Internet is met afstand het drukste oriëntatie- en boekingskanaal voor vakantiegangers uit ons land. Bijna tweederde van de Nederlanders besteedt meer dan zes uur aan het zoeken van de juiste vakantie op internet. Een uitgesproken favoriet is er niet.
Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Digital, gehouden onder e-mailabonnees van reissite Vakantie.nl. Van deze groep mensen noemt 83 procent internet het belangrijkste oriëntatiekanaal. 71 procent zegt vooral online te boeken. Bij hoger opgeleiden en mensen met een bovenmodaal inkomen ligt dit percentage nog hoger. Senioren boeken relatief minder online.
D-reizen.nl en Sunweb.nl mogen zich verheugen in de hoogste naamsbekendheid: 6 procent van de respondenten noemt deze sites spontaan. Uit de veelheid aan genoemde sites kan worden geconcludeerd dat er geen dominante partij bestaat in de Nederlandse online-reisbranche. De spreiding is groot:
Sanoma Digital bracht ook in kaart waarom internet het zo goed doet als boekingskanaal. Het ruime keuzeaanbod wordt daarbij het vaakst als argument genoemd:
Meer informatie over het onderzoek van Sanoma Digital vindt u op Vakantie.nl. Daar kunt u ook het complete rapport opvragen.
Jammer dat er niet meer een onderscheid gemaakt wordt tussen online touroperators en online reisagenten. Dat 38% het internet als inspiratiebron gebruikt verrast me enigszins, ik dacht dat dat toch nog wel vooral offline gebeurde. Vaak moeilijk om scheiding te trekken tussen inspiratie en informatie (vaak wordt men toch geïnspireerd door verhalen van anderen). Vraag me af welke sites ter inspiratie gebruikt worden.
@Cindy Een grote inspiratiebron voor reizen naar mijn mening te vinden in de SocialMedia, je leest over en ziet foto's in je netwerk over vakanties van vrienden. @Sanoma Wellicht goed om deze mee te nemen in een volgend onderzoek.
Dat er geen dominante partij is komt wellicht door het feit dat consumenten kiezen voor het specifieke aanbod (en de prijs) en niet voor de aanbieder. Zou dit ook een reden zijn waarom veel reizen door affilliates worden aangeboden? Is het eigenlijk niet een goede zaak dat er geen dominante partijen zijn? Dit zou, verwacht ik, ten kosten gaan van de kleine aanbieders die onderscheidend aanbod leveren.