Het online-verkoopkanaal is in Noorwegen, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk verder ontwikkeld dan in Nederland. Dat concluderen het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Thuiswinkel.org in een rapport over internationale internetverkopen.
Het rapport, opgesteld door de onderzoekers van EIM, is het eerste van een serie rapporten die HBD met wisselende partners wil opstellen. Daarbij wordt de Nederlandse detailhandel steeds afgezet tegen die in omringende landen. De primeur is dus voor het thema internetverkopen.
EMI nam de ontwikkeling van verkopen op afstand in twaalf landen onder de loep. In ons land heeft distance selling een hoge vlucht genomen, zoals uit onderstaande figuur blijkt. Het jaar 1990 is hierin voor alle landen als peiljaar gekozen (index 100).
Als wordt gekeken naar het aantal op afstand bestede euro’s per hoofd van de bevolking, moet ons land echter meer naties voor zich dulden.
Een en ander resulteert erin dat Nederland zich op de ‘levenscycluslijn van internetverkopen’ nog in de zogenoemde expansiefase bevindt:
In het rapport staat veel en veel meer interessante informatie over de ontwikkeling van verkopen op afstand in de twaalf genoemde landen, ook aan de aanbodzijde. U kunt het rapport downloaden op de site van HBD.
NB: HBD en Thuiswinkel.org zijn samen ook opdrachtgever van de Mutlichannel Monitor. Die wordt voor de tweede keer uitgereikt tijdens de Thuiswinkel Update, op 28 september aanstaande in De Fabrique in Utrecht.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'E-commerce in Nederland nog niet volwassen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.