Mobile commerce bevindt zich in Europa nog steeds in de beginfase. Dit concludeert Forrester Research naar aanleiding van een nieuw onderzoek. Slechts 2 procent van de ondervraagde respondenten heeft weleens een aankoop via de mobiele telefoon gedaan, 5 procent zegt interesse te hebben.
De mobiele telefoon wordt meer gebruikt (16 procent) voor online-shopping gerelateerde zaken, zoals research naar producten, het checken van een orderstatus en het lokaliseren van de dichtstbijzijnde winkel voor de aanschaf van een specifiek product.
Belangstelling
Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder meer dan veertienduizend respondenten uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en Nederland, wijst daarnaast uit dat de interesse in winkelen via de mobiele telefoon het hoogst ligt in Italië (10 procent) en Zweden (8 procent). Gevolgd door Groot-Brittannië en Spanje (5 procent) en Nederland en Duitsland (4 procent). Frankrijk heeft volgens het onderzoek de minste belangstelling in mobiel winkelen (3 procent).
Maar ondanks deze cijfers stelt analyst Thomas Husson in het onderzoek dat mobile commerce wel degelijk kansen biedt voor (r)e-tailers door het groeiende aantal smartphone-gebruikers en verbeterde mobiele applicaties en websites. Meer informatie over het onderzoek vindt u in het rapport dat u hier kunt downloaden.
Ben wel benieuwd hoe de samenstelling ( leeftijdsgroep) van deze 14.000 respondenten is? In 1ste instantie verbaast het me dat Italie erg geinteresseerd is in mobiel winkelen en het verschil tussen Italie en NL best groot is.
Beste Yuen Leung Tang,
Onderstaand staat in het rapport vermeld over de methodiek:
This survey is based on online adults ages 16 and older who are members of the Ipsos-MORI online panel. Ipsos weighted the data by age, sex, online frequency, and hours spent online to demographically represent the online adult European population per country.
Beste Twinkle,
bedankt voor de extra informatie!
Logisch dat niemand via mobiel aankopen doet! Simpelweg omdat er in Europa bijna geen bedrijven zijn die een optimale mobiele verkoopkanaal (website of applicatie) hebben. Veel bedrijven wachten ook passief op ontwikkelingen van mobiele betaalproviders (als iDEAL).
Ik vind het maar een vreemd onderzoek..Als je landen als Amerika en Japan kijkt, zie je dat consumenten wel degelijk geinteresseerd zijn in mobiel shoppen. Daar is gewoon meer aanbod.