Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 1

2017-05-27
  • 4:22

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. In Twinkle doet hij zowel in het blad als op de website verslag van zijn vorderingen.

Tekst: Bart Nagel

Dit avontuur begint als een 'wild' verhaalidee. Zo'n beetje elke maand stuur ik een handjevol ideeën naar Marieke Verdonk, de hoofdredacteur van dit blad. Zij beoordeelt ze dan en geeft me per nummer de opdracht er een of twee uit te werken. Dat gaat al een paar jaar zo. Ik voel me altijd wel comfortabel bij Marieke en bij Twinkle. Ik weet waar ik over praat en schrijf, vind ik. Ik schrijf immers al meer dan tien jaar over websites, online ondernemen, online marketing en e-commerce. Een tijdje terug echter, stel ik Marieke het volgende voor: 'Wat nu als ik een webshop begin? En dat ik elk nummer wat schrijf over hoe het me vergaat als webwinkelier? Dan kan ik beschrijven tegen welke problemen ik aanloop en rapporteren hoe eventuele oplossingen uitpakken in een werkende webwinkel. Wat vind je daarvan?'

Marieke antwoordt: 'Goed idee. Wat ga je verkopen?' Ik slik even. Wat ga ik verkopen?  Geen idee. Waar haal ik zo snel een product vandaan? Wat zou ik wíllen verkopen, überhaupt? Ik vind natuurlijk dat het iets moet zijn dat ik mooi of belangrijk vind. Maar wat? En ineens begin ik me allerlei vragen te stellen over de praktische aspecten van een webwinkel. Als ik iets verkoop, dan moet ik ook leveren. Dan moet ik een voorraad hebben en dingen gaan verpakken en versturen. Mijn zolderkameridee van webwinke-lieren begint ineens ernstig af te wijken van 'lekker een centje bijverdienen vanachter de pc!' Dit wil ik allemaal niet. Ik wil alleen verkopen, bedenk ik me. En ik moet dus op zoek naar een dropshipper van een nog te bedenken product.

Oerdegelijk vakmanschap
Al piekerend, herinner ik me onze eerste weken als kersvers geëmigreerde Nederlanders in Canada. Op zoek naar een permanent onderkomen, huurden we een vakantiehuisje bij Bearberry. Dat is een gehuchtje in de voetheuvels van de Rocky Mountains waar Ad en Inge Klis, een Brabants stel dat jaren geleden naar Canada vertrok, onder andere hun Bearberry Cabins verhuren. Onder andere, want ze hebben er ook een lijn opgezet van topkwaliteit leren producten. Het zijn tassen, riemen en portemonnees die ze zelf ontwerpen en in hun werkplaats in elkaar zetten. Prachtig oerdegelijk vakmanschap waar je alleen maar respect voor kunt hebben. Ad heeft onder de naam Adrian Klis Fine Leathers een merk neergezet dat door retailers door heel Canada wordt verkocht als absoluut A-merk. Ook online is er al flink wat te vinden. Sommige webwinkels bieden een deel van zijn assortiment aan en ook op eBay wordt wat aangeboden. Zou dit iets zijn wat ik kan verkopen? Ik trek twee conclusies. 1. Er is al wat concurrentie op internet. 2. Ad heeft ervaring als dropshipper voor webwinkels. Wellicht geen slecht vertrekpunt dus en ik besluit hem te bellen.

Ad reageert positief. Hij werkt met meer webwinkeliers samen en legt me uit hoe hij te werk gaat. Het spel is in essentie simpel. Hij stuurt me een catalogus, ik plaats het op een webshop en als er wat verkocht is, geef ik hem een seintje waarop hij het pakketje verstuurt. Ik vang de centen van de klant en betaal Ad inkoopprijs. Zo gezegd, zo gedaan. Ik hoef alleen nog maar een webwinkel en een domeinnaam en ik ben in business.

MijnWinkel.nl
Voor de webwinkel zocht ik contact met Durk Jan de Bruin van mijnWinkel.nl. In mijn rol als journalist, heb ik hem een paar keer gesproken over zijn webwinkelsysteem. De schaalbaarheid tegen een behapbaar maandelijks tarief, leken me een ideale opstap voor een beginnend webwinkelier. Ik was echter benieuwd of het ook eenvoudig voor Noord-Amerika in te zetten was. Durk Jan beaamde dat volmondig en beloofde me alle medewerking om mijn webshopavontuur in de startblokken te zetten. Dus ook dat is geregeld.

Rest me nog een ding te regelen, voordat alle eindjes aan elkaar kunnen worden geknoopt. Ik moet een domeinnaam hebben! En dat voelt ineens een stuk minder eenvoudig. Een domeinnaam is cruciaal, zo weet ik uit eerder artikelen die ik schreef. Het bepaalt ze zoekmachinepositie voor een belangrijk deel en als ik nu ene slechte naam kies, dan heb ik daar tot in lengte van dagen last van. Dit los ik vermoedelijk niet even met een telefoontje op. Ik besluit te gaan keyword researchen. Kernwoorden: leather + bags. Duizenden varianten rollen over het scherm. Uren van staren, piekeren en domeinen checken tikken voorbij. Het duizelt me. Wat moet ik doen? Vertwijfeld leg ik het even terzijde.

Volstrekt onverantwoord
Was het allemaal maar in het Nederlands, klaag ik tegen mezelf. Dan had ik wel een naam: Lerentassies.com. Voor de grap kijk ik of het adres beschikbaar is. Ik moet hardop lachen als ik zie dat dit domein voor het oprapen ligt. Het is SEO-technisch natuurlijk volstrekt onverantwoord. En voor mijn Engelstalige doelgroep heb ik er ook al niets aan. Maar ik kan de verleiding niet weerstaan het adres te claimen. Nu heeft deze rubriek in ieder geval een titel. Met eigen domein nog wel! De naam van de webshop laat nog even op zich wachten. Ik zet mijn geld op een helder moment.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009

NB: Bart schrijft ook over zijn ervaringen op het blog van Twinkle. Zijn eerste posting, over het bemachtigen van de meest geschikte domeinnaam, kunt u hier lezen. We nodigen u van harte uit om te reageren en te discussiëren.