Twinkle | Digital Commerce

Smatch: slim zoeken en sociaal winkelen

2017-05-27
  • 2:27

'Social shopping stokt' kopten we in de vorige Twinkle. 'In Nederland', kunnen we daaraan toe-voegen. Buitenlandse initiatieven als Stylehive, OSoYou en Smatch lijken beter aan te slaan. Lijken, want ze strooien niet al te gul met cijfers. Twinkle vroeg Björn Schaefers, managing director van het Duitse Smatch, naar de ins en outs van de Otto-dochter.

Het 'geheim' van Smatch is volgens MD Björn Schaefers dat de online-beleving nog beter is dan die in de winkelstraat. De troef van veel traditionele winkeliers - 'Wij bieden meer beleving en service dan een webshop ooit zal kunnen doen' - veegt hij hiermee keihard van tafel. 'Smatch is een -mengeling van de woorden social, shopping en match', vertelt hij. 'Het gaat om winkelen in een sociale context. Shoppers kunnen niet alleen zoeken en kopen, maar krijgen ook de gelegenheid om in contact te komen met andere gebruikers via de community. Ze kunnen een product hypen, hun eigen kledingstijl ontwikkelen, vastleggen en delen met de style-editor, en trends, producten en merken bespreken.'

Wat is het doel van Smatch?
'We willen het startpunt worden van waaruit consumenten online gaan shoppen. Daarin zijn we niet uniek. Wat ons wel uniek maakt, is de manier waarop je de producten kunt zoeken en vinden. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een groen bankstel, moest voorheen flink googlen en diverse shops afgaan. Smatch biedt de mogelijkheid om je zoekopdracht te filteren op bijvoorbeeld kleur en zo in meer dan honderd webwinkels tegelijk naar een groene bank te zoeken. Als je wilt, kun je ook filteren op prijs, merk of winkel. Onze toegevoegde waarde zit 'm dus in de geavanceerde product search voor kleding, living en lifefestyle. In de community kun je als consument je eigen shopervaringen delen. Dat is wat ik bedoel met 'service'. De informatie en service komen niet meer van de winkels zelf, maar van de medeshoppers.'

Smatch is onderdeel van de Otto Group. Is het belangrijk om zo'n grote organisatie achter je te hebben staan bij de ontwikkeling van zo'n concept? En is Otto niet bang voor concurrentie?
'Smatch is één van de meer dan 120 bedrijven die tot de Otto Groep behoren. We zijn volledig onafhankelijk. Het is bijvoorbeeld niet zo dat we de bezoekers naar webwinkels uit de groep moeten sturen. Tegelijkertijd biedt het financiële zekerheid om onderdeel te zijn van zo'n grote groep en geeft het mijn team de mogelijkheid om zich volledig te concentreren op Smatch.' 

Waar verdienen jullie je geld mee?
'We hanteren een CPC-model (Cost per Click). Dat wil zeggen dat elke keer wanneer iemand vanuit Smatch doorklikt naar een webshop, wij een commissie krijgen. We zorgen ervoor dat de gebruikers eerst de producten te zien krijgen waarvan ze hebben aangegeven dat ze die leuk vinden. Of producten die anderen hebben aanbevolen. Webwinkels kunnen dus geen posities kopen op onze site. Omzetcijfers geven we niet, maar we groeien nog steeds.'

Komt Smatch ook naar Nederland?
'Je weet maar nooit...'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 05-2009.