Twinkle | Digital Commerce

Interview met Eric Lefkofsky, medeoprichter Groupon

2017-05-27
401163
  • 4:28

In 2008 startten Eric Lefkofsky en Andrew Mason de social-coupon site Groupon, een van de snelst groeiende bedrijven ooit. The New York Times sprak eind november met Eric Lefkofsky. Twinkle brengt een ingekorte, vertaalde versie van het interview.

Groupon was vorige week nog veel in het nieuws in verband met geruchten over een eventuele overname door Google. Het bedrijf zou dit hebben afgeslagen. Een officieel eind aan de onderhandelingen is door geen van beide partijen bekend gemaakt.

Lefkofsky en Mason zijn naast Groupon een beleggingsfonds gestart, genaamd Lightbank. Het ondernemersduo investeert met dit bedrijf in jonge technologiebedrijven die betrekking hebben op social media.

Had je enig idee hoe groot Groupon zou worden?
‘Niet op het moment dat we het lanceerden. Het is bijna onmogelijk om deze groei te voorspellen of zelfs te bevatten. We zijn van een handjevol medewerkers in twee jaar tijd gegroeid naar meer dan 2.700 medewerkers. Dit jaar alleen al zijn we uitgebreid naar 29 nieuwe landen.’

Is er een bepaalde bepaalde strategie die Groupon tot zo’n succes heeft gemaakt?
Thepoint.com, de voorganger van Groupon, was een mislukking totdat we het juiste "recept" vonden en dat was van kopen een social experience maken. Nu is Groupon een goedlopende business met een juiste operationele controle en een statistiekgedreven cultuur. Met tot gevolg: inkomen, winsten en cash flow.’

Bedrijven zijn 'overwhelmed' of zelfs 'destroyed' door het uitvoeren van een Groupon-aanbieding. Hoe voel je je daarover?
‘Ik vind het bijna absurd dat de grootste klacht die mensen hebben over Groupon is dat het eigenlijk te veel klanten oplevert. Meer dan 95 procent van alle Groupon-merchants willen nog een keer een Groupon-korting geven. Er is geen groter bewijs van waarde dan dat.’

Er is anders een onderzoek dat laat zien dat 42 procent van jullie klanten geen tweede actie meer via Groupon wil houden. Hoe verklaar je dat?
‘Dit is een gebrekkig onderzoek. Ze hebben gekozen voor een belachelijk kleine en onvolledige sample set en hun scriptie is grotendeels onjuist. Allereerst houden we regelmatig onderzoeken onder onze klanten en zij zijn over het algemeen tevreden. Ten tweede hebben vijfduizend merchants meer dan één keer gebruik gemaakt van Groupon. Ze zouden dat nooit doen als ze geen geld aan Groupon zouden verdienen.’

Waarom hebben jullie besloten om jullie beleggingsfonds op social media te richten?
‘We denken dat de meest disruptive businessmodellen zullen profiteren van de social graph de komende vijf tot tien jaar. Neem reizen als voorbeeld. Je zou je hele trip online moeten kunnen plannen, waarbij je je vrienden uit kunt nodigen om mee te gaan en je kunt communiceren met andere vrienden die al naar die bepaalde locatie zijn geweest. Die personen kunnen je van content voorzien waardoor je ervaring wordt vergroot.’

In welke branches zie je soortgelijke veranderingen?
‘Denk aan de manier waarop de meeste bedrijven mensen aannemen. Je plaatst een vacature en krijgt blind résumés als respons. Dit zou een social experience moeten zijn. Als je aan iedereen vraagt een lijst te maken met iedereen die hij kent, krijg je een enorme sociale grafiek van een paar miljoen mensen. Er is vandaag de dag nog geen site die op deze manier gebruik maakt van deze social graph.’

Doet LinkedIn dat dan niet?
‘LinkedIn doet het deels. Het is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat gebruikmaakt van deze social graph voor waarde en groei.'

Wat mist LinkedIn dan nog?
‘De site mist een aantal belangrijke functies die Facebook zo steekhoudend maakt. Het vermogen om snel iemand in te zien, gebaseerd op wie hij kent, wat hij deelt en wat anderen over hem denken, bijvoorbeeld. Voor mij heeft nog niemand echt de code gekraakt wat betreft social recruiting op dit moment.’

Word je, nu Lightbank bestaat, overspoeld met businessplannen van ondernemers?
‘Absoluut. We hebben al in zeven bedrijven geïnvesteerd en we hebben als doel gesteld om elke maand een nieuw bedrijf toe te voegen.’

Wat wil je precies van een bedrijf dat zijn idee komt pitchen?
‘Dat is een lastige vraag. In principe willen we gedreven ondernemers die een geweldig idee hebben. Buiten dat is er geen exacte formule die ons aangeeft wel of niet te investeren. Een gedeelte is onderbuikgevoel en een gedeelte is gebaseerd op ervaring.’

Denk jij dat het voor elk bedrijf nodig is om te heroverwegen wat social media betekent voor zijn toekomst?
‘Elk bedrijf is door de groei van alle social tools in serious flux. Neem telemarketing als voorbeeld. Waarom zou je bedrijf ooit nog cold calls uitvoeren?’

Wat is het alternatief?
‘Bepaalde bedrijven gebruiken Facebook en Twitter om duizenden klanten te bereiken die ze in het verleden via telefoon of e-mail zouden hebben bereikt. Ik denk dat alles zal beginnen met iemands individuele aansluiting met the graph. Op die manier kunnen kleine bedrijven klanten krijgen, producten promoten en feedback van hun klanten werven.’

Moeten, bijvoorbeeld, ook stomerijen een social media strategie hebben?
‘Ja. Elk bedrijf dat zoekt naar nieuwe klanten moet begrijpen hoe het internet werkt en hoe zij hun producten of diensten ermee kunnen marketen.’

Begrijp jij waarom veel ondernemers kippenvel krijgen als ze de term social media horen? Heb je advies voor hen?
‘We hebben zojuist geïnvesteerd in een bedrijf dat heet SproutSocial. Als iemand de bibbers krijgt van social media, moet hij dit product kopen. Het is bedoeld om mensen te helpen die het social web niet volledig begrijpen.’

Wat doet het?
‘SocialSprout creëert een social media-dashboard voor bedrijven. Het stelt hen in staat om hun merk op het web te volgen door het monitoren van zaken als tweets, reviews, blog posts en nieuws. Het helpt bedrijven hun perfecte klanten te vinden door het targeten van de juiste kopers en degenen met invloed terwijl ze hun sociale contacten en verbindingen beheren. Is essentie is het een complete social customer relationship management tool.’

Bron: Nytimes.com