Twinkle | Digital Commerce

Een uitvaartgeschenk is als een bruidssuiker

2017-05-27
  • 3:44

Iedere ondernemer is op zoek naar ht gat in de markt. Uitvaartgeschenk.nl biedt de nabestaanden tastbare geschenken aan. VenloVers.nl richt zich op consumenten met weinig tijd, die toch verse producten in huis willen hebben. BudgetFlag.nl verkoopt promotionele (span)doeken tegen een scherpe prijs.

Niemand wil vergeten worden. Tilly (54) en Chantal (26) de Meere uit Amsterdam spelen op deze wens in door in hun webwinkelUitvaartgeschenk.nl-blijvende herinneringen aan de nabestaanden te -verkopen, zoals I miss you-muntjes, polsbandjes en kiezelstenen met teksten. Moeder en dochter De Meere zijn half februari gestart met hun webwinkel. We hebben 12.000 brochures verspreid onder uitvaartondernemingen, hospices en ziekenhuizen. Vooral uitvaartcentra hebben positief gereageerd op onze mailing.

Betaalbare geschenken
Tilly, die naast dit werk een parttime baan heeft, is het creatieve brein achter Uitvaartgeschenk.nl. Chantal, die voordat ze samen met haar moeder het bedrijf startte, werkzaam was als accountmanager, zet zich fulltime in om van het bedrijf een succes te maken. We hebben op diverse plekken marktonderzoek gedaan en daaruit blijkt dat 83 procent van de ondervraagden - en dan vooral de jongere generatie - een persoonlijke touch na afloop van de plechtigheid op prijs stelt. Klanten kunnen via de website hun bestelling plaatsen. De geschenken worden vervolgens binnen drie werkdagen geleverd. Chantal: Wij hebben geen producten op voorraad. Nadat een klant heeft besteld, plaatsen wij een order bij de leverancier. Die zorgt voor de verdere afhandeling en levert de bestelling bij de klant af. De geschenken zijn betaalbaar voor een brede doelgroep en kosten gemiddeld rond de zes euro per stuk. Vooral de Thaise ballonnen en het pannetje met geschreven recept zijn populair.

Geen taboe
Nabestaanden hebben meer vrede met een uitvaart als een overledene zijn wens kenbaar heeft gemaakt, meent Chantal. Ik heb van jongs af aan veel nagedacht over mijn eigen uitvaart. Het is voor mij en mijn moeder geen taboe om over de dood te praten, vertelt de Amsterdamse. Nadat ik in mijn persoonlijke omgeving een aantal uitvaarten had meegemaakt, miste ik na afloop een persoonlijke herinnering aan de overledene. Zo kwamen wij op het idee om Uitvaartgeschenk.nl te beginnen. Zover wij weten, is deze webwinkel in Nederland compleet nieuw. De onderneemsters zijn momenteel druk bezig met het verkrijgen van free -publicity en ook een nieuwe mailing is gepland. Ik hoop dat in de toekomst de uitvaartcentra ons concept standaard meenemen in hun gesprek, zegt Chantal. Een uitvaartgeschenk bij een -begrafenis is vergelijkbaar met een bruidssuiker bij een bruiloft.


Verse producten uit een ruim assortiment
Binnen twee tot drie jaar wil Toine SchreinemachersVenloVers.nluitbouwen tot een succesvol bedrijf. De slager is de stuwende kracht achter de online-webwinkel met bezorgdienst. De webwinkel mikt op consumenten tussen de 35 en 45 jaar, met een baan en een gezin, die weinig tijd hebben om bij speciaalzaken hun boodschappen te doen. VenloVers.nl is een samenwerkingsverband tussen zeven Venlose detaillisten uit de binnenstad. Versspecialist Freshweb.nl, tevens inspiratiebron, faciliteert het bestelsysteem. De versspecialisten bieden gezamenlijk producten aan op de website. Vierentwintig uur per dag kunnen klanten be-stellen. We werken met een postcode-tijdstabel, waardoor mensen niet lang op hun bestelling hoeven te wachten. Net als in een supermarkt, biedt de webwinkel een groot assortiment aan. De artikelen zijn onderverdeeld in categorien als vlees, vis, groenten en fruit, brood, broodbeleg, noten en koffie en thee. De website werd vier maanden geleden via een grootscheepse reclamecampagne gelanceerd. Consumenten bestellen niet snel verse producten via internet, meent de slager. Mensen willen het liefst producten zien, voelen en ruiken. Deze drempel willen we weghalen met een ambachtelijke uitstraling. De onder-nemer is enthousiast: Er is een vrij vaste klantenkring opgebouwd. We gaan de formule verder ontwikkelen met onder meer een barbecueafdeling.
Zelfontworpen spandoek voor de voetbalclub
Online een eigen spandoek voor de club ontwerpen of een bedrukte zitzak cadeau geven. Op de website vanBudgetflag.nlis dit binnen drie stappen geregeld. Ons bedrijf is gespecialiseerd in kwaliteitsproducten die tegen een scherpe prijs worden aangeboden, vertelt directeur Ludo Laanstra. De onderneming is gevestigd in Dokkum maar richt zich met het assortiment op heel Nederland. Laanstra: Onze doelgroep bestaat uit consumenten en het -midden- en kleinbedrijf. Klanten kunnen door de websiteconfiguratie snel en gemakkelijk een bestelling doen. De artikelen worden binnen vijf werkdagen door TNT Post geleverd. Voor klanten die een offerte aanvragen, duurt het -traject wat langer omdat er eerst een proefdruk van het project wordt gemaakt. Budgetflag.nl is 16 januari officieel online gegaan. Naast Laanstra werken er nog twee andere medewerkers bij het bedrijf. Wij leveren alles wat op doek gedrukt kan worden, zoals vlaggen, spandoeken, banieren en kussens, somt de directeur op. Hij ziet de toekomst positief tegemoet: Juist in deze tijd shopt de consument meer dan normaal, op zoek naar budgetprijzen. De komende jaren willen we niet alleen de grootste webshop van Noord-Nederland, maar van het hele land worden.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009.