Twinkle | Digital Commerce

Cyriac Roeding over de mobiele revolutie

2017-11-08
180101
  • 3:12

Tijdens de Global E-commerce Summit 2009 in Monaco sprak de (in Duitsland geboren) Amerikaan Cyriac Roeding er al over: ‘The future of online is in offline’. Ook tijdens zijn masterclass op de Thuiswinkel Update 2010 legt hij het accent op dit denkbeeld.

Cyriac Roeding werkt elf jaar in de mobiele markt. ‘Toen de schermpjes nog enkel groen waren’, aldus Roeding. Hij heeft jarenlang gewerkt voor het Amerikaanse radio- en televisienetwerk CBS waar bij mobiel tot een succes maakte. Momenteel is hij CEO en medeoprichter van Shopkick, een bedrijf dat location based retailapplicaties op de markt brengt.

Nieuw medium
De combinatie van mobiele applicaties en retail is dan ook precies het punt waar de CEO naartoe wil: ‘De mobiele telefoon is het enige interactieve platform dat mensen bij zich dragen in een non-interactieve omgeving. It’s a new medium with it’s own right and rules.’ Om deze stelling verder uit te leggen stelt hij dat je als bedrijf bij elk idee dat je oppert omtrent m-commerce, je eerst moet afvragen of het ook werkt zonder een mobiele telefoon. Zo ja, throw it away!’. Bijvoorbeeld (mobile) video en social media? Volgens Roeding prima te gebruiken in combinatie met m-commerce maar YouTube en Facebook zijn ook zonder de mobiele telefoon in te zetten. Bij deze twee is de mobiele telefoon niet meer dan een extensie op het eigen platform. Dus wil je daadwerkelijk m-commerce bedrijven dan moet je volgens hem mobiel zuiver zien als een nieuw en opzichzelfstaand platform.

Binnenhalen
Volgens de Amerikaan zijn er verschillende factoren waarom retailers de mobiele telefoon als belangrijk onderdeel moeten zien in het offline-shopproces. 'Allereerst is onze manier van shoppen veranderd', laat Roeding weten. Zo blijkt in Amerika de crosschannel-markt (online kopen en in de winkel ophalen) 4,5 keer groter dan de e-commerce branche. Hier moet je dus als retailer op inspringen, zegt Roeding. ‘Ten tweede, qua conversie doen de meeste fysieke retailers goede zaken. Als consumenten eenmaal binnen zijn, is de kans groot dat ze ook daadwerkelijk kopen. Zo ligt het gemiddelde conversieratio van kledingzaken op 20 procent. Bij supermarkten ligt dit aantal helemaal hoog. Het probleem voor de fysieke retailers ligt dus vooral bij het binnenhalen van consumenten. But if that’s the case? Why does nobody ever reward anybody for visiting a store?’, stelt Roeding. We werken volgens hem nog inefficiënter dan honderd jaar geleden, aangezien toentertijd de winkelier zijn klanten veelal persoonlijk kende. Nu komt de retailer er pas achter wie er heeft gekocht nadat hij met de creditcard betaalt, maar dan is de klant al vertrokken. ‘Location based retailapplicaties zijn daarom de oplossing voor de retailer. Hiermee kun je mensen binnenhalen door hen te belonen voor het bezoeken van de winkel of te informeren over een bepaalde actie. Je kunt je verkoop verhogen door een-op-een marketing toe passen. Daarbij kun je de kwaliteit van het winkelen verbeteren en efficiënter werken.’

Shopkick
Roeding liep met zijn eigen location based app alleen tegen één probleem aan. ’95 procent van de gevallen waarbij consumenten aangeven waar ze zich bevinden, denk aan Foursquare, zijn fake. Hierdoor kwamen vaak de berichten niet op het juiste moment bij de juiste personen aan. Om dit probleem op te lossen, hebben we een apparaat ontwikkeld dat heel eenvoudig in een winkel te plaatsen is en een consument onmiddellijk traceert via zijn mobiele telefoon bij het binnenstappen van de winkel.’ Shopkick werkt momenteel samen met Amerikaanse retailers als BestBuy, Target en Procter & Gamble. Indien de consument nu een van deze winkels betreedt, ontvangt hij een welkomstbericht en eventuele punten. Ook bij aankoop van een product of het scannen van barcodes zijn punten te sparen. Deze punten zijn uiteindelijk in te ruilen voor onder meer kortingen in de winkel en Facebook Credits. Ook kan een consument kiezen om het geld te doneren aan een goed doel. ‘Mensen doen graag mee aan dergelijke apps als je iets van belang hebt te bieden’, aldus Roeding.

Klik hier voor meer informatie over Shopkick en hier voor een filmpje over de werking van de applicatie.