Twinkle | Digital Commerce

OpenID breekt geleidelijk door in webshops

2017-05-27
438199
  • 3:44

De voordelen van OpenID zijn duidelijk: eenvoudig inloggen op webshops waarvoor een wachtwoord nodig is en eenvoudig persoonlijke gegevens hergebruiken. Tot voor kort was er geen kritische massa om het OpenID-initiatief in Nederland tot een succes te maken. Daar is nu verandering in gekomen.

Met ECP-EPN als initiatiefnemer en neutrale voorzitter zijn partijen als Hyves, Wehkamp.nl, Bol.com en Telegraaf Media Groep over de streep getrokken. Dit artikel behandelt de laatste ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van OpenID.

Tekst: Geert-Jan Smits

Een groot bezwaar van online-winkelen is dat je je elke keer weer moet identificeren om een bestelling te doen. Voor een webshop dien je een apart account aan te maken met (de voor jezelf zo bekende) adres- en bankgegevens. Daarbij is een gebruikersnaam en wachtwoord vereist, waarbij je vaak uit veiligheidsoverweging verschillende namen en passwords gebruikt waardoor je op een gegeven moment niet meer weet welke gebruikersnaam en wachtwoord bij welk account hoort. Hoe mooi zou het zijn als er een ‘digitaal paspoort’ bestaat (lees OpenID) waarmee je je op elke gewenste webshop kunt identificeren. In 2007 spraken we over ‘Identity 2.0’, nu is het toverwoord ‘OpenID’.

Wat is OpenID?
Met OpenID kan de consument een digitale identiteit creëren en beheren. Het unieke is dat je gebruik kunt maken van bestaande en reeds opgeslagen persoonlijke gegevens. Deze informatie heb je opgeslagen in sociale netwerken als Hyves en Facebook. Al deze persoonlijke gegevens maken bij elkaar je ‘digitale identiteit’. Je bepaalt zelf hoeveel informatie je wilt delen met andere websites die OpenID accepteren. Hiermee is OpenID een zogenaamde gedecentraliseerde standaard die niet wordt gecontroleerd door een bepaalde website of instantie. En dat was tot voorkort het probleem, want niemand wil dat een Microsoft of Google optreedt als beheerder van jouw digitale identiteit. In april 2009 maakte Hyves bekend zich te hebben aangesloten bij OpenID in de rol van Identity Provider. Hiermee kwam een einde aan de onbekendheid van OpenID in Nederland.

Voordelen
De voordelen van OpenID op een rij:
•    Vereenvoudigde aanmelding bij nieuwe webshops: webshops hebben vaak dezelfde persoonlijke informatie nodig in een bestelproces (naam, adres, woonplaats, geboortedatum). Basale profielinformatie kun je opslaan in je OpenID-account en deze informatie kun je gebruiken voor het ‘prefillen’ van registratieformulieren.
•    Geen verschillende usernames en passwords: met OpenID kun je een bestaand account (Hyves, Google, Facebook) gebruiken om in te loggen bij webshops zonder dat je daar een aparte gebruikersnaam en wachtwoord hoeft te creëren.
•    Een online-identiteit: één plek voor al je persoonlijke informatie als naw-gegevens, koophistorie, voorkeuren en interesses.

OpenIDplus
Begin 2009 is ECP-EPN (Electronic Commerce Platform Nederland) gestart met het OpenIDplus-initiatief. ECP-EPN besefte dat er een geaccepteerde standaard was voor OpenID, maar dat er geen kritische massa bestond om de acceptatie en het gebruik door webwinkeliers en consumenten te bevorderen. Het initiatief gaat uit van de internationale standaard (OpenID.net) en voegt daar op nationaal niveau randvoorwaarden en afspraken tussen partijen aan toe. De ‘plus’ in OpenIDplus staat voor afspraken tussen partijen om de belangen van de consument veilig te stellen en de kwaliteit van op OpenID gebaseerde identiteiten te verhogen. Nederlandse ‘Identity Providers’ zijn: Hyves en Surfnet. En de Nederlandse ‘Relying Parties’ zijn: Wehkamp.nl, Bol.com, de publieke omroep, ANWB, Univé en de Telegraaf Media Groep. De Relying Parties zien het voordeel van een lagere drempel bij registratie van nieuwe klanten. De Identity Providers verwachten meer bezoek te ontvangen. Volgens ECP-EPN (maart 2010) zal het straks voor consumenten mogelijk worden om met hun Hyves-profiel een bestelling te doen bij Wehkamp.nl of Bol.com en een reisverzekering af te sluiten bij Univé.

Avro.nl
Avro.nl kent een community-omgeving met weblogs en fora. Je kunt er inloggen met verschillende externe accounts: Hyves, WindowsLiveID, OpenID, Google, Facebook en Twitter. Helaas worden de persoonlijke gegevens (nog) niet gebruikt in de webshop. Je moet daar gewoon alle persoonlijke gegevens invullen, ook al ben je ingelogd.

WinID
Op WinID kunnen jongeren een profiel aanmaken. Je kunt credits krijgen door deel te nemen aan wedstrijden en door het plaatsen van foto’s of het invullen van het profiel. Deze credits kun je inruilen voor stemmen. WinID biedt OpenID aan (alleen Hyves) voor registratie en om in te loggen.

Toekomstige mogelijkheden
De digitale identiteit van de toekomst bevat naast de harde naw-gegevens ook zachte gegevens, zoals interesses en voorkeuren van de consument. Als ook de aankoophistorie wordt opgenomen, kunnen webshops die OpenID faciliteren in de toekomst veel gerichter aanbiedingen doen en een meer persoonlijke shopervaring bieden. Denk bijvoorbeeld aan homepages met persoonlijke aanbiedingen en op maat gemaakte informatie en nieuwsitems. Want hoe relevanter de informatie en het aanbod is, des te hoger de conversie zal zijn. Genoeg potentie om de ontwikkelingen op het gebied van OpenID op de voet te volgen.

Geert-Jan Smits is directeur van internetadviesbureau Jungle Minds.






















Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2010.