Twinkle | Digital Commerce

Slachtoffers van oplichting in Nederland

2017-05-27
  • 1:11

'Malafide scharensliep is nu online', kopte de Volkskrant afgelopen vrijdag over een onderzoek naar slachtoffers van oplichting in Nederland. Ondanks het hoge aantal pogingen via met name e-mails, is de meest voorkomende 'oplichtingssituatie' direct persoonlijk contact tussen benadeelde en oplichter.

Dat blijkt uit het rapport dat Centerdata opstelde in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC), onderdeel van het ministerie van Justitie.

Tussen januari 2006 en juni 2008 kreeg één op de tien Nederlanders te maken met oplichting. Dat is niet meer dan in andere westerse landen, maar wel meer dan het was. En dat is, zo stelt onderzoekster Marije Oudejans in de Volkskrant, mede te wijten aan de groei van het aantal internetaankopen. Op zichzelf is het natuurlijk niet vreemd dat een opkomend kanaal ook de aandacht van boeven op zich gevestigd weet.

Van alle pogingen tot oplichting slaagt niet minder dan 31 procent, blijkt uit het onderzoek.

Hieronder ziet u op welke wijze het contact met de oplichters(s) tot stand kwam bij de geslaagde pogingen.

WODC_oplichting_geslaagder  
Bron: Slachtoffers van (poging tot) oplichting - WODC EWB 2008
 

Hieronder ziet u op welke wijze het contact met de oplichters(s) tot stand kwam bij de niet-geslaagde pogingen.

WODC_oplichting_nietgeslaagd
 
Bron: Slachtoffers van (poging tot) oplichting - WODC EWB 2008 
 


Het hele rapport van het WODC vindt u hier, met de conclusies vanaf pagina 43.