Twinkle | Digital Commerce

Slimme, efficiënte opslag

2017-05-27
100100
  • 3:45

De kracht voor webwinkels ligt bij snelheid en efficiency door automatisering. Maar waarom kiezen de meeste webwinkels dan niet voor een geautomatiseerd magazijnsysteem? ReplaceDirect.nl deed het wel. Maar: ‘Het is niet voor elke webwinkel een uitkomst.’

Tekst: Jaap van Sandijk

ReplaceDirect.nl, specialist op gebied van accu's, adapters, onderdelen en accessoires voor mobiele apparatuur (voornamelijk laptops, PDA’s en camera’s) groeit snel. Gestart in 2003 met een aanbod van tweeduizend artikelen, beschikt het bedrijf inmiddels over een assortiment van twintigduizend producten. En dat assortiment groeit door, want nieuwe modellen van mobiele apparatuur blijven de markt overspoelen. ‘Elk nieuw model bevat weer nieuwe onderdelen die wij in ons aanbod moeten hebben’, vertelt directeur Maikel Verstegen, die samen met zijn broer Erwin het bedrijf opzette.

Het ‘gewone’ magazijn
Slimme, efficiënte opslag is voor ReplaceDirect.nl dan ook cruciaal. In 2003, bij de start van het bedrijf, werden de artikelen nog opgeslagen in een traditioneel magazijn: in stellingkasten, op zogeheten legbordstellingen. Met het oog op het voortdurende uitdijende assortiment en de toename van orders, wist Verstegen dat deze manier van opslag steeds oneconomischer zou worden. Denk aan de huur van grotere magazijnruimtes en het aannemen van meer maga-zijnpersoneel, dat zich van hot naar her moet bewegen om op ver-schillende loca-ties de orders te kunnen picken. 

Verstegen zag een op-lossing in de vorm van grotere magazijnen en meer orderpickers niet zitten: dat zou in zijn ogen niet efficiënt zijn. Dankzij een medewerker die ooit een vakantiebaantje had bij een logistiek dienst-verlener, kwam hij in aanraking met Kardex. Zij zijn van oudsher bekend om hun paternosterkasten, maar inmiddels ook pro-ducent van de inno-vatieve Shuttle: een liftsysteem waarbij beweeg-bare lades fungeren als magazijn-stelling. ‘Een geautomati-seerd systeem dat compacte opslag, onbeperkte flexibiliteit en versnelde orderpicking mogelijk maakt’, vertelt Chris Hagoort van Kardex. Het systeem denkt mee op het gebied van efficiency: in combinatie met de software van Kardex maakt de Shuttle maximaal gebruik van de inventarisgegevens, waarbij details worden verschaft over beschikbaarheid, historie van de bewegingen en ruimtebenutting. Voor ReplaceDirect.nl, dat inmiddels beschikt over vier Shuttles, bleek het een prima oplossing. Verstegen: ‘Wij staan bekend als innovatief en toen ik het systeem zag, wist ik dat het goed bij ons zou passen. Het is niet alleen efficiënt, de producten staan ook veilig en stofvrij. Bovendien is het ergonomisch gezien goed voor onze medewerkers.’ Hagoort licht toe: ‘In een traditioneel magazijn gaat de man naar de goederen. Dit systeem brengt, met behulp van de beweegbare stellingen, de goederen naar de man.’

Terugbetaling van investering
Verstegen zegt dat investeren in de Shuttle, die gemiddeld veertigduizend euro kost, hem voordeel oplevert. Zo is het aantal retourneringen na de introductie van het nieuwe systeem afgenomen, al kan hij niet exact aangeven hoe groot die afname is. ‘Op dit moment kosten de retouren ons honderdzestigduizend euro per jaar. Als je zoveel kosten maakt op dat gebied, kun je best wel wat investeren om deze flinke kostenpost kleiner te maken. Bij 10 procent minder retouren, is er toch al sprake van een besparing van zestienduizend euro per jaar. En dat is nog maar één van de voordelen.’

Toch is de Shuttle niet voor iedere webwinkel de juiste oplossing, erkent Hagoort. ‘Dit systeem is vooral geschikt voor bedrijven die veel verschillende producten verkopen. Webwinkels die bulk- of standaardproducten verkopen raad ik dit niet aan.’ De Shuttle staat niet garant voor foutloos orderpicken. Er blijft immers mensenwerk aan te pas komen. Ook al heeft ReplaceDirect.nl beeldschermen voor de Shuttles geplaatst (zodat medewerkers zien welk artikel ze aan het picken zijn) de producten worden met de hand uit de vakken op de beweegbare lade gehaald. Bovendien komen de artikelen ‘ruw’ binnen bij inkoop, waarna ze op de juiste manier in het systeem terecht moeten komen.

Ouderwets vs. modern
De vraag blijft waarom snelle, geautomatiseerde webwinkels hun opslag nog vaak op de ouderwetse manier regelen. Volgens Hagoort is veel te wijten aan de perceptie die webwinkels hebben van magazijnen. ‘Bij het woord “magazijn” hebben veel ondernemingen nog altijd het klassieke beeld van palletstellingen en vorkheftrucks voor ogen.’ Opmerkelijk, vindt hij. ‘Juist voor webwinkels die hét toonbeeld zijn van automatisering, is het toch raar om een klassiek magazijn achter al die technologie te hebben?’

_______________________

Over ReplaceDirect.nl
Het Gemertse ReplaceDirect.nl is in 2003 opgezet door Maikel en Erwin Verstegen. Zij kregen in de gaten dat leveranciers van mobiele apparatuur, de verkoop van onderdelen en accessoires niet tot hun core business rekenen. Ze zijn als onderdelenleverancier begonnen voor laptops van Dell, daarna groeide het zolderkamerbedrijfje in hoog tempo uit tot de huidige onderneming van 46 medewerkers. In de Nederlandse Fast 50 (een overzicht van de snelst groeiende technologiebedrijven) behaalde het bedrijf in 2008 een tweede plaats, en op de wereldranglijst (de EMEA Fast 50) een dertiende plaats. Het bedrijf heeft plannen om de activiteiten uit te breiden van Nederland naar Europa.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2009.