Twinkle | Digital Commerce

Gat in de makrt: 'Een vlooienmarkt op internet'

2017-05-27
180101
  • 4:23

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Outletkoop.nl biedt hulp aan de kleine, zelfstandige winkelier. Parasol-shop.nl levert gratis kwaliteitsparasollen aan huis en Feestenfeest.nl biedt artikelen en inspiratie voor themaparty’s.

Tekst: Janine Purola

De kleine lokale winkeltjes hebben het zwaar. Denk aan een schoenenwinkel, gespecialiseerde lampenzaak of de boetiek ‘om de hoek’. Niet enkel en alleen door de huidige recessie maar ook door concurrentie van - het toenemende aantal - webwinkels. De nieuwe site Outletkoop.nl van ondernemer Foppe ten Broek biedt uitkomst. Ten Broek (de man op de foto) kwam in een vervroegd pen-sioen terecht maar de 56-jarige zag het nog niet zitten om achter de ge-raniums te kruipen en startte met allerlei verschillende concepten onder het overkoepelende bedrijf Aid By Trade bv. Woonpaviljoen.nl, Reuzeleuk.nl en Vlooienmarktvenlo.nl zijn enkele voorbeelden, met Outletkoop.nl als meest recente. ‘Deze website is een soort Marktplaats, maar dan voor nieuwe spullen van zelfstandige ondernemers met een eigen winkel’, aldus Ten Broek.

Nieuw plus korting
Op de vlooienmarkten die Ten Broek samen met zijn vrouw Siena organiseert, worden de spullen van particulieren verkocht die anders maar op zolder staan. ‘Omdat ik uit mijn eigen ervaring weet - ik heb een sportzaak gerund - dat er bij winkeliers ook vaak spullen “op zolder” liggen die ze toch graag willen verkopen, heb ik een soort vlooienmarkt willen ontwikkelen voor op internet. Alleen is in dit geval alles nieuw en met korting. Ook mogen alleen de ondernemers met een eigen winkel hun -goederen aanbieden. Dus geen franchise-nemers of groothandel. Dit is een groot
verschil met Marktplaats.nl, waar iedereen kan kopen en verkopen. Bij Outletkoop.nl koopt de klant alleen bij een gevestigde winkelier, dit maakt het betrouwbaar en biedt ook service en kwaliteit.’

Afzetmarkt vergroten
Outletkoop.nl werkt als volgt: bij aanmelding kan een winkelier zijn artikelen op de site plaatsen, altijd met een -korting van gemiddeld zo’n 25 tot 30 procent. Vaak gaat het om producten die hij moeilijk verkoopt zoals -restpartijen of verouderde modellen. ‘Zo heeft een zelfstandige winkelier heel Nederland als afzetmarkt in tegenstelling tot zijn eigen winkel waar hij met kortingsacties maar een beperkt publiek bereikt’, vertelt Ten Broek.

Handelsreizigers
Ondanks alle moderne marketingmethodes heeft het echtpaar gekozen voor een ouderwetse aanpak. Met een camper trekken ze momenteel door heel Nederland om zo veel mogelijk winkeliers aan de website te binden. ‘Ik las in een boek dat Google in hun begin-periode geen cent aan marketing uitgaf. Dat leek mij wel wat. Daarbij moet eerst de site volledig “staan” voordat het nut heeft om te gaan adverteren. Door als ouderwetse handelsreizigers door Nederland te trekken, creëren we een sneeuwbaleffect. Door het aandoen van steeds meer provincies groeit het aantal deelnemende winkels en daarbij ook de free publicity. Daarnaast werkt een persoonlijke aanpak bij een dergelijk concept als Outletkoop.nl erg goed. Als de site vol genoeg is - het streven ligt momenteel op minimaal vierhonderd participerende winkels - gaan we ons meer bezighouden met moderne marketingtechnieken zoals Google AdWords.’

____________________

Parasol-shop.nl
De broers René en Giel Toonders zagen een gat in de markt voor de verkoop van parasollen op het web. Afgelopen februari zetten zij de stap en lanceerden ze Parasol-shop.nl. Deze online-shop valt onder de tuinmeubelspeciaalzaak Bogaart Tuinmeubelen (gevestigd te Someren) waar beide heren eigenaar van zijn. René: ‘Gezien onze ervaring met parasols, de consumentenservice en het verkopen van producten online - er hangt al een webshop aan de fysieke winkel - zagen wij het opstarten van Parasol-shop.nl als logische stap. We hebben een assortiment van meer dan honderd verschillende parasols in eigen voorraad, deze kunnen we binnen één dag leveren zonder dat we daar verzendkosten voor vragen.’ Het duo steekt naar eigen zeggen bijzonder veel energie in SEO om de webwinkel te promoten. ‘We vinden dit een belangrijk marketingmiddel en proberen hier zo goed mogelijk op te scoren. Verder plaatsen wij advertenties in plaatselijke weekbladen en maken we gebruik van AdWords. Volgend jaar willen we, in de daluren, ook tv-reclame gaan inzetten. Maar eerst ligt onze focus op Tuinkussen.com, een andere webshop die we zojuist hebben gelanceerd’, aldus René. Andere toekomstplannen die de heren nastreven zijn het toevoegen van productvideo’s, uitbreiding van het assortiment, verbetering van de -usability, toevoegen van user generated content en uitbreiding naar Europa. ‘Over een jaar hopen we minimaal drie van deze punten te hebben bereikt. Daarbij hebben we plannen voor een volgende webshop, ook gerelateerd aan tuinmeubels.’

____________________

Feestenfeest.nl
Ouders van (jonge) kinderen staan tegenwoordig voor een lastige taak als het om kinderfeestjes gaat. Het traditionele koekhappen en spijkerpoepen zijn al jaren uit, themafeestjes zijn helemaal in. Ook volwassenen vinden het steeds leuker om een thema aan hun verjaardag te hangen in plaats van een zogenoemde ‘kringverjaardag’ te geven. Via de webshop Feestenfeest.nl kunt u voor allerlei soorten partijtjes - van kinderfeestjes tot bruiloften van Abrahamverjaardagen tot baby showers - artikelen aanschaffen én inspiratie opdoen. De webwinkel wordt gerund door Evelina en Patrik Zinger die de shop afgelopen september lanceerden. ‘We hadden al drie andere webwinkels in feestartikelen waarvan de eerste winkel in 2005 is gestart. Deze webwinkels hadden ieder hun eigen assortiment. We kwamen op het idee om alles samen te voegen en er één zeer gebruiksvriendelijke site van te maken die ondanks het grote assortiment toch heel overzichtelijk is. Om de meest voorkomende drempels in het bestelproces te voorkomen, hebben we het cms-systeem speciaal laten bouwen op basis van onze eigen wensen’, vertelt Evelina. Het koppel is momenteel druk bezig met het realiseren van een site voor de Duitse markt, die aan het eind van deze zomer online gaat. ‘We willen de grootste feestwinkel op internet worden. Met een nog groter assortiment om iédereen te kunnen voorzien van feestartikelen.’
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2010.