Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf ziet brood in digitale folders

2017-11-08
180101

De Bijenkorf kijkt met een goed gevoel terug op de lancering van zijn eerste iMagazine vorige maand. De webfolder, van waaruit direct kan worden gekocht, werd al een kwart miljoen keer geopend. Het warenhuis heeft besloten voor de aanstaande Maffe Marathon een extra dikke digitale folder uit te brengen.

Dat laat woordvoerster Astrid Heijnen weten aan Twinkle.

Sinds de heropening van de webwinkel in maart 2009 biedt De Bijenkorf zijn maandelijkse papieren magazine behalve in print ook digitaal aan. Ongeveer 210.000 abonnees ontvangen de aanbiedingen, die direct online kunnen worden gekocht, inmiddels in hun e-mailbox.

iMagazine
Aan die groep, en aan nog eens zo’n 190.000 andere geïnteresseerden en geregistreerden, stuurde De Bijenkorf onlangs zijn eerste iMagazine, dat puur voor het web is gemaakt. Het warenhuis laat desgevraagd weten dat het iMagazine ongeveer 250.000 keer is geopend, wat neerkomt op een open rate van 63 procent. Hoeveel online-verkopen dat heeft opgeleverd, geeft De Bijenkorf niet prijs.

Enqûete
Zo’n 17.000 lezers vulden binnen het iMagazine een enquête in over het nieuwe medium, dat gemiddeld werd beoordeeld met een 4.1 op een schaal van 5.  ’78 procent gaf een 4 of een 5’, verduidelijkt woordvoerster Astrid Heijnen. ‘Bovendien wordt het iMagazine gezien als een goede aanvulling op de reguliere magazines die we digitaal verspreiden.’

De tweede editie van het iMagazine komt waarschijnlijk aan het begin van de zomer uit. Heijnen: ‘We denken nog na over de precieze week, maar er komt een vervolg.’

Maffe Marathon
Binnenkort komt een boekje uit met aanbiedingen voor de Maffe Marathon, de voorjaarse tegenhanger van de Drie Dwaze Dagen. De online-editie van dit magazine werd vorig jaar, toen de webwinkel van De Bijenkorf pas net live was, al 330.000 keer bekeken volgens Heijnen.

Dit jaar legt het warenhuis extra nadruk op de digitale editie, die liefst tachtig pagina’s meer zal tellen dan het papieren boekje. Bovendien krijgen digitale lezers de kans om vast boodschappenlijstjes op te slaan vóór de uitverkoop begint. Als de Maffe Marathon van start gaat, volstaan een paar muisklikken om de bestellingen te doen. Een dergelijk optie bood De Bijenkorf overigens ook tijdens de Drie Dwaze Dagen afgelopen najaar, toen het warenhuis technische moeite had met de run op zijn webwinkel.