Twinkle | Digital Commerce

Mobile commerce komt in Europa nog niet van de grond

2017-05-27
180101
  • 1:09

Mobile commerce bevindt zich in Europa nog steeds in de beginfase. Dit concludeert Forrester Research naar aanleiding van een nieuw onderzoek. Slechts 2 procent van de ondervraagde respondenten heeft weleens een aankoop via de mobiele telefoon gedaan, 5 procent zegt interesse te hebben.

De mobiele telefoon wordt meer gebruikt (16 procent) voor online-shopping gerelateerde zaken, zoals research naar producten, het checken van een orderstatus en het lokaliseren van de dichtstbijzijnde winkel voor de aanschaf van een specifiek product.

Belangstelling
Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder meer dan veertienduizend respondenten uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en Nederland, wijst daarnaast uit dat de interesse in winkelen via de mobiele telefoon het hoogst ligt in Italië (10 procent) en Zweden (8 procent). Gevolgd door Groot-Brittannië en Spanje (5 procent) en Nederland en Duitsland (4 procent). Frankrijk heeft volgens het onderzoek de minste belangstelling in mobiel winkelen (3 procent).



Maar ondanks deze cijfers stelt analyst Thomas Husson in het onderzoek dat mobile commerce wel degelijk kansen biedt voor (r)e-tailers door het groeiende aantal smartphone-gebruikers en verbeterde mobiele applicaties en websites. Meer informatie over het onderzoek vindt u in het rapport dat u hier kunt downloaden.