Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: de wondere wereld van de zitzak

2017-05-27
  • 3:34

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. De twintigers achter Meanbean.nl denken het gevonden te hebben in de verkoop van zitzakken. Dave van der Oest wist al veel aandacht te genereren voor het Christelijke webwarenhuis Yssa.nl. Aukje Leermakers ten slotte denkt garen te kunnen spinnen bij een nichesite voor sjaals met de treffende naam Sjaalala.nl.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Het idee achter Meanbean.nl dateert al uit 2006, toen studenten Technology Management Michiel Willekens en Joost Cornelissen aan de praat raakten over meubilair voor hun kamers in respectievelijk Shangai en Groningen. Willekens, die toen stage liep in de Chinese stad: 'We hadden het over zitzakken en concludeerden dat we daarvoor best zelf een concept zouden kunnen opzetten. We hebben geloof ik zeven uur onafgebroken zitten Skypen. Het idee groeide vanzelf.'

Chinese fabrikanten
De woorden werden omgezet in daden. Willekens en Cornelissen sleutelden samen aan het ontwerp voor een eigen zitzak en vonden Chinese fabrikanten die de hoezen daarvoor konden produceren. Het eerste prototype was eind 2006 gereed. In het daarop volgende kalenderjaar ging de webwinkel live. Ze kozen ervoor om Meanbean.nl een brutale uitstraling mee te geven, als new kid on the block. Dat bleek niet de beste manier om zitzakken aan de man te brengen die duurder zijn dan die van de bekendste concurrent - Willekens neemt de naam Fatboy niet in de mond. En dus ging het roer rigoureus om. Bureau Miktor & Molf ontwikkelde een nieuwe marketingstrategie, strakte het logo op en ontwierp een website. Op het nieuwe Meanbean.nl, dat afgelopen nazomer live ging, kwam de nadruk te liggen op de kwaliteit van de zitzakken. Het schreeuwerige ging eraf en een nieuwe payoff werd omarmd: Mean Bean's Wonderful World of Beans.

Sinds de nieuwe webwinkel van Mean Bean live is en er een Google  AdWords-campagne van start ging, is het bezoek aan Meanbean.nl verdrievoudigd. Ook de inspanningen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie hebben ertoe bijgedragen dat Mean Bean meer bekijks trekt en meer verkoopt, ook in de drie winkels waar de zitzakken inmiddels verkrijgbaar zijn.

Fysieke verkooppunten
Volgens Willekens stimuleren de fysieke verkooppunten in Weesp, Naarden en Nijkerk de webverkopen, omdat ze geïnteresseerden in staat stellen het product voor aanschaf te voelen. Dat kan overigens ook in de antikraakruimte die Mean Bean als kantoor én showroom huurt in Amsterdam.

Door de zitzakken te  tonen op evenementen en nog in te plannen guerrilla-acties hoopt Mean Bean zijn bekendheid verder te vergroten. Einddoel? Willekens: 'Een gevestigde naam zijn op het gebied van zitcomfort. Nationaal en internationaal.' 


Webwinkel met een missie
Als bedenker van een sms-dienst voor bijbelteksten en de website Gospelringtone.net was Dave van der Oest wel wat publiciteit gewend. Toch had hij niet verwacht dat zijn nieuwe initiatief, Yssa.nl, zoveel aandacht zou trekken.

Yssa.nl onderscheidt zich volgens Van der Oest op drie punten van de reeds bestaande Christelijke webwinkels: 'Yssa.nl is geen grote hoop, maar alles is keurig onderverdeeld in categorieën. Daarbij bieden we veel verschillende betaalmogelijkheden aan. Ook bedienen we onze doelgroep met een aantal gratis diensten, waaronder het bijbelvers van de dag en de over-denking van de dag.'

Van der Oest wil de content op Yssa.nl, dat staat voor Your Salvation iS Assured, in de toekomst uitbreiden met nieuws. Volgens de parttime consultant bij KPN Mobile moeten de gratis diensten worden bekostigd door de verkopen in de webshop. Hij mikt op twintig artikelen per dag eind 2009.


Specialistische shop in sjaals
Alle sjaaltjes die Aukje Leermakers sinds eind augustus aanbiedt op Sjaalala.nl zijn door haar eigen handen gegaan. Als ze de kledingaccessoires heeft ontvangen van een van de drie groothandels waar ze mee werkt, controleert ze de kwaliteit. Modellen die nieuw zijn zet ze zelf op de gevoelige plaat en vervolgens online. Afhankelijk van het aantal stuks bekijkt ze bij iedere bestelling of ze die door TNT Post of door DHL laat verzenden.

Al met al best een tijdrovende hobby voor Leermakers, die administratief werk doet bij een verzekeringsmaatschappij en moeder van twee kinderen is. 'Het is nu echt iets voor erbij, maar ik hoop dat het zo goed gaat, dat ik mijn andere werk op termijn kan opzeggen.'

Leermakers beperkt zich bewust tot de verkoop van één artikelsoort en houdt de prijzen  laag - de meeste sjaals kosten 12,50 euro - om de sjaals ook als cadeautje te kunnen slijten. Aan marketing doet ze vooralsnog weinig, al heeft haar aanwezigheid op microblog Twitter de nodige positieve aandacht opgeleverd.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 01-2009