Twinkle | Digital Commerce

Hoe creatievelingen online verkopen

2017-05-27
180101
  • 3:51

Op internet wemelt het van de webshops. Tussen allerlei fulltime en parttime retailers schuilen er ook legers kunstenaars en creatieve zelfstandigen die zelfgemaakte producten verkopen. Deze webwinkels zijn per definitie überniches.

De webwinkeliers in kwestie bieden producten aan die niemand anders heeft. Met als gevolg dat de standaardlijsten met spelregels voor online-retail overboord kunnen.

Tekst: Bart Nagel

Jolande van Bakel uit Etten-Leur verkoopt zelfgemaakt aangepast speelgoed. Ze maakt dat onder haar bedrijfsnaam Jolie Toys al meer dan twaalf jaar voor allerlei doelgroepen. Soms zijn het ouders van gehandicapte kinderen die wat bestellen omdat er in de gewone speelgoedhandels niets is dat voldoet. Maar ook instellingen die werken met kinderen met specifieke behoeften doen een beroep op haar expliciete vakmanschap. Van Bakel studeerde voor ergotherapeut en werkte voorheen met meervoudig gehandicapte kinderen.

De webshop Jolietoys.nl is met afstand het voornaamste handelskanaal. Hoewel, webshop is eigenlijk een groot woord want een kassa of winkelwagen heeft de site niet. Het is meer een catalogus van wat er mogelijk is. Wandborden, spiegels en allerlei kleiner speelgoed. Elke variant is voorzien van foto en omschrijving. Prijzen worden niet gepubliceerd. ‘Dat jaagt ongetwijfeld een hoop mensen weg. Maar echt geïnteresseerden weerhoudt het er niet van een e-mail te sturen. Dat heb ik eigenlijk ook liever want zo kan ik de prijs persoonlijk toelichten. Mensen moeten begrijpen dat het hier om ambacht en handwerk gaat’, zegt Van Bakel, die dagelijks een handjevol e-mails te beantwoorden heeft.

Uniek
Hoewel de site dus eigenlijk breekt met flink wat vuistregels voor online-retail, heeft Van Bakel het druk genoeg. Ze moet zelfs oppassen niet te veel werk aan te nemen, want de zelfstandige ondernemer is ook nog moeder. Het is een typisch verhaal voor kunstenaars en creatieve zelfstandigen die in feite hun eigen schaarste en niche creëren. Ze maken unieke producten, op kleine schaal omdat bedrijf en product vaak tussen hobby en beroep in zweven. Daarbij heeft de site en het bedrijf zelden of nooit het doel om het bestaan te financieren. Uit die situatie vloeit een webwinkel voort die dat eigenlijk ook uitstraalt. Een website die zegt: vind je mijn producten interessant, dan kun je wat kopen op mijn voorwaarden.

Zelfgemaakte sieraden
Datzelfde geldt voor Petra van Es uit Nieuwegein die sinds vijf jaar een ‘webshop’ heeft waarop ze sieraden verkoopt van zelfgemaakte glazen kralen. Haar site Blingbeads.nl geeft aan wat er mogelijk is wat betreft kettingen, armbanden, oorbellen en andere varianten. Van Es heeft wel prijzen gepubliceerd, maar eigenlijk is dat een indicatie. ‘Ik maak nooit twee dezelfde producten. Alleen als ik de ketting of armband daadwerkelijk op voorraad heb, kan ik voor de genoemde prijs leveren. Maar mensen willen de ketting vaak in een andere kleur of anders aangepast. Dat doe ik ook graag. Ik maak dan sowieso twee verschillende kettingen zodat er wat te kiezen valt’, zegt ze. Van Es maakt er een gewoonte van om klanten enorm bij het productieproces te betrekken. Zo stuurt ze mailtjes uit als de kralen klaar zijn, of vertelt ze dat ze de gaatjes erin gaat vijlen. Vervolgens stuurt ze foto’s van de kralen en eindproducten waar klanten dan uit kunnen kiezen. ‘Het zijn natuurlijk geen sieraden van een tientje, en ik wil wel dat mensen met een goed gevoel bij me kopen.’

Tijd tekort

Zo af en toe is er een creatieveling met een webshop in de ware zin des woords. Bontjeblauwdesign.com is daar een voorbeeld van. De fonkelnieuwe webshop verkoopt handgemaakte textiele hebbedingen voor baby’s en peuters en is initiatief van Monique van Raaij-Bontje uit Montfoort. Denk bij haar producten aan kruikzakken, boxkleedjes, slabbers en speendoekjes. Vaak gemaakt met een typisch Hollands motiefje. Het opmerkelijke is dat Van Raaij-Bontje aangeeft dat er talloze aanbieders zijn van dit soort handgemaakte babyproducten. En hoewel dat dus concurrenten zijn, heeft ze daar plannen mee. Ze wil in de toekomst via haar webwinkel ook producten van anderen gaan verkopen. De argumenten daarvoor zijn tweeledig. Ten eerste ziet ze in dat haar webshop de mogelijkheid biedt tot cross- en upselling. Maar tegelijkertijd beseft ze dat het woekeren is met de tijd. ‘Ik maak in een dag bijvoorbeeld vijftien kruikzakken. Maar dan is de werkdag voorbij. Er zijn gewoon niet genoeg uren in een dag om én alles zelf te maken én een deugdelijk verkoopkanaal op te zetten.’

Van Bakel van Jolie Toys geeft grif toe digibeet te zijn en ook helemaal niet van plan te zijn meer tijd en energie in de site te steken. ‘Dat doet iemand anders voor me’, klinkt het. Van Es van Bling Beads zegt dat de site vooral makkelijk te bedienen moet zijn omdat daar toch al veel te veel tijd in gaat zitten. ‘Ik heb van een vriendin geleerd dat ik meta tags moet gebruiken om hogerop in zoekmachines te komen. Dat heeft ook echt gewerkt, maar verder heb ik er vrij weinig kaas van gegeten’, zegt ze. Nee, vakmanschap komt bij deze creatievelingen op de eerste plaats, de website is van ondergeschikt belang. 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2010.