Twinkle | Digital Commerce

Het product aan de macht

2017-11-08
180101

Zorgvuldig opgetrokken winkelmuren in de fysieke wereld brokkelen af op het web, waar één aanbieder een product via verschillende kanalen kan slijten. Ondertussen dringt het web steeds meer de fysieke winkel binnen. Die twee ontwikkelingen leiden tot hetzelfde advies aan winkeliers:’Gooi de muren open.’

Dat stelt Jan Horlings van adviesbureau Colours in het artikel The Next Wave in E-commerce op Frankwatching.com.

Met de ‘volgende golf’, die aanspoelt terwijl iedere retailer zo’n beetje een webshop heeft, doelt Horlings op de dominantie van het product. Dat komt centraler te staan in de zoektocht van consumenten. Hij schrijft: ‘Het product gaat steeds meer een eigen leven leiden buiten de zorgvuldig geoptimaliseerde omgeving van de webshop.’ Een en ander hangt samen met de opkomst van zoekmachines, vergelijkingssites, user generated content en het semantische web.

Open structuur
Horlings beschrijft hoe het web in het teken staat van sociale netwerken en de verspreiding van content over deze netwerken. Voor producten is het niet anders: in de toenemende open structuur van internet met vergelijkingssites, widgets en social media wordt deze content uit de zorgvuldig gebouwde omgeving van de webshop getrokken en losgelaten op het wijde web. 'Wat er in feite gebeurt is dat er verschillende "schillen" om het product  komen te liggen die allemaal een specifieke focus hebben', aldus Horlings. Deze ontwikkeling is volgens hem pas net begonnen en vereist de bereidheid van webwinkeliers de controle (over visuele context, reviews etc.) uit handen te geven. Hij raadt aan datgene waar je wel invloed op hebt, zoals productfeeds, zo goed mogelijk in te richten en de muren vooral open te gooien: 'Breng je producten naar de consument in plaats van andersom!'

Eigen schil
Wat voor de webwinkeliers geldt, geldt ook voor de fysieke winkelier: belangrijker dan dat hij zijn winkel promoot, is dat hij zijn producten naar de consument brengt. De eerste, eigen schil die hij om een product legt heeft een specifieke, onderscheidende focus: je kunt er producten voelen, passen en ruiken en bovendien meteen mee naar huis nemen. Door gebruik te maken van internet en mobiel kan hij zijn bereik enorm vergroten. Dat begint bij vindbaarheid.

Horlings: ‘Nu de virtuele wereld steeds verder oprukt naar de echte wereld, zouden winkeliers er verstandig aan doen de tegenaanval te openen: maak je eigen aanbod beter vindbaar op het internet. Geef hierbij ook de actuele voorraadgegevens weer. Kortom: gebruik het web om het (offline-) winkelen leuker of efficiënter te maken.’

Het complete, geïllustreerde artikel van Jan Horlings, met onder meer vijf tips voor winkeliersverenigingen, vindt u op Frankwatching.com.

Jan Horlings is consultant bij Colours.