Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek: online-reisbranche erg versnipperd

2017-11-08
180101
  • 1:03

Internet is met afstand het drukste oriëntatie- en boekingskanaal voor vakantiegangers uit ons land. Bijna tweederde van de Nederlanders besteedt meer dan zes uur aan het zoeken van de juiste vakantie op internet. Een uitgesproken favoriet is er niet.

Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Digital, gehouden onder e-mailabonnees van reissite Vakantie.nl. Van deze groep mensen noemt 83 procent internet het belangrijkste oriëntatiekanaal. 71 procent zegt vooral online te boeken. Bij hoger opgeleiden en mensen met een bovenmodaal inkomen ligt dit percentage nog hoger. Senioren boeken relatief minder online.

D-reizen.nl en Sunweb.nl mogen zich verheugen in de hoogste naamsbekendheid: 6 procent van de respondenten noemt deze sites spontaan. Uit de veelheid aan genoemde sites kan worden geconcludeerd dat er geen dominante partij bestaat in de Nederlandse online-reisbranche. De spreiding is groot:



Sanoma Digital bracht ook in kaart waarom internet het zo goed doet als boekingskanaal. Het ruime keuzeaanbod wordt daarbij het vaakst als argument genoemd:



Meer informatie over het onderzoek van Sanoma Digital vindt u op Vakantie.nl. Daar kunt u ook het complete rapport opvragen.