Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: een kwestie van keuzes en budgetten

2017-05-27
  • 3:46

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Heavenlyheroes.nl heeft het gevonden in de verkoop van designproducten die werken op free energy. All4success.nl vond het in een uitgebreide collectie Succes-agenda's en luxurygifts, en Passionforbags.nl mikt op prettig geprijsde tassen, voor de modieuze vrouw.

Tekst: Miriam Knopper

Saskia Relker uit Oirschot is samen met Astrid Rijken uit Breda Heavenlyheroes.nl begonnen. 'Wij kijken vooral naar de behoeften van de doelgroep: de 'cultural creatives' die liever kwaliteit willen dan kwantiteit. Door onze producten te kopen, communiceer je dat je bewust in het leven staat. Eco Iconic is de nieuwste trend.'

Het uitgangspunt van Heavenlyheroes.nl is: producten aanbieden die zonder (net)stroom of batterijen werken (free energy) en die opvallen door een bijzondere of stijlvolle vormgeving. Geen wegwerpgadgets. Favoriet bij de dames is oplader Hymini, een handzame windmolen. Relker: 'Het idee achter onze webwinkel is ontstaan uit eigen interesse. Onze frustratie is dat er vaak prullen op de markt zijn. Je gebruikt ze een paar keer en dan gooi je ze weg. De naam Heavenly Heroes verwijst naar onze producten: helden die tegen de stroom ingaan, dapper stand houden en een duidelijke boodschap hebben.'

Alles in eigen beheer
De oprichters kunnen - nog - niet van de webwinkel leven. 'De werkzaamheden doen we naast ons andere werk als consultants', zegt Relker. 'Het is een soort hobby. We doen nu nog alles zelf. Niet alleen de voorraad en distributie, maar ook de financiering. We krijgen steun van United Brains, die kijkt welke partners ons advies kunnen geven. We gebruiken hiervoor de innovatievoucher van de overheid.'

Free publicity
Heavenlyheroes.nl start half maart officieel. 'Hoewel we een beperkt budget hebben, willen we een leuke marketingactie bedenken', aldus Relker. 'Verder versturen we persberichten om free publicity te verkrijgen. Ook willen we Google AdWords gebruiken. We hopen dat er rond onze website een community ontstaat. Omdat we zelf onze producten willen ontwikkelen, voeren we gesprekken met ontwerpers en designers. Verder leggen we contacten met toeleveranciers en importeurs. Om inspiratie op te doen kijken we veel op weblogs en websites als Treehugger.com, Inhabitat.com en Opgewekt.nu. Het eerste product wordt waarschijnlijk een lamp voor in de tuin. Onze uitdaging is een goed lopend bedrijf op te zetten en van Heavenly Heroes echt een merk te maken. Wie weet komt er zelfs een fysieke winkel.' 


Luxueuze agenda's en gifts
Succes-agenda's, omslagen met Swarovski-kristallen en leren tassen van Fred de la Bretoniere. Eigenaresse Margo Bruines van webwinkel All4success.nl heeft haar doelgroep duidelijk voor ogen. 'Ik richt me op succesvolle mensen die dat willen uitdragen. Zij willen met luxurygifts worden gezien.'

Bruines werkt vanuit haar woonhuis in Handel, een plaats in de buurt van Helmond. In december is de onderneemster officieel gestart met haar webwinkel. 'Ik heb een baan voor drie dagen in de week; deze shop doe ik erbij.'

Met hulp van onder andere haar kinderen en man heeft Bruines All4success.nl ingericht. 'Alles gaat stap voor stap. De website raakt steeds meer gevuld. Het is een kwestie van keuzes maken en van budgetten.' De Succes-agenda's en jaarinhouden maken een groot deel uit van de catalogus. 'In een kantoorvakhandel zie je maar een beperkt deel van de collectie. In mijn webwinkel is het volledige assortiment verkrijgbaar. Daarmee onderscheid ik me.' Tot nu toe heeft Bruines geen reclame gemaakt. Ook bestaat er geen marketingplan. 'Het leuke is dat ik orders krijg uit het hele land. Mensen kunnen de webwinkel al vinden. Ik ben altijd enthousiast als er een bestelling binnenkomt. Kleine bestellingen verzorg ik zelf, de rest handelt SRT af.' (SRT: International-Succes Organizing Systems)


Breed assortiment tassen
Modieuze tassen die bij elke situatie passen. Lydia Worps verkoopt in haar virtuele winkel Passionforbags.nl een breed assortiment van het merk Bulaggi. 'Dat merk is in opkomst. De collectie is van een mooie kwaliteit, voor een leuke prijs.'

Zelf is secretaresse Worps een enorme tassenfan. 'Ik vind het te risicovol om een fysieke modezaak te beginnen. De werkzaamheden voor de webwinkel doe ik allemaal zelf, naast mijn baan van vier dagen in de week. Ik heb alleen iemand ingeschakeld om mij te helpen bij het vormgeven van de lay-out van de website. Mijn droom is om uit te breiden, zodat ik minder tijd voor een baas hoef werken.'

Passionforbags.nl is sinds oktober geopend. Naast tassen biedt de onderneemster ook sieraden, portemonnees, riemen en sjaals aan. Het assortiment is gericht op (zaken)vrouwen tot eind dertig jaar. 'Ik heb diverse advertenties geplaatst, bijvoorbeeld op Fashionchick.nl, Marktplaats.nl en via Google Adwords. Volgens de statistieken heeft mijn website 1500 unieke bezoekers per maand.'

Vanuit haar huis in Oss verstuurt Worps de pakjes met TNT Post. 'De bestellingen lopen best goed. 's Avonds geef ik regelmatig party's. Dat vergroot de naamsbekendheid van mijn webwinkel. Mensen kopen gemakkelijker als ze gezien hebben hoe mooi de producten zijn.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 02-2009