Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Virtueel vakantiekoffers vullen

2017-05-26
  • 3:58

Iedere ondernemer is op zoek naar hét gat in de markt. Summer-shopping.com denkt het te hebben gevonden als one-stop-shop voor zonaanbidders. Boezoe.nl wil uitgroeien tot 'de Jaap.nl voor kinder-kleding' en Autodealershopper.nl wordt nu al gezien als een bedreiging voor automerken.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Steeds meer vakantiegangers boeken tickets, accommodaties en huurauto's online. Toch struinen ze voor de reis naar de zon meestal nog een hoop stenen winkels af om zonnebrand, slippers of een toilettas te kopen. Dat kan handiger, dachten Maaike van Wijk en Robbert Butzelaar uit Ouderkerk aan de Amstel. 'Door alle voorbereidingen zijn veel mensen dubbel aan vakantie toe als ze daadwerkelijk afreizen', zegt Van Wijk. 'Met Summer-shopping.com nemen we hen werk uit handen.'

Op de site zijn een kleine driehonderd producten verzameld, variërend van badlakens tot gezelschapsspellen en van klamboes tot zonnebrillen. 'Eigenlijk alles wat naast je zomerse kleding mee de koffer in gaat', vat van Wijk samen. 'Daarmee zijn we voor zover ik weet de enige Nederlandse one-stop-shop op dit terrein, zowel online als offline.'

Binnen vijf werkdagen in huis
Van Wijk en Butzelaar lieten het bouwen van de website over aan het Sliedrechtse WizBizz. De producten, die ze direct inkopen bij leveranciers, liggen opgeslagen in een loods aan de Amstel. Voor de verzending doet het koppel zaken met TNT Post. Summer-shopping.com garandeert dat bezoekers hun bestellingen binnen vijf werkdagen in huis hebben. Is dat niet wat lang voor mensen die snel zaken willen doen voor ze op vakantie gaan? Van Wijk: 'We hopen dat mensen in het weekend vóór hun eerste vakantieweekend hun boodschappenlijstje nalopen en een bestelling plaatsen. Omdat ze niet van winkel naar winkel of van webwinkel naar webwinkel hoeven, scheelt het ze sowieso tijd.'

Opvallende hardlopers uit de webhop, die afgelopen juni live ging, zijn armbandjes die bescherming bieden tegen muggen en waterschoentjes. De populariteit heeft volgens Van Wijk ook te maken met een Google Adwords-campagne: 'Dat gaat steeds beter. We zijn ook steeds specifieker in onze zoektermen, waardoor de kosten dalen en de conversie toeneemt. Hoog inzetten op het zoekwoord 'slipper' zullen we bijvoorbeeld niet meer doen.'
Om meer ruchtbaarheid te geven aan het bestaan van Summer-shopping.com stuurden de initiatief-nemers al perspakketten rond en vulden ze de brievenbussen in verschillende Noord-Hollandse plaatsen met gelabelde ansichtkaarten en flyers.

Meer dan een hobby
Summer-Shopping.com is meer dan een hobby voor Van Wijk, die ook een eenmanszaak voert als commercieel interimmer: 'Mijn doel is dat één op de vijf vakantievierende Nederlanders over een jaar weet wat Summer-shopping.com is. Het is misschien een beetje ambitieus, maar ik hoop dat er een sneeuwbaleffect ontstaat.' Over sneeuwballen gesproken, hoe moet het met Summer-shopping.com in de -winter? Van Wijk: 'Daar maak ik me geen zorgen over. Ik denk dat we juist dan interessant zijn voor mensen die de zon opzoeken. Onze webshop blijft natuurlijk het hele jaar open.'


'Binnen vijf jaar de grootste dealer van Nederland'

Via Autodealershopper.nl kan een automobilist tegen betaling van vijf euro anoniem speuren naar de beste deal voor zijn nieuwe wagen. Als hij het merk en type van zijn voorkeur invoert, komt de aanvraag terecht in de mailboxen van alle merkdealers van Nederland. Die kunnen vervolgens concrete prijsvoorstellen doen, waaruit de consument een keus kan maken. Autodealershopper.nl is een uitvloeisel van Nieuweautokopen.nl, die initiatiefnemer Paul de Vries al langer in de lucht houdt: 'Via die site bied ik elfduizend verschillende autotypes met korting aan. Ik verdien daar zelf per auto zo'n 300 euro mee, maar in het inkopen gaat natuurlijk wel veel tijd zitten. Met het vraaggestuurde Autodealershopper.nl verdien ik niet aan de auto's zelf, maar alleen aan de offerteaanvragen.
'De Vries, zelf al elf jaar Ssangyong-dealer, wil zich meer en meer gaan richten op internet. Hij wil andere bestaande dealers via white labels helpen bij de online-verkoop: 'Linksom of rechtsom: over vijf jaar wil ik de grootste autodealer van Nederland zijn.' Volgens hem roept Autodealershopper.nl nu al weerstand op bij automerken die hun dealers niet met elkaar willen laten concurreren op prijs: 'Ze sluiten de rijen, maar in showrooms worden er natuurlijk ook gewoon kortingen bedongen.'


Meer tijd voor de kinderen

Hoewel Maarten Rooseboom en Ramon Cohen de Lara zelf internetondernemers zijn, gaven hun vrouwen Lieneke en Michelle de aanzet tot verzamelsite Boezoe.nl. Rooseboom: 'We zitten in de baby's. Onze vrouwen waren tot voor kort avonden zoet met het afstruinen van de verschillende webshops voor kinderkleding. Of dat niet anders kon.' Bij Boezoe.nl, dat zich positioneert als 'dé Jaap.nl voor kinderkleding', kunnen bezoekers onder andere selecteren op kleur, merk en maat. Vervolgens krijgen ze een ruime keuze voorgeschoteld, compleet met omschrijvingen en foto's. Een kleine tweehonderd webshops hebben zich inmiddels kosteloos aangemeld. 'Kleine en grote en zowel die in nieuwe als die in tweedehands kleding', wijst Rooseboom op de breedte van het aanbod. Bezoekers van de site kunnen de optie aanvinken om ook op Marktplaats en Speurders.nl te zoeken.
Rooseboom en Cohen de Lara, die bezig zijn met de ontwikkeling van zoek-machine Qweery.nl, hopen aan Boezoe.nl te verdienen door banners en gesponsorde zoek-resultaten. Boezoe.nl is in mei live gegaan in bèta. Dit najaar volgt de -officiële lancering.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2008