aanbevelingen doet Thuiswinkel.org in zijn position paper ‘Online betalen in Nederland’, dat vandaag op het Online Betaal Congres werd geopenbaard.

‘Zeer noodzakelijk’
Negen van de tien aanbevelingen komen overeen met die van vorig jaar, al is voor mobiel betalen wel een veel prominentere plek ingeruimd. De eerste aanbeveling luidt: ‘Een standaard voor mobiel betalen in combinatie met online banking is gezien de marktontwikkelingen zeer noodzakelijk.’

Bij de toelichting in het position paper schrijft Thuiswinkel.org: ‘De markt zou geholpen zijn bij een mobiele online bankingmethode voor smartphones die rechtstreeks gekoppeld is aan de persoonlijke bankrekening (dus niet meer vooraf vullen) en eenvoudig en bankoverstijgend is in het gebruiksgemak, ook bij lage bedragen (zonder token). Met andere woorden, er is sterke behoefte aan een mobiele versie van iDeal.’

Mobiele stappen
Op uitnodiging van Thuiswinkel.org kwamen banken, webshops en Currence afgelopen september voor het eerst bijeen om te praten over een mobiele variant van iDeal voor betalingen op afstand (remote payments). Ook voor mobiele betalingen in fysieke winkels (proximity payments) zijn inmiddels stappen gezet. Grootbanken en mobiele operators tekenden afgelopen zomer een intentieverklaring over contactloos betalen aan de kassa, een initiatief dat recent steun kreeg van een aantal grote telecomproviders.

De aanbevelingen
Hieronder vindt u de tien aanbevelingen over online-betalen van Thuiswinkel.org. De meeste zijn iets anders verwoord dan afgelopen jaar, maar komen op hetzelfde neer. Aanbeveling 6, over de gevolgen van 3D Secure, is helemaal nieuw.

  1. Een standaard voor mobiel betalen in combinatie met online banking is gezien de marktontwikkelingen zeer noodzakelijk.
  2. Om de identiteit van de consument te verifiëren moet online identificatie met Europees bereik mogelijk worden: De ondersteuning bij het vergroten van het marktbereik van één oplossing voor e-identity.
  3. Er dient een hogere beschikbaarheid van iDeal te komen en een proactieve communicatie naar webshops en consumenten bij niet-beschikbaarheid.
  4. Het recht voor webwinkeliers om 100 procent vooruitbetaling te vragen moet wettelijk worden vastgelegd.
  5. Issuing banken moeten werken aan een gezamenlijke en uniforme uitrol van 3D Secure ter verdere preventie van creditcardfraude, en een faire uitvoering van chargeback procedures.
  6. Inzicht is gewenst in hoeverre door de invoering van 3D Secure de interchange (MIF) stijgt en hoe dit de kosten voor webwinkeliers beïnvloedt.
  7. Er moet duidelijkheid komen over de consequenties van SEPA voor thuiswinkeliers.
  8. Online betalen moet Europees bereik krijgen: er moet een ‘Europees iDeal’ komen.
  9. Online machtigen moet een Europees bereik krijgen.
  10. Er dient een gezamenlijke aanpak van (bancaire) internetfraude te komen.

De aanbevelingen zijn één voor één beschreven in het position paper ‘Online betalen in Nederland’, dat u kunt downloaden via onderstaande link:


Size: 158.1K bytes Modified: 2 June 2016, 10:16