Donderdag 4 november 2010

11657 keer gelezen1 x gereageerd

Hoe Pizza Hut zijn app 2 miljoen keer gedownload kreeg

Hoe Pizza Hut zijn app 2 miljoen keer gedownload kreeg

Pizza Hut lanceerde in 2008 al zijn eerste mobiele website. Deze voldeed niet aan de verwachtingen, dus stapte de pizzaverkoper over op een iPhone-applicatie. Blijkbaar een goede zet, want de app is sinds de lancering meer dan 2 miljoen keer gedownload.

De eerste mobiele site van Pizza Hut was traag en klanten hadden veel klachten, laat chief information and digital officer Baron Concors weten aan Mobilemarketer.com. ‘Via onze verschillende klantcontactkanalen kregen we veel berichten over wat de klant wel en niet aan de site beviel. Op basis hiervan hebben we toen besloten een iPhone-applicatie te ontwikkelen’, aldus Concors.

Pizzabeleg
De klachten die naar voren kwamen hadden voornamelijk betrekking op het feit dat het aankoopproces te lang duurde, transacties moeilijk te voltooien waren en dat de klanten de producten lastig konden vinden. Bij het ontwerpen van de iPhone-applicatie had Pizza Hut daarom twee belangrijke eisen: de consument moet snel ťn gemakkelijk een bestelling kunnen doen. Met de huidige app hebben klanten de mogelijkheid om heel eenvoudig hun eigen pizza samen te stellen. Zo kan de klant onder andere de grootte van de pizza kiezen en zelf de pizza beleggen met verschillende toppings. Als een klant te veel ingrediŽnten naar zijn pizza ‘sleept’, ontploft de pizza waarbij je het pizzabeleg over het scherm ziet vliegen met de dringende vraag om minder toppings te gebruiken.

Promotie
De pizzaboer heeft veel marketing verricht om de applicatie te promoten en de twee miljoen downloads te halen. Zo heeft het bedrijf advertenties verspreid via de gewone website, YouTube, Facebook, de App Store rankings en Twitter. Daarbij heeft Pizza Hut het geluk gehad dat de app zeer werd gewaardeerd door Apple zelf, met gratis promotie tot gevolg. Het elektronicabedrijf heeft de Pizza Hut-applicatie gebruikt in een eigen commercial. Daarbij adviseert Concors: ‘Besteed ook veel aandacht aan bloggers, professionele reviews en ook zeker aan het commentaar van Apple. Over het algemeen is de eerste release van een app nooit perfect. Maar zorg ervoor dat je als bedrijf de geÔdentificeerde problemen zo snel mogelijk fikst en introduceer nieuwe functies. Apps are for loyalists and mobile web is for customer acquisition.’'

1 miljoen dollar
De app is een belangrijk onderdeel van de algehele verkoop van Pizza Hut geworden. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan 1 miljoen dollar omzet te maken enkel door de iPhone-app. Pizza Hut is een onderdeel van Yum! Brands Inc., het grootste restaurantbedrijf ter wereld. Tot het concern, dat dagelijks meer dan 25 miljoen klanten bedient, behoren onder meer ook KFC en Taco Bell.

Klik hier voor een filmpje van de Pizza Hut-applicatie.

Bron: Mobilemarketer.com


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Mobiele marketing (Marketing)
- Cross-channel (Multichannel)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
Hoe Pizza Hut zijn app 2 miljoen keer gedownload kreeg
  1. Arjan - redactie Twinkle op vrijdag 5 november, 2010 om 14:07

    Just-Eat heeft een game voor de iPhone gelanceerd 'waarmee men met een kanon maaltijden kan afschieten', aldus het persbericht. Binnenkort kan via de app ook eten worden besteld, is de belofte.


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.