Twinkle | Digital Commerce

Ontwerpster scoort met webwinkel Zenggi

2017-05-27
  • 3:48

De vrouw achter modemerk Turnover heeft in webwinkel Zenggi een nieuwe uitdaging gevonden. Niet alleen runt ze de winkel, Marian Wigger ontwerpt ook de 'luxe basics' die er onder dezelfde naam verkrijgbaar zijn. En niet zonder succes: 'Vorig jaar plusten we 300 procent in omzet ten opzichte van 2007.'

Modeontwerpster en onderneemster Marian Wigger (54) maakte naam met haar kledingmerk Turnover. Nadat het bedrijf in 2003 werd verkocht nam ze twee jaar rust. 'Ik had natuurlijk wel ideeën. Ik wilde weer kleding ontwerpen en daarbij mezelf als voorbeeld van een doelgroep nemen. Zelfstandige vrouwen met een vaak creatief beroep die modebewust zijn, maar geen trendlopers. Bovendien zijn het vrouwen die wat te besteden hebben. Mijn doel was om de collecties, waarvoor ik de merknaam Zenggi had bedacht, rechtstreeks te gaan verkopen. Tja, dan kom je al gauw uit bij een webwinkel.'

In 2005 ging Wigger zich uitgebreid oriënteren. 'Ik werd een fanatieke online-shopper en deed zoveel mogelijk ervaring op met het medium. Als tevreden klant, maar ook als lastige klant. Ik leerde hoe het wel en vooral hoe het niet moet. Zet bijvoorbeeld geen foto's op internet van kleding die niet overeenkomen met wat de klant uiteindelijk thuis krijgt.'

Snelle groei
De volgende stap was het ontwerpen van de collectie én het openen van de webwinkel. Wigger oriënteerde zich bij verschillende bureaus en kwam uiteindelijk terecht bij J-Team in Amsterdam. 'Het moest een mooie en sfeervolle webwinkel worden, vooral ook omdat de kleding die ik verkoop, voor Nederlandse begrippen best duur is. De omgeving op internet moest bij de collectie passen. Stijlvol dus en ook simpel in gebruik.'

Toen de webwinkel er eenmaal stond, schakelde Wigger pr-bureau Spice in. 'We begonnen met vijfhonderd e-mailadressen. Dat leek heel wat, maar het was voor een webwinkel natuurlijk te weinig. Om klanten naar de site te trekken, hadden we nog geen groot marketingcommunicatiebudget. We moesten het slim spelen. Het doel werd free publicity genereren. En dat is in alle opzichten gelukt. Ik kwam in RTL Boulevard, kreeg artikelen in onder andere het Financieele Dagblad, in allerlei modebladen, Privé en De Telegraaf. Vervolgens zaten we vol spanning naar het beeldscherm te kijken: wat gaat er gebeuren? Inmiddels telt ons bestand vijftienduizend e-mailadressen. En maandelijks hebben we veertigduizend unieke bezoekers.'

Binnen een dag leveren
Wigger besloot van meet af aan om alle backofficewerkzaamheden in eigen huis te houden. Ze huurde een magazijn en kantoor in Amstelveen. 'Ik vind dat belangrijk voor online-ondernemen. Je moet op de een of andere manier zichtbaar zijn. Dat wekt vertrouwen. Mensen moeten per slot van rekening eerst hun geld afgeven en vervolgens maar afwachten of ze het bestelde ook echt ontvangen. Zichtbaarheid is voor mij een must. Verder wil ik dat alles wat op de site staat, daadwerkelijk op voorraad is, zodat we onze garantie 'binnen een dag geleverd' kunnen waarmaken.'

Al een jaar na de opening had Wigger een gezond bedrijf. Ze verkoopt nu ook andere kledingmerken. Wigger heeft het drukker dan ooit. Haar fascinatie met internet en de ongekende mogelijkheden is alleen maar groter geworden. 'Alles verandert razendsnel. Het is een on going proces. Van tevoren had ik niet kunnen bedenken wat er allemaal bij kwam kijken. De grootste vergissing die ondernemers maken, is dat je een webshop er wel even bij kunt doen. In het begin kreeg ik allerlei technische termen om mijn oren, waar ik nog nooit van had gehoord. Nu laat ik me steeds bijpraten door J-Team.'

Hoewel ze een online-magazine heeft met allerlei modetips, merkt Wigger dat veel klanten haar mening willen horen. 'Een weblog zie ik niet zo zitten; er wordt al zo veel op internet gekletst, maar misschien is een column een soort tussenoplossing. Twee keer per week krijgen nu zo'n vijftienduizend klanten onze stylingnieuwsbrief. Daarin moet ik misschien meer als afzender optreden. Dat vinden klanten leuk. Ze zijn benieuwd naar mijn visie op mode.'

Geen onnodige investeringen
Aan plannen geen gebrek. Wigger besluit: 'We willen in de toekomst nog creatiever met onze community - want zo mag je onze klantenkring wel noemen - omgaan. Dan denk ik aan loyaltyprogramma's, maar ook aan samenwerking met andere sites, die onze doelgroep aanspreken. Voorlopig doen we het gezien de economische crisis rustig aan. Geen onnodige investeringen is het devies. We staan voor spannende tijden. Wat het gaat worden, weet ik gelukkig niet. Maar als ons klantenbestand blijft groeien, dan kan die groei een eventuele omzetdaling weer opvangen!'


ZENGGI IN CIJFERS

- Oprichting: juli 2006

- Aantal medewerkers: 4 krachten fulltime exclusief Marian Wigger en exclusief de medewerkers van J-Team die de site onderhouden

- Aantal unieke bezoekers: veertigduizend per maand

- Omzet: plus 300 procent in 2008 ten opzichte van 2007

- Verzending via: DHL, TNT en binnen Amsterdam met HPE

- Retour/ruilpercentage: onder het landelijk gemiddelde dat in de kledingbranche online op zo'n 25 procent ligt.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009