Twinkle | Digital Commerce

'We willen nummer 1 worden'

2017-05-26
  • 6:39

De laatste maanden zagen meerdere nieuwe vergelijkingsites het daglicht. Kenmerkend voor deze tweede generatie is dat de consument meer mogelijkheden krijgt om tot de juiste keuze te komen. In het vorige nummer introduceerden we YouTellMe, ditmaal onderzoeken we het onderscheidend vermogen van nieuwkomers Twenga.nl en Selectivo.nl.

Tekst: Mark Verduyn

Twenga.nl is qua naam gebaseerd op het begrip 'twenga', afkomstig uit het Afrikaanse Swahili. Het betekent 'recht op zijn doel af'. En dat gaat de ambitieuze vergelijker: 'We willen de grootste online-shopping-zoekmachine worden in Nederland én in Europa!'

Cédric Anès is CTO en medeoprichter van Twenga.nl. Het Franse bedrijf is in 2004 opgericht en heeft inmiddels sites in de Verenigde Staten, Rusland, Brazilië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, België, Italië, Polen, Duitsland en Nederland. Maar is groot ook beter? Vanuit het hoofdkantoor in Parijs vertelt Anès hoe Twenga verschilt van andere vergelijkingsites.

De laatste maanden verschenen vergelijkingssites als YouTellMe.nl en Selectivo.nl. Hoe verklaart u de opkomst van de nieuwe generatie vergelijkers?
'Je ziet niet alleen in Nederland, maar overal in Europa nieuwe vergelijkingssites verschijnen. Dat is eenvoudig te verklaren. Ten eerste groeit e-commerce enorm, in tegenstelling tot de kwakkelende economie. In Nederland zelfs met ruim 30 procent per jaar, wat sneller is dan het Europese gemiddelde. Ten tweede groeit het aantal online-winkels nog sneller: de afgelopen jaren gemiddeld 50 procent per jaar. Het grote aantal online-retailers maakt het steeds moeilijker voor consumenten om de shops te vinden. Daarom zijn vergelijkingssites nodig die hen leiden naar het juiste aanbod en de juiste winkel. Twenga.nl verwijst al naar meer dan 5.000 Nederlandse webwinkels. Aan het eind van dit jaar moeten dat er 10.000 zijn.'

Wat is het meest onder-scheidende aan Twenga.nl?
'Twenga is simpelweg de meest uitgebreide webwinkel-zoekmachine én -vergelijker. In tegenstelling tot veel andere vergelijkingssites beperken wij ons niet tot het opnemen van alleen betalende online-retailers. Dankzij onze unieke technologie indexeren we en verwijzen we naar uiteindelijk alle producten van alle webwinkels. Onze zoekresultaten zijn niet gebaseerd op commerciële relaties. Het zijn organische resultaten, die alleen afhankelijk zijn van de zoekopdracht. De online-catalogus bevat meer dan 90.000 productcategorieën en meer dan 80 miljoen aanbiedingen. Nederlandse Twenga-gebruikers kunnen prijzen van hightechproducten internationaal vergelijken. En zo bijvoorbeeld zien of een bepaalde camera goedkoper is in Frankrijk, Duitsland of het Verenigd Koninkrijk.'

Hoe komt Twenga aan die 80 miljoen aanbiedingen?
'Onze techniek werkt grotendeels hetzelfde als alle andere zoekmachinetechnologieën. Anderen halen echter algemene informatie van het web, wij zijn gespecialiseerd in het identificeren van webwinkels, producten en prijzen. Twenga indexeert automatisch alle aanbiedingen die onze robot kan vinden. Vervolgens voegen we de gevonden data toe aan onze catalogus. Onze technologie is in staat om dezelfde producten van meerdere aanbieders te herkennen. We spenderen veel aan research & development. Zo'n 40 procent van onze medewerkers is hiermee bezig.'

Wat zijn de belangrijkste -features van Twenga?
'Natuurlijk zoals eerder gezegd onze catalogus met meer dan 90.000 productcategorieën. Daarnaast is ons aanbod niet beperkt tot hightechproducten, zoals bij veel vergelijkers wel het geval is. Wij vergelijken bijvoorbeeld ook grasmaaiers, baby-autozitjes, wijnen, lipsticks of rokjes. Nog iedere dag komen er nieuwe producten en categorieën bij. We bieden ook een prijshistorie-tool. Als de prijs van het product verandert, dan krijgt de gebruiker een e-mail ter notificatie. Een andere in het oog springende feature is de optie om te zoeken op bepaalde producteigenschappen, zoals de vorm van een mouw voor een T-shirt.'

Kunt u enkele cijfers geven over bezoekersaantallen en dergelijke?
'In juni had Twenga.nl meer dan 600.000 unieke bezoekers. In de totaal twaalf landen waar we momenteel actief zijn, lag dat aantal die maand op 13 miljoen. Bezoekers komen niet zomaar op Twenga. Ze zijn actief op zoek om producten te kopen. Daarom is er een vrij hoog click through-percentage van tussen de 30 tot 80 procent, afhankelijk van de productcategorie.'

Hoe verdient Twenga geld?
'Ons inverdienmodel is gebaseerd op twee inkomstenbronnen. De eerste is online adverteren met zowel banners als gesponsorde links. De gesponsorde links zijn strikt gescheiden van de organische zoekresultaten. Affiliate-advertising vormt de tweede bron van inkomsten.'

Wat zijn de doestellingen voor Twenga?
'Zonder twijfel willen we de nummer 1 online-shopping-zoekmachine worden in Nederland en in Europa. Ook kijken we er naar uit om alle aanbiedingen en webwinkels te indexeren.'

Welke toevoegingen zijn voor de Twenga-gebruikers --binnenkort zichtbaar?
'We zijn continu bezig om zowel nieuwe features als verbeteringen aan de site toe te voegen. Momenteel werken we aan een verbeterde versie van de site met veel nieuwe social-shoppingfeatures.'

Wat direct opvalt bij Selectivo.nl is dat er niet alleen niet alleen webwinkels worden vergeleken, maar ook traditionele winkels. 'We zien namelijk dat van de honderd consumenten die zich op internet oriënteren, er ongeveer vijftien de aankoop van de producten via internet doen.
Bij Selectivo is het druk. Zo druk zelfs dat niemand nog tijd heeft gehad om de schilderijen op te hangen. Verdwaald staan ze tegen de grasgroene kantoormuren. De kleurrijke kunstwerken zijn gemaakt door leerlingen van een basisschool. 'Wij hebben ze gekocht op de veiling', glimlacht Toine Bax, algemeen directeur van Selectivo. Samen met commercieel directeur Roland Mulder startte Bax Selectivo.nl, dat onlangs live ging.

De laatste maanden verschenen vergelijkingssites als YouTellMe.nl en Twenga.nl. Hoe verklaren jullie de opkomst van de nieuwe generatie vergelijkers?
'Een aantal vergelijkingssites is zeer succesvol gebleken. De maatschappelijke ontwikkeling speelt daarbij een belangrijke rol. Steeds meer mensen omarmen internet als dé plek om zich te oriënteren. Dat lokt nieuwe diensten uit die zich daarmee bezighouden.'

Hoe werkt Selectivo.nl voor -traditionele winkels?
'Op dit moment heeft Selectivo.nl 400.000 artikelen uit de productcategorieën wit-, bruin-, en grijsgoed. De specificaties van al deze elektronicaproducten zijn hetzelfde, alleen de aanbieders zijn anders. Retailers kunnen uit ons aanbod de producten selecteren die zij zelf in het assortiment hebben en willen laten vergelijken op Selectivo.nl. Zij kunnen deze selectie zelf beheren. Kiest een consument een product van een bepaalde retailer, dan betaalt de retailer daarvoor een cost-per-click vergoeding (cpc). De cpc wordt in rekening gebracht wanneer de bezoeker de pagina aanklikt waarop de informatie staat hoe hij de stenen winkel kan bereiken om het gekozen product aan te schaffen.'

Wat zijn de features van Selectivo.nl?
'Consumenten kunnen niet alleen producten vergelijken, maar ook winkels. Ze kunnen recensies schrijven over producten en winkels, en die een waardering geven. Daarnaast kan de consument aangeven of een product direct beschikbaar moet zijn. Dat is bijvoorbeeld handig als je morgen op vakantie gaat en je nog snel een digitale camera wilt kopen. Verder kan je bij ons onder andere een regioselectie maken, en aangeven of je het product wilt laten bezorgen of zelf komen afhalen. Uniek is dat de bezoeker de mogelijkheid heeft te kiezen voor winkels die de Selectivo Koopgarantie hebben. Die garandeert dat hij bij aangesloten retailers geen kat in de zak koopt. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met de winkel waardoor die deze zijn verplichtingen niet kan nakomen, bijvoorbeeld een faillissement, dan staan wij garant indien de aankoop via Selectivo.nl is gerealiseerd.'

Jullie zijn beiden afkomstig van Kieskeurig.nl. Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie daar hebben geleerd en nu kunnen gebruiken voor Selectivo.nl?
'We hebben niet alleen ervaring opgedaan bij Kieskeurig.nl, maar ook bij andere vroegere werkgevers. Bovendien hebben wij niet alleen geleerd van Kieskeurig.nl. Zij hebben ook geleerd van ons. Veel ideeën die we voor hen hadden waren dermate ingrijpend, dat die niet waren te realiseren. Daarom zijn we zelf met Selectivo.nl begonnen.'

Wat is het inverdienmodel van Selectivo?
'Voor internet- en traditionele winkels is het laten vergelijken van hun productassortiment op Selectivo.nl gratis. Bij een uitgaande klik naar de webshop of doorklik naar de informatiepagina van een gekozen traditionele winkel, betaalt de deelnemer een cpc. De hoogte van de cpc is afhankelijk van de verkoopprijs van het product. Daarnaast kunnen deelnemende winkels gesponsorde posities kopen in de zoekresultaten. Ook verdienen we geld met bannering. Redactionele winkelinformatie is gratis. Merkeigen productinformatie, zoals uitleg over Ambilight van een Philips-tv, is betaald. In een later stadium kunnen partijen geanonimiseerde data kopen.'

Wat zijn de aspiraties van Selectivo?
'We gaan niet publiekelijk vertellen wanneer we verwachten break-even te draaien. We willen volgend jaar tot de top 3 van de Nederlandse vergelijkers behoren. Het jaar daarop willen we nummer 1 zijn. En inderdaad hebben we niet voor niets voor een internationaal klinkende naam gekozen. Naar welk land we buiten Nederland willen uitrollen, weten we nog niet. Dat zal een land zijn met een opkomende markt voor vergelijkingsites en waarvan we verwachten dat onze propositie ook zal aanslaan.'

Welke toepassingen krijgt Selectivo.nl in de nabije -toekomst?
'Selectivo.nl is nu in bèta live. Dat betekent dat er op kort termijn nog allerlei punten verder verbeterd kunnen worden. Welke toepassingen of productcategorieën we binnenkort denken toe te voegen, zeggen we niet. De concurrent leest immers ook mee.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2008