Twinkle | Digital Commerce

Life: Leon Kramer

2017-05-27
180101
  • 2:20

Na vier en half jaar bij Speurders.nl maakt Leon Kramer de overstap naar de start-up Tweedenummer.nl. Hij is nu Sales & Marketing Director bij de dienst die het mogelijk maakt twee nummers op één mobiele telefoon te gebruiken. ‘Wat is er mooier dan een nieuw merk in de markt te zetten?’

Tekst: Marieke Verdonk

Internet
‘Ik gebruik het voor alles: voor informatie, educatie en onderhouden van contacten met vrienden, familie en business. En natuurlijk ook voor het kopen van producten. We hebben inmiddels al vijf computers in huis, voor elke gezinslid één. Zelfs de ongste van vier kijkt meer televisie op de computer dan op de televisie zelf.’

Inspiratie
‘Ik laat mij het meest inspireren door de volgende drie personen: Malcolm Gladwell; schrijver van de boeken Outliers, Blink en The Tipping Point. Een must voor elke ondernemer en marketeer. Hennie van der Most: een echte ondernemer, maakt van niks iets. Koppig en vasthoudend en daardoor succesvol. En Arko van Brakel: een buiten kader denkende ondernemer. Is meestal zijn tijd vooruit.’

Ontwikkelingen
‘Social shopping à la Kaboodle.com, interessant wat voor vlucht dat gaat nemen. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen van Bol.com ten aanzien van de verbreding van het assortiment, en wat Wehkamp.nl nog gaat toestaan. Ook opvallend: Seatwave.com met de handel in “tweedehands” tickets. Goed doordachte site, die prettig werkt bovendien. En als laatste is Myngle.com zeer boeiend. Alle inwoners van de wereld kunnen elkaar taalles geven tegen een schappelijk tarief.’

Speurders.nl
‘Speurders.nl had een achterstand opgelopen in de online-markt, en is vijf jaar te laat gestart. Ondanks dat heeft Speurders.nl een stabiele tweede plaats veroverd in de markt van classifieds. Wist je dat het aanbod van auto’s, boten, motoren en scooters groter is dan bij de marktleider? De kracht van de print-speurders uit het verleden hebben we weten terug te winnen in Speurders.nl. Iets om trots op te zijn.’

Uitdaging van Tweedenummer.nl
‘Een mobiele operator in de markt te zetten die zich onderscheid op diensten - in plaats van prijs - die de consument wil, zoals twee nummers op één mobiel. Hiermee boren we nieuwe markten aan die nog niet eerder ingevuld waren. Het is eigenlijk het invullen van een bestaande behoefte. Wat is er mooier dan een nieuw merk in de Nederlandse markt te zetten, waarvan je achteraf kunt zeggen dat jij eraan hebt bijgedragen. Daar krijg ik een kick van.’

Levensvisie
‘Ik heb de laatste jaren geleerd dingen los te laten. Zekerheid bestaat niet, kijk maar naar de financiële crisis en de gevolgen daarvan. Durf je bakens te verzetten en je hart te volgen. Zo besloot ik om een wereldreis te maken en daarna weer keihard aan de slag te gaan bij iets nieuws als Tweedenummer.nl. Je kunt het vertalen als hard werken en hard genieten.’ 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2010.