Grand Hotel Huis ter Duin was op 25 maart de luxueuze setting waarin de Nationale Thuiswinkel Awards 2010 werden uitgereikt. Zeshonderd gasten waren op deze gala-avond aanwezig, in totaal werden 35 awards uitgereikt. Twinkle licht enkele winnaars uit.
Via de onderstaande links komt u direct terecht bij de winnaar in kwestie.
Beste Webwinkel van Nederland Groot: 123inkt.nl
Beste Webwinkel van Nederland Klein: Mediaoffer.nl
Winnaar publieksprijs Klein: Sloggies.nl
Winnaar publieksprijs Groot: Landal.nl
Starter Award: Ticken.nl
Webwinkel Award: Coolblue
Innovatie Award: Thuisbezorgd.nl
Supplier Innovatie Award: Kiala
Tekst: Arjan van Oosterhout, Janine Purola en Marieke Verdonk
Beeld: Eelco Hofstra
WINNAARS PUBLIEKSPRIJZEN
Beste Webwinkel van Nederland Groot*
123inkt.nl
Thijs Bregman, marketingmanager
Wat betekent de winst voor 123inkt.nl?
‘Heel veel. In de afgelopen twee jaar is ons klantenbestand verdubbeld, van twee- tot vierhonderdduizend klanten. Met zo’n enorme groei is het niet gemakkelijk om al je beloftes waar te kunnen blijven maken en de service op een constant hoog niveau te houden.’
Hoe is dat gelukt?
‘Met dank aan een ijzersterk en gemotiveerd team. De concurrentie voor deze onderscheiding was flink, maar veel webwinkels die groter zijn hebben nu toch het nakijken. Het gaat bij deze award immers om de Beste Webwinkel van Nederland, niet om de grootste. In de categorie computer hard- & software heeft de klant ons beoordeeld met het cijfer 9,39 en overall komen we uit op een 8,59. Hier zijn we apentrots op en de cijfers motiveren ons dan ook enorm.’
Welke andere mijlpalen zijn er in zicht?
‘Ons nieuwe magazijn is drie keer zo groot als het oude. Dat maakt ons klaar voor verdere groei en bovendien kunnen we onze orders nog gemakkelijker verwerken. Aankomende zomer verwachten wij onze vijfhonderdduizendste klant te mogen verwelkomen. Dat is de volgende geweldige mijlpaal in de historie van 123inkt.nl.’
Thijs Bregman (met award) en collega's van 123inkt.nl
Beste Webwinkel van Nederland Klein**
Mediaoffer.nl
Patrick Gerrits, mede-eigenaar
Wat maakt de uitverkiezing zo bijzonder?
‘Mediaoffer.nl is nog erg jong. Met mijn broer ben ik begin vorig jaar begonnen met dagaanbiedingen van games op de site, als een soort iBood zeg maar. Pas vorige zomer hebben we de dagaanbiedingen verhuisd naar Gameoffer.nl en hebben we van Mediaoffer.nl een “normale” webwinkel gemaakt. We hadden nooit durven dromen deze prachtige prijs nu al te winnen.’
Waaraan is de waardering te danken?
‘We zien de award als beloning voor een jaar keihard werken en altijd klaar staan voor onze klanten. Hoewel we zijn gestart als een bedrijf dat zich wilde onderscheiden op prijs, zijn we uitgegroeid tot een bedrijf waar de prijzen scherp zijn, maar waar service en klanttevredenheid de boventoon voeren.’
Hoe brengt u service en klantvriendelijkheid dan in de praktijk?
‘We staan klanten altijd te woord en we denken in hun belang. Als er bijvoorbeeld tijdens het verzendproces een doosje is beschadigd, sturen wij kosteloos een nieuwe op. Daarnaast houden wij de klant zo goed mogelijk op de hoogte. Zo laten wij het bijvoorbeeld altijd weten wanneer er geld is geretourneerd bij een annulering.’
Wat staat er voor 2010 op de rol?
‘We hebben volop plannen. Dit jaar willen we onze naamsbekendheid in Nederland vergroten. Daarnaast zoeken we uitbreiding op de Belgische markt. Bovendien kijken we of we met specifieke sites nog andere markten kunnen gaan bedienen. Zo hebben we eind vorig jaar Blurayoffer.nl gelanceerd.’
Robin (l) en Patrick Gerrits, eigenaren van Mediaoffer.nl.
Winnaar publieksprijs Klein, categorie: Lingerie & Ondermode
Sloggies.nl
Ellen van Veghel, eigenaresse
Wat betekent het voor Sloggies.nl om door de consument te worden gekozen tot Beste Webwinkel in deze categorie?
‘Uiteraard zijn wij apetrots op dit succes, het winnen van deze prijs is een kroon op ons werk van het afgelopen jaar. We hebben vertrouwen en waardering van de klanten gekregen en dat is volgens mij het beste compliment wat je kunt krijgen.’
Wat waardeert de consument - denkt u - aan Sloggies.nl?
‘Snelle communicatie tussen ons en de klant vinden wij erg belangrijk, snelle leveringen en een overzichtelijke webshop met de gehele Sloggi-collectie. Verder is ons streven altijd om vragen die per mail binnenkomen binnen 2 uur te beantwoorden en telefonische vragen direct, dit zorgt ervoor dat we erg dicht bij de consument staan.’
Welke plannen liggen er klaar om op de website door te voeren?
‘Sinds een paar weken kunnen de klanten ook achteraf betalen door middel van een acceptgiro, ik vind dit een must voor een goede webshop. Daarbij is ons streven om de webshop nog gebruiksvriendelijker te krijgen met hoogwaardige foto`s. Er is in ieder geval genoeg werk te doen om wederom genomineerd te worden voor 2011 en ook dan weer deze felbegeerde prijs in de wacht te slepen.’
Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
‘We hebben genoten van de geweldige avond met een fijne ambiance, en natuurlijk was de grootste verrassing het in de wacht slepen van onze award!’
Ellen van Veghel, eigenaresse Sloggies.nl, met haar vriend Sikko Haan.
Winnaar publieksprijs Groot, categorie: Reizen & Vrije tijd
Landal.nl
Egon Kramer, e-commerce manager
Hadden jullie verwacht voor de vijfde keer op rij een Thuiswinkel Award in de wacht te slepen?
‘Dit vonden we wel spannend! In de voorronde was uiteindelijk de kwalitatieve beoordeling doorslaggevend voor een nominatie. Alleen de drie webwinkels met het hoogste gemiddelde publiekscijfer gingen door naar de stemronde. We waren dan ook bijzonder verheugd dat we uit 24 aanmeldingen en als enige bungaloworganisatie als beste zijn beoordeeld. Met de wetenschap dat we de afgelopen jaren vooral veel stemmen wisten binnen te halen, was de stemronde zeker geen gelopen race, maar wel iets minder onverwacht dan de voorronde.’
Welke plannen liggen er klaar om op de website door te voeren?
‘De afgelopen twee jaar heeft grotendeels in het teken gestaan van SEO en zijn er met name veel verbeteringen op dieperliggende onderdelen doorgevoerd. Momenteel is er een homepage redesign in de maak en zullen we personalisering verder door gaan voeren. We zullen er naar streven de gast nóg meer centraal te zetten en de interactie met ze aangaan via de sociale media.’
Wat is voor jullie (in dit stadium) belangrijker: de vakprijs of een publieksprijs?
‘Een positieve waardering van onze gasten is natuurlijk het mooiste wat je kunt verdienen. Dus de publieksprijs is waar we het voor doen. Maar ik heb in de prijzenkast nog wel een plekje gereserveerd voor de vakprijs, dus wie weet volgend jaar…’
Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
‘Dat de overall prijs niet aan Wehkamp.nl of Bol.com toebedeeld was. Onvoorstelbaar en knap van 123inkt.nl. Verder viel op dat er dit jaar enorm veel ruchtbaarheid aan de verkiezing is geschonken door de genomineerde webwinkels. Wellicht iets minder categorieën volgend jaar zou het nog herkenbaarder maken voor de consument. Voor mij is de Nationale Thuiswinkel Award dé Oscar onder de internetprijzen.’
Commercieel directeur Bas Hoogland (l.) en e-commerce manager Egon Kramer van Landal GreenParks.
WINNAARS VAKPRIJZEN
Starter Award
‘Winnen Starter Award werkt als hefboom’
‘Voor elke startup is het een enorme bonus als een vakkundige en kritische vakjury jouw businessplan en de uitvoering ervan als beste van het jaar beoordeelt’, zegt Martin Beijer, oprichter en eigenaar van Ticken.nl. ‘Het winnen van de Starter Award werkt als een hefboom: Ticken.nl wordt extra onder de aandacht gebracht dankzij de media die over de prijs publiceren en dan is daar nog de onverwachte mooie sponsorprijs ter waarde van bijna 90.000 euro. Ik zie het toekennen van de Starter Award ook als een kwaliteitsaward en hoop dat onze bezoekers en klanten dat ook zo zien.’
Wat is ‘het geheim’ van Ticken.nl?
‘Het sleutelwoord is “verras”. Ticken.nl heeft als aspiratie om iedereen te leren blind typen op een aantrekkelijke wijze, waarbij de prijs geen barrière mag zijn. Alles is gericht op een klantvriendelijke benadering in combinatie met een zo laag mogelijk kostenniveau om een cursusprijs te realiseren die ongeveer 20 tot 25 procent bedraagt van de prijzen die de marktleiders hanteren.’
In welke categorie doe je volgend jaar mee?
‘Voorlopig ligt de focus op groei en optimalisatie van alle processen. Als er in 2011 een categorie is waar een buitenbeentje als een online-typecursus in past, zal ik Ticken.nl zeker inschrijven.’
Wat was voor u de verrassing van de avond?
‘Je vindt je eigen startup natuurlijk de beste die er is en je hoopt vervolgens dat je wint. Maar als je uiteindelijk echt als winnaar wordt uitgeroepen en daar ook plotseling nog eens een mediapakket van bijna 90.000 euro uit de hoge hoed wordt getoverd, dan is dat een verrassing tijdens de verrassing.’
Martin Beijer van Ticken.nl wint voor 89.634 euro aan diensten van de sponsoren van de Thuiswinkel Awards.
Webwinkel Award
‘Een miljoen euro weggeven aan onze trouwe klanten’
‘Het winnen van de Webwinkel Award is een grote eer en een bevestiging dat we goed bezig zijn’, zegt Paul de Jong, directeur van Coolblue. ‘Enerzijds is het toekennen van de Webwinkel Award door de vakjury een erkenning en beloning voor het harde werken van alle Coolblue-helden de afgelopen jaren. Anderzijds is het winnen van de publieksprijs in de categorie Telecom een beloning en zeer fraaie opsteker gegeven door onze klanten. Daar doe je het uiteindelijk allemaal voor.’
Wat is ‘het geheim’ van Coolblue?
'Je zou het kort kunnen samenvatten met persoonlijke aandacht, specialisatie en kennis van zaken. Wij geloven in specialisme. Van groenteman tot fotovakhandel, van visboer tot gamingwinkel: je wordt het beste geholpen door de echte specialist. Iemand met een verhaal, een mening. Iemand die je keuze biedt, maar je ook bij je keuze kan helpen. Je komt voor de specialist, je blijft voor Coolblue!’
(Hoe) Hebben jullie de winst met jullie bezoekers gedeeld?
‘Zonder het vertrouwen van de klant waren wij nooit zover gekomen. Om onze dank daarvoor uit te spreken, hebben we een miljoen euro weggeven aan onze trouwe klanten. Via een mailing hebben onze klanten een voucher ontvangen die bij een van onze 29 webshops te verzilveren is.’
Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
‘Het grote aantal deelnemende thuiswinkels en de hoge kwaliteit van de genomineerde bedrijven. Dit geeft aan dat we in Nederland op de goede weg zijn met e-commerce. Dat we als Coolblue in dit gezelschap twee prijzen in ontvangst mochten nemen, is een extra eer.’
Pieter Zwart staat links van presentator Winston Gerschtanowitz, met naast hem zijn compagnon Paul de Jong.
Innovatie Award
‘Mooie opsteker voor ons technisch personeel’
‘Het is natuurlijk fantastisch om bekroond te worden tot het meest innovatieve Nederlandse e-commerce bedrijf, je staat daar toch tussen de Bol.com's en de Wehkamp.nl’s’, zegt Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl. ‘De Food Tracker ziet er simpel uit, maar is technisch erg ingewikkeld geweest om te ontwikkelen. Ons bedrijf heeft dan ook drie jaar gewerkt aan de Food Tracker en de technologieën die noodzakelijk waren om dit product te realiseren. Het is daarom vooral een mooie opsteker voor ons technisch personeel.’
Wat is ‘het geheim’ van Thuisbezorgd.nl?
‘Ik denk dat uiteindelijk onze klanten onze betrouwbaarheid het meest waarderen. De kans dat je je eten niet krijgt, is bij ons buitengewoon klein en dat is al bijna tien jaar zo. Met de Food Tracker maken we de verzending van de bestelling nog betrouwbaarder en bovendien inzichtelijker.’
Welke plannen liggen er klaar om op de website door te voeren?
‘We hebben net een nieuwe iPhone-update gelanceerd. De oude versie was met meer dan 60.000 downloads reeds enorm populair. Voor de volgende update staat integratie van de Food Tracker met deze iPhone-applicatie hoog op ons verlanglijstje. Had je je tien jaar geleden kunnen voorstellen dat je telefoon je zou gaan vertellen dat je de tafel moet gaan dekken omdat over vijf minuten de deurbel gaat?’
Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
‘Transavia.com. Het is knap dat één enkele vliegtuigmaatschappij het kan winnen van sites als Vliegwinkel.nl, die tickets aanbieden van alle maatschappijen. Sowieso is het niveau van de Thuiswinkel Awards erg hoog.’
Het team van Thuisbezorgd neemt de Innovatie Award in ontvangst.
Supplier Innovatie Award
‘Het bewijs dat we toegevoegde waarde hebben’
‘We zijn er erg trots op om deze prijs te winnen’, zegt Ronald Metselaar, Sales Director Nederland bij Kiala. ‘Het ontvangen van deze prijs voor een publiek van de meeste toonaangevende e-shops in Nederland en de pers is een zeer belangrijke prestatie en een grote erkenning voor ons team dat hard heeft gewerkt om deze innovatieve oplossing te ontwikkelen. Deze prijs bewijst dat Kiala moet worden beschouwd als een belangrijke speler in de markt van pakketvervoer in Nederland.’
Wat is ‘het geheim’ van Kiala?
‘Kiala denkt sterk vanuit de behoeftes van de klant en de consument. Daarom hebben we voortdurend een belangrijke focus op innovatie om zodoende de beste oplossingen voor onze klanten te ontwikkelen.
Met deze nieuwe en goedkope oplossing helpen we - vooral multichannel - e-tailers om hun klanten beter te kunnen bedienen, snel te kunnen implementeren en de kosten sterk te reduceren. Verder zijn we een zeer persoonlijke organisatie waarbij de klant echt centraal staat.’
Welke plannen liggen er klaar om de service te verbeteren of uit te breiden?
‘Wij hebben een krachtige strategie om ons netwerk in Nederland verder te versterken, momenteel telt ons netwerk al meer dan 500 Kiala Punten. Onze doelstelling is om ons netwerk uit te breiden door ten minste 100 extra punten tegen het einde van het jaar.’
Wat was voor jullie de verrassing van de avond?
‘De gehele avond was fantastisch en voor Kiala het bewijs dat we echt toegevoegde waarde hebben ten opzichte van andere logistieke dienstverleners. Wat voor mij persoonlijk de grootste verrassing is/was, is dat Kiala kan zeggen dat nagenoeg alle grote key spelers in deze markt samenwerken met ons mooie bedrijf.’
Winston Gerschtanowitz feliciteert Peter Henderickx en Ronald Metselaar (l.) van Kiala.
Mooie cijfers
* Twaalf webwinkels waren in de race voor de overall publieksprijs in de categorie groot. 123inkt.nl won deze strijd, gewaardeerd met een dikke 8,5.
1 123inkt.nl 8,59 2 Bol.com 8,40 3 PayPal 8,35 4 Modern.nl 8,30 5 Yves Rocher 8,28 6 Landal GreenParks 8,25 7 Wehkamp.nl 8,15 8 Avantisport.nl 8,11 9 Simply Colors 8,03 10 Coolblue 7,96 11 Score.nl 7,85 12 Transavia.com 7,81
** In de categorie klein waren er veertien webwinkels die kans maakten om overall winnaar te worden, maar Mediaoffer kreeg met een ruime 8 het beste cijfer van het publiek.
1 Mediaoffer.nl 8,13 2 Geboortekaartjes.nl 8,08 3 Boekvandaag.nl 7,99 4 Condoom-Anoniem.nl 7,98 5 Badkamermarkt.nl 7,92 6 Toysxl.nl 7,91 7 Happybee.nl 7,86 8 Boek.net 7,78 9 State of Art e-store 7,77 10 WoonVeilig 7,69 11 Bagoes 7,69 12 Sloggies.nl 7,61 13 Pandorashop.nl 7,60 14 VoetbalDirect 7,51
Dit is de uitgebreide versie van een artikel dat u vindt in Twinkle nummer 4, die volgende week verschijnt. Op het Flickr-account van de Thuiswinkel Awards vindt u in totaal 244 foto's van de gala-avond in Grand Hotel Huis ter Duin.
Tja, 123.inkt krijgt klanten door branche-vreemde websitenamen te reservern ! bijv. http://www.cactuskwekerij.nl
Niet erg netjes dus. 9157 backlinks !
De sponsors van het mediapakket voor de Starter Award verdienen zeker een eervolle vermelding:
Interoute : complete VMS hosting oplossing t.w.v. Â? 50.000 - http://www.interoute.nl STER : mediacampagne of radio/internet t.w.v. Â? 20.000 - http://www.ster.nl Veronica Magazine : twee spotadvertenties t.w.v. Â? 11.734 - http://www.veronicamagazine.nl Ippies.nl : 1/1 advertentie in de eerste hah-webwinkelfolder t.w.v. Â? 5.400 - http://www.ippies.nl Ogone : half jaar gebruik van Ogone zonder opstartkosten en maandkosten t.w.v. Â? 2.500 - http://www.ogone.nl
Bedankt! http://www.ticken.nl